بازدید 20054
پشت پرده به قدرت رساندن محمد بن سلمان چه کسانی هستند؟

رونمایی از نظریه‌پرداز پادشاهی محمد بن سلمان در انگلیس!

مجموعه حامی، ولیعهد سعودی شامل غول‌های بخش مالی، نتانیاهو، محمد بن زاید، خانواده ترامپ، ژنرال‌ها و مقامات اطلاعاتی سابق، روزنامه‌نگاران استخدام شده برای کارهای تبلیغاتی مورد نیاز و البته مردان نفتی است. تا کنون این فهرست فاقد یک چهره نظریه‌پرداز بود؛ یعنی فردی که بتواند روایتی دلپسند از تغییرات در عربستان سعودی را تئوریزه کند.
کد خبر: ۷۵۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ 25 November 2017

پروژه ظهور محمد بن سلمان به عنوان یک مرد قدرتمند در خاورمیانه، مجموعه‌ای جالب از مقامات غربی هستند.

به گزارش «تابناک» به نقل از میدل ایست ای، این مجموعه شامل غول‌های بخش مالی ـ که به سهام آرامکو چشم دوخته‌اند ـ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، محمد بن زاید حاکم ابوظبی، خانواده ترامپ، ژنرال‌ها و مقامات اطلاعاتی سابق، روزنامه‌نگاران و افراد استخدام شده برای کارهای تبلیغاتی مورد نیاز و البته مردان نفتی است.

تا کنون، این فهرست فاقد یک چهره نظریه‌پرداز بود؛ یعنی فردی که بتواند روایتی دلپسند از تغییرات در عربستان سعودی را تئوریزه کند؛ اما ظاهرا این مأموریت نیز به سر جان جنکینز سفیر سابق انگلیس در عربستان سعودی محول شده است.

جنکینز که از او به عنوان عرب‌شناس‌ترین فرد در دستگاه سیاست خارجی انگلیس نام برده می‌شود، این هفته در سخنرانی در اندیشکده نومحافظه‌کار «تبادل سیاست» (Policy Exchange)، به ابراز دلایل تاریخی، روشنفکرانه و اخلاقی ضرورت حمایت از اقدامات بن سلمان پرداخته است.

تاکنون ولیعهد سعودی کارهای خود را از طریق اعمال زور، سلول‌های زندان و شکنجه شاهزاده‌های بازداشت شده و به طور ویژه با استفاده از قدرت دسته چک خود پیش برده است ولی دیپلمات سابق انگلیسی، در حال فراهم کردن ابزار قدرتمندتری برای فرزند پادشاه عربستان است.

سخنرانی طولانی و پر از اصطلاحات دانشگاهی سفیر سابق انگلیس در عربستان سعودی بر این پایه استوار است که امید داشتن به یک حکومت مطلوب غرب در ایران شیعی و یا کشورهای اسلامی دارای حکومت مبتنی بر اسلام سیاسی امیدی واهی است، میان گروه‌های اسلام‌گرا و جهادی تفاوت چندانی وجود ندارد و نباید تصور کرد که برای مثال اخوان‌المسلمین با داعش تفاوت چشمگیری دارند و بنابراین حکومت مطلوب برای غرب و البته برای مردم منطقه، حکومتی پادشاهی به گونه‌ای است که محمد بن سلمان در حال پیاده کردن آن است.

جنکینز مدعی است، مردم منطقه هنوز به حدی نرسیده‌اند که دموکراسی برای آنها حکومت مطلوبی باشد، چون دموکراسی در این کشورها به حکومت‌های قبیله‌ای، مرتجع، طایفه‌گرا و بی‌ثبات منجر خواهد شد. حکومت‌های پادشاهی در سی سال گذشته موفقیت‌های مادی بیشتری به دست آورده‌اند و بنابراین حکومت مطلوب جوانان در کشورهای منطقه نیز حکومتی از همین دست است. به علاوه، شاهزادگان عربی در حوزه سیاست خارجی رفتاری دارند که مطلوب کشورهای غربی است و با آن چه از اسلام‌گرایان سر می‌زند، بسیار متفاوت هستند.

عربستانی‌ها چگونه هزینه‌های روشنفکر اجاره‌ای خود را می‌پردازند؟

سر جان جنکینز، پس از خروج از وزارت خارجه انگلیس، جایگاه مهمی را در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) به دست آورده است که یک اندیشکده متخصص در مسائل خاورمیانه است.

