بازدید 14544
۳

توقف نسل‌کشی پرندگان مهاجر در گرو ورود ناجا

به رغم ممنوعیت های قانونی، نسل کشی پرندگان مهاجر در شمال کشورمان با قدرت ادامه دارد؛ پدیده‌ای که هرساله تکرار می‌شود و هر ساله برخی مسئولان بر غیرقانونی بودن آن تاکید دارند اما ظاهرا پایان یافتنی نیست؛ شاید به این دلیل که قدرت پایان دادن به آن تنها در دستان یک نهاد است که تاکنون ترجیح داده به این ماجرا ورود نکند!
کد خبر: ۷۵۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ 25 November 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيم
به رغم ممنوعیت های قانونی، نسل کشی پرندگان مهاجر در شمال کشورمان با قدرت ادامه دارد؛ پدیده‌ای که هرساله تکرار می‌شود و هر ساله برخی مسئولان بر غیرقانونی بودن آن تاکید دارند اما ظاهرا پایان یافتنی نیست؛ شاید به این دلیل که قدرت پایان دادن به آن تنها در دستان یک نهاد است که تاکنون ترجیح داده به این ماجرا ورود نکند!
 
به گزارش «تابناک»، با فرا رسیدن فصل زمستانگذرانی پرندگان مهاجر، صید و عرضه غیرقانونی این میهمانان در فریدونکنار و ازباران مانند سال‌های گذشته آغاز شده و علی‌رغم حساسیت‌های ایجاد شده در سطح جامعه، انتقادات رسانه‌ها و وعده همکاری نهادهایی، چون دادستانی کل کشور، کشتار پرندگان مهاجر به دست جمعی نه چندان قابل توجه از سودجویان ادامه داد.

تصاویر منتشر شده از این کشتار شرم‌آور که طی روز‌های گذشته اعتراضات بسیاری را به همراه داشته همچون سال‌های گذشته وجهه کشورمان را در مجامع بین‌المللی می‌کند و این پرسش را در ذهنمان مطرح می‌کند که چرا اجرای قانون در برابر جمعی متخلف به گرهی کور و معضلی غیرقابل حل تبدیل شده؟ معضلی که علاوه بر آسیب به حیات وحش، تهدیدی برای بهداشت عمومی جامعه محسوب می‌شود، اما همچنان انگیزه‌ای برای مقابله با آن وجود ندارد.

علی تیموری مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با تابناک گفت: متاسفانه با وجود اینکه در سال جاری به علت خطر شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، هیچ مجوزی برای صید پرندگان صادر نشده و هرگونه صید و شکار پرندگان ممنوع است، بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار به صورت علنی به عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر ادامه می‌دهد.


وی در پاسخ به این پرسش که چرا معضل صید و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در استان مازندران حل نمی‌شود می‌گوید: راه حل این معضل، همکاری نیروی انتظامی با یگان حفاظت محیط زیست است که با توجه به وعده همکاری استاندار جدید مازندران برای حل این معضل که هفته گذشته طی نشستی مطرح شد، امیدواریم هرچه زودتر مقدمات لازم برای همکاری نیروی انتظامی و یگان حفاظت محیط زیست را فراهم آورده شود. چه آنکه هفته گذشته، فرمانده انتظامی استان مازندران در نشستی با فرمانده یگان حفاظت محیط زیست برای حل این معضل اعلام آمادگی کرده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه به منظور ایجاد تعامل هرچه بیشتر میان استانداری و قوه قضاییه، سازمان حفاظت محیط زیست مکاتباتی با وزیر کشور و دادستان کل کشور داشته می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست چند سال پیش برای ایجاد تعامل با صیادان و دامگاهداران، با آن‌ها وارد مذاکره شد و یکی از روش‌های صید آن‌ها را به رسمیت شناخت. این روش که تنها روش صید سنتی است دوما نام دارد و تنها گونه‌های تعیین شده و با تعداد محدود را به دام می‌اندازد، اما صیادان طی سال‌های گذشته به این توافق پایبند نماندند و به استفاده از روش‌های غیرقانونی صید ادامه دادند. روش‌هایی مانند گذر، کرس، شب‌دام و تور‌هایی که بی هیچ گزینش و محدودیتی، تعداد زیادی از پرندگان مهاجر از جمله پرندگان در خطر انقراض را فارغ از نوع گونه، به دام می‌اندازد.


گفتنی است سال گذشته به دنبال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مازندران، سازمان دامپزشکی کل کشور و سازمان حفاظت محیط زیست خواهان تعطیلی بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار شدند، اما حکم تعطیلی این بازار آن‌قدر در انتظار امضای فرماندار فریدوکنار باقی ماند تا فصل مهاجرت به پایان رسید.
 
حسین منفردی فرماندار فریدونکنار در پاسخ به چرایی تعلل در برابر امضای حکم تعطیلی بازار فریدونکنار که تهدیدی برای سلامت هموطنان و عاملی موثر در وارد شدن خسارات سنگین به صنعت مرغداری به شمار می‌رفت به رسانه‌ها گفت: نمی‌خواهیم در برابر “مردم” قرار بگیریم.


اکنون باید منتظر ماند و دید در جایی که ظاهرا همه نهاد‌ها از استانداری گرفته تا نیروی انتظامی برای حل این معضل به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام آمادگی کرده‌اند، فرماندار فریدونکنار بستر لازم را برای همکاری نیروی انتظامی با محیط‌بانان فراهم خواهد آورد یا نه.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
امیدواریم هر چه زودتر این معظل برای همیشه حل شود.
چقد این مسیله با آب و تاب و بدور از هر گونه بررسی دقیق مطرح میشه...چرا کسی به بحث حراست از پرندگان توسط همین دامگاه هاواشاره نمیکنه..چرا کسی به این فکر نمیکنه که هدف از خروج صیادان سودجویی عده دیگری است که منتظرند به اسم محافظت از محیط زیست به اهداف خود برسند..اگر این مقدار صید ناچیز و صیادن نباشن فاجهه اتفاق میفته مثل معضلی که برای دریای خزر با خروج صیادان سنتی و ورود صیادان صنعتی بوجود آمد و اتفاق انقراض نسل از اون موقع شروع شد
یه قانون بگذارن تو هر زمینی شکار بشه باید مصادره بشه....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار