مخالفت ۷۴ درصدی با کاهش ۱۰ کیلومتری سقف سرعت مجاز در جادهها
به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه مسئولان کشورمان در چند نوبت با افزایش جریمههای راهنمایی و رانندگی و اعمال برخی سختگیریهای ویژه و بهرهبرداری وسیع از سامانه های نظارتی دوربین محور، توانستند از آمار تصادفات جادهای در کشورمان کاسته و جایگاه دردناک کشورمان از این منظر را تا حدی بهبود ببخشند، در ادامه تصمیماتی در دستور کار قرار گرفت که حکایت از بیراهه رفتن مشکلات داشت.
از جمله این تصمیمات، حذف ثانیه شمار از چراغ های راهنمایی و رانندگی در تهران بود که اگر به طور کامل اجرایی میشد، چه بسا الگویی ناصحیح پیش روی مسئولان دیگر استان ها قرار میداد؛ یا تصمیم به غیرقانونی اعلام کردن پارکبانها که تا مدتها معابر و خیابانهای شلوغ شهرهای مختلف را به عرصه تقابل شهروندان و پارکبان ها تبدیل کرد.
تصمیمهایی که پیش از هر چیز، حکایت از ارزیابی نشدن تبعات این تصمیمات و نقشی که میتوانند و میبایست در قانونمدار کردن رانندگی در کشورمان و کاهش آمارهای غیرقابل قبول داشته باشند، دارد. این را میشود از تصمیم اخیر مسئولان برای تغییر در قوانین راهنمایی و رانندگی کشورمان و بازخورد آن در جامعه دریافت.

تصمیمی که در خصوص کاهش سقف سرعت مجاز در جادههای کشورمان به میزان ده کیلومتر بر ساعت گرفته شده و آن گونه که خبر میرسد، احتمالا به زودی مصوب خواهد شد و به اجرا درخواهد آمد اما اغلب مردم با آن مخالفند و بر این باورند که مفید نیست؛ باوری که میتواند مانع از توفیق این قانون در اجرا شده و در نهایت، به زیان عموم تمام شود.
آن گونه که نتیجه نظرسنجی «تابناک» از مخاطبان پرشمارش در این خصوص نشان میدهد، بیش از 74 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی ـ که حدود 22 هزار تن در آن شرکت کردند ـ مخالف کاهش 10 کیلومتری سقف سرعت مجاز در جادهها هستند و تنها حدود 26 درصد مردم با اجرای این تصمیم موافقند.
این در حالی است که هدف از چنین تصمیمی، در درجه نخست کاهش آمار تصادفات و پیرو آن، کاهش شمار بسیار بالای جان باختگان تصادفات جاده ای در کشورمان است؛ جان باختگانی که شمار بسیار زیادشان در کشورمان، رتبهای نامطلوب برای کشورمان در جهان به دنبال داشته که سال هاست تغییر آن در دستور کار مقامات کشورمان قرار دارد.
هدف بزرگی که در راستای رسیدن به آن، برخی مسئولان قصد دارند سرعت مجاز در آزادراه ها، بزرگراه ها، جاده های بن شهری و معابر درون شهری را کاهش دهند، غافل از آنکه این شیوه به باور بسیاری از مردم مفید نیست و چه بسا سرمنشأ شدت گرفتن قانونشکنیها شود. سرمنشأ گسترش تخطی از سرعت مطمئنه در تمامی راه های کشورمان.
وضعیتی که بی شک مطلوب وضع کنندگان این محدودیت هم نیست و جدای آن، ممکن است این باور را تقویت کند که دلیل چنین تصمیمی، افزایش جریمه رانندگان متخلف و ازدیاد مبالغ حاصل از جریمه است؛ شائبه ای که در نتیجه سکوت مسئولان در خصوص چرایی این تصمیم بزرگ تقویت میشود و این پرسش را به وجود میآورد که به راستی چرا مستندات چنین تصمیمی به مردم ارائه نمیشود؟ آیا میتوان به رقم خوردن اتفاقات مثبت با اجرای قانونی که سه چهارم مردم با اجرایش مخالفند، امید بست؟!
مسیر تقریبا ۱۰۰۰ کیلومتری تهران تا مشهد با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در مقایسه با سرعت ۹۰ کیلومتر حدود نیم ساعت تفاوتش برای رسیدن به مقصده به نظر شما در مسافت های کوتاه تر چه فرقی می کند ضمن اینکه صد در صد ایمنی سرعت ۹۰ کیلومتر خیلی بالاتر است اون هم با این سطح پایین فرهنگ رانندگی در ایران
16:01
اگه یه کله برن تازه فرقش بیش از دوساعته و نیمه نه نیم ساعت حالا توقفات بین راه با فرمول هر دو ساعت یک ربع استراحت مورد توصیه راهنمایی و رانندگی هم رو حساب کنید خیلی بیشتر هم میشه
تویوتا 2017 با سرعت 114 میر فتم سبقت گرفت به پراید کاری نداشتند ولی من رو جریمه کردند
هستند.
فقط دوربين با جريمه هاي سنگين و سنگين تر
حرف پرایده و ایمنی اون در تصادفات
وقتی با سرعت 120 تصادف میکنه طرف له میشه میمیره ولی با 110 نمیمیره و آمار کشته ها پایین میاد
آیا همه ی علل آمار کشته ها بررسی شده است و بهترین راه این کاهش سرعت است؟