این مؤسسه خود را سازمان بی‌طرف و مستقل از دولت و دیگر نهادها معرفی می‌کند ولی اسناد موجود رابطه نزدیک این مؤسسه با حکومت بحرین را نشان می‌دهد که بخشی از ائتلاف تشکیل شده توسط عربستان در منطقه است.

IISS یکی از چهار اندیشکده انگلیسی متخصص در حوزه روابط خارجی است که کار خود را از سال 1958 آغاز کرده است. به ‌رغم ادعای اندیشکده در خصوص استقلال از دولت‌ها، تحقیقات یکی از خبرنگاران روزنامه گاردین نشان می‌دهد، در سال 2015، این اندیشکده از دولت بحرین مبلغی معادل 31.5 میلیون دلار دریافت کرده که برابر با یک چهارم درآمدهای اندیشکده است.

IISS قرار است ماه آینده، یکی از همایش‌های پولساز خود یعنی مجمع گفت وگوی امنیتی منامه را در هتل ریتز کارلتون منامه برگزار کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۳
ولیعهدخوش فکر واندیشمند عربستان تا چندسال دیگر عربستان راازصادرات نفت بی نیاز واین کشوریکی از مراکز توریستی پرجاذبه جهان خواهدشد والگوی سایر کشورهای جهان درود به مردم عربستان با ولیعهد اندیشمند وخوش فکرشان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
این همه درک و فهم رو کجا جاکردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
شب دراز است و قلندر بیدار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
واقعا درود به این کشور که توانسته مزدورانی مثل شما در دل خاک ایران تربیت کند
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
در این که انجام برخی اصلاحات در این کشور، در کشور ما مقفول مانده شکی نیست. اما من فکر می کنم جریان عربستان همان جریان گاو شیرده است که پس از تمام شدن شیرش، فاتحه اش خونده است. زمان نشان می دهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
چقدر تو یکی احمقی با این نظرت. نمی فهمی این یارو همون صدام حسینه فقط احمق تر و خرفت تر
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
چرا فکر میکنی غرب اجازه ظهور چنین کشوری را در خاورمیانه میده یک نگاه به سرنوشت شاه بنداز اونهم چنین رویایی داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
دوست عزیز به چه قیمتی .آیا مردم یمن آدم نیستند که این جوانک سراپا مجنون برای خوش آمد اربابانش اینها اینطور وحشیانه به خاطر یک رئیس جمهور مستافی به خاک و خون می کشد. اینها اگر از حیات وحش بودند و کشوری و گروهی اینچنین به جان آنها می افتاد صد در صد مردم از سراسر دنیا برای کمک می آمدند . آخر این چه منطقی است ؟ آدم از کسانی که مثبت می دهند تعجب می کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
بله شیطان هم خیلی خوش فکر و کار آفرین هست شما امثال شما هارو خوب سر کار میذاره بعد هم انشالله در درکات جهنم و هاویه بهتون خوشمی گذره با اربابان نادان تر از خودتون
شاید ما کشور قدرتمندی شدیم از لحاظ دفاعی و...ولی وضع مردم ما هیچوقت خوب نشده و نمیشه.ما همیشه بازنده اقتصادی منطقه هستیم.شما هم تابناک عزیز دلتو خوش نکن که اینا میخوان کار عربستان رو یکسره کنن وقتی شرایط برد برد باشه کی بهتر از بن سلمان.
همه دنبال منافع کشورشون هستند به جز ما.
همون بلایی که سر سوریه آورد را ان شا الله سر عربستان میاره
بهتر نيست به جاي اينکه مدام در حال فکر و بحث در خصوص پشت پرده ساير کشورها باشيم، به فکر کشور خودمان، بازگشت از مسيرهاي غلطي که ميرويم و ارتقاي کشورمان باشيم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
درود بر نظر شما كه گل گفتي مسولان هما همه بفكر دخالت در امور ساير كشرها هستند كمي هم بفكر مردم ايران باشند
اگر انگليس نبود جهان پاكي داشتيم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
بهتره یکم تاریخ بخونی امنیت نسبی حاکم بر جهان مرهون تثبیت هژمونی آنگلوساکسون هاست قبل از انگلیسی ها امثال چنگیز و تیمور و آتیلا وغیره بودند
و درود بر جنابعالی خود شیفته که همه چیز را از نگاه تنگ مادیات می نگری
جناب ناشناس ، جوجه را اخرپاییز می شمرند. ولعهد عربستان چیزی جزدیکته غرب را اجرا نمی کند وعاقبت این کار هم نابودی است ...نقشه های غرب درمورد تغییر جغرافیای سیاسی خاورمیانه به شکست انجامید. درعربستان چگونه این ترفند ها به نتیجه می رسد؟
نه که شما اوین و کهریزک ندارید... نه اینکه شما اصلا روشنفکراتون رو تحت فشار نمیذارین..... تقریبا در همه موارد اینچنینی ما جلوتر از اوناییم.....
ای کاش ما هم مانند عربستان بودیم.کشوری بی استرس .پولدار .قوی.و..‌...
من هی می گم کار انگلیسی هاست، ولی کسی باور نمی کنه.
من هی می گم کار انگلیسی هاست، ولی کسی باور نمی کنه.
درمورد خام بودن محمد سلمان شکی نیست ولی همین انعطاف پذیری درسیاست های مذهبی که ازخودشان نشان داده اند میتواند کشورشان را مثل امارات تبدیل به قطب توریستی کنند ودرامد سرشاری بدست آورند .ایکاش مسئولین مملکت ما هم کمی انعطاف پذیر بودند .حداقل درمورد توریستها تا کشورایران بتواند جایگاه واقعی خودرا در جذب درآمد های توریستی پیدا کند . آخر چه اصراری داریم به کسانی که اعتقادی به روسری ندارند ومذهبشان هم تاکید براین موضوع ندارد روسری بپوشانیم و..... همه اینها باعث ایجاد دافعه میشود وهمین میشود که هستیم .
میدونید چرا تحلیل گران غربی دارن همش از احتمال کودتا در عربستان و هشدار میدن که اصلاحات شاهزاده سعودی واسش دردسر میشه چون میدونند راه درست و داره میره واسه غرب خاورمیانه باید طوری باشه که بهانه فشار به دولتها رو داشته باشن ما هم به امید تحلیل غربیها در خواب خوش سرنگونی محمد بن سلمان بخوابیم وقتی بیدار میشیم که ببینیم چقد عقب موندیم
یکی از نهادهای مهم اجتماعی که بستر بلوغ اجتماعی افراد جامعه را فراهم می کند اموزش و پرورش است اگر این نهاد اجتماعی قوی باشد و ارکان ان از نخبه های تعلیم و تربیت انتخاب شوند و بودجه ی کافی برای اجرای برنامه هایش داشته باشد به بلوغ اجتماعی رسیدن اسان خواهد بود
سر جان جنکینز تحليل بسيار جالب و درستي كرده است و دموكراسي و انتخابات آزاد در اكثر كشورهاي خاور ميانه به جز ايران منجر به ايجاد حكومت تندرو اسلامي خواهد شد!
پاسخ ها
ناشناس
| Mauritius |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
او تحلیل نکرده ، سیاست مطلوب اتحادیه پادشاهی را گفته است .
نفر اول، انشاله روزیت باشه در عربستان بن سلمان خوش فکر اندیشمند دورخودت بچرخی. تابناک هم پشت سرت میاد با اون خوشحالترهایی که برات مثبت می زنن... ولی خیلی هم توهم نزن... حکومت بن سلمان بر خون بچه یمنی های بدبخت بنا شده، انشاله می بینی که خدا چطورحساب همتون رو به هم می زنه...
وقتی کشور عربستان به پیشرفت بزرگ نایل آمد ، شما از قصه هلاک خواهید شد .ای بیچاره تابناک
از قصه!! هلاک خواهی شد!! داعشی عربستانی تو هم از غصه هلاک خواهی شد.
از این اظهارنظرها کلی خندیدم و سرحال شدم!!!!!
ممنون از همه.
نظریه پرداز اجاره ای یعنی چه ؟!! نظریه پرداز اصلی و صحنه گردانان واقعی همین ها هستند . این که از پرده بیرون آمده اند به دلیل ناشیگری و ناتوانی بازیگران محلی است چنان که در بحرین رئیس پلیس انگلیسی است و در جنگ اداره ستاد و تهیه مهمات و سلاح و تضمین محاصره و .... را به دست دارند . طیف محمد بن سلمان که نمی توانست اجماع سران سیاسی ـ اقتصادی خاندان و قبیله حاکم را شناسایی و خنثا کند ؛ دست نه چندان نامرئی چنین کرد . / آمریکا در این منطقه دنبال روی راه بلد ( انگلیس ) است و انگلیس انتقام انقلاب امریکا را می گیرد !
اگر بدون تعصب قضاوت کنیم ولیعهد عربستان برای کشورش خیلی مثبت است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار