بازدید 18219
آخرین تحولات خاورمیانه:

تلاش فرانسه برای رفع حصر حریری در عربستان/ ضرب‌الاجل لبنان به عربستان برای تحویل حریری/اشغال مجدد ابوکمال به وسیله داعش

خاورمیانه در 24 ساعت گذشته نیز متاثر از تحولات لبنان و عربستان بود. جایی که هنوز مشخص نیست سرنوشت و ماجرای نخست وزیر مستعفی لبنان در عربستان چیست و به نظر می رسد ماجرای بازداشت و حصر حریری بیش از پیش تقویت شده است؛ به صورتی که بسیاری از مقامات و رسانه های مختلف جهان بدان واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۷۴۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 12 November 2017
خاورمیانه در 24 ساعت گذشته نیز متاثر از تحولات لبنان و عربستان بود. جایی که هنوز مشخص نیست سرنوشت و ماجرای نخست وزیر مستعفی لبنان در عربستان چیست و به نظر می رسد ماجرای بازداشت و حصر حریری بیش از پیش تقویت شده است؛ به صورتی که بسیاری از مقامات و رسانه های مختلف جهان بدان واکنش نشان دادند.
 
به گزارش تابناک، در همین زمینه، برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه الجمهوریه اظهار داشتند میشل عون، جمعه به هیات‌های دیپلماتیکی که به دیدارش آمده بودند، تاکید کرد بیشتر از یک هفته برای روشن شدن سرنوشت سعد حریری منتظر نخواهد ماند و پس از آن مجبور می‌شود این پرونده را به محاکم بین‌المللی ارجاع دهد. عون به صورت ضمنی به آمادگی‌ روسیه و دیگر کشورهای غربی برای کمک به لبنان در حل این مشکل اشاره کرد و گفت: آمادگی‌های بین‌المللی برای کمک به لبنان در این زمینه وجود دارد. الجمهوریه در ادامه نوشت در صورتی‌که حریری بزودی به بیروت بازنگردد، عون حرکتی را که در پیش گرفته، تشدید کرده و شکایتی را درباره استعفای حریری تنظیم و به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.
 
تلاش فرانسه برای رفع حصر حریری در عربستان/ ضرب‌الاجل لبنان به عربستان برای تحویل حریری/اشغال مجدد ابوکمال به وسیله داعش 

رئیس‌جمهور لبنان در دیدار جمعه خود با ولید بخاری، کاردار عربستان در لبنان خواستار بازگشت سعد حریری شد. در روزهای اخیر حرف و حدیث‌های زیادی درباره دلایل و چگونگی اعلام استعفای حریری مطرح شده است و برخی معتقدند این استعفا با فشار عربستان سعودی و با هدف به تعطیلی کشاندن فرآیند سیاسی در لبنان و فشار بر حزب‌الله برای خروج از دولت انجام شده است.

 تلاش فرانسه برای رفع حصر حریری در عربستان

منابع آگاه در پاریس به «رای الیوم» گفتند که فرانسه درصدد کمک به عربستان برای ایجاد راه حل این پرونده پچیده است که به شکلی خطرناک چهره عربستان سعودی را خدشه‌دار خواهد کرد، چون بازداشت حریری نقض کنوانسیون‌های های بین المللی درباره هیات‌های دیپلماتیک و سفرهای مقامات بلندپایه محسوب می‌شود.

به نوشته این روزنامه فرامنطقه‎ای، همه بر این قضیه اجماع نظر دارند که عربستان خطر ارجاع مساله بازداشت الحریری به شورای امنیت را درک نمی‌کند، چون آن زمان دوستان و متحدانش به دادش نخواهند رسید و بازداشت یک مقام بلندپایه خط قرمزی است که هیچ کشوری با هر میزان قدرتی که داشته باشد جرات نقض آن را ندارد و می‌تواند مورد محکومیت شدید جامعه بین الملل قرار گیرد.

منابع فرانسوی گفتند که از جمله سناریوهای مطرح از سوی فرانسه برای کمک به عربستان انتقال الحریری به پاریس به منظور اقامت موقت در آنجاست آن هم به بهانه اینکه خطری جانش را تهدید نکند و این گونه داستان‌سرایی عربستان درباره دلایل استعفای حریری هم نقض نمی‌شود و بعد از آن برای انتقال نخست وزیر مستعفی لبنان به بیروت یا ماندن در فرانسه تصمیم‌گیری می‌شود.

به گفته این منابع به نظر می‌رسد که عربستان توافق اصولی خود را برای این معامله اعلام کرده، مشروط به اینکه الحریری سکوت اختیار کرده و هر گونه بازداشت خود در عربستان را تکذیب کند.

منابع فرانسوی می‎گویند که اداره کل امنیت خارجی فرانسه هم با حساسیت و اهتمام زیاد پرونده الحریری را دنبال می کند و مایل است به عربستان برای خروج از بن بست کمک کند کما اینکه مایل به کمک به لبنان برای حفظ ثبات این کشور است، چون پرونده لبنان بخصوص در مسائل مربوط به مسیحیان و مسلمانان اهل تسنن در اصل پرونده داخلی فرانسه محسوب می‌شود.

  کشف ۴۰۰ جسد در گور‌های جمعی در کرکوک
 
فرماندار استان کرکوک در شمال بغداد روز شنبه اعلام کرد چندین گور جمعی که در آن‌ها «دست کم ۴۰۰ جسد» وجود دارد در نزدیکی حویجه کشف شده است.

حویجه از مقر‌های گروه تروریستی داعش بود که نیرو‌های عراقی اوایل اکتبر کنترل آن را به دست گرفتند.

راکان سعید که پس از برکناری فرماندار کُرد استان کرکوک به این سمت منصوب شده است، گفت: «این گور‌های جمعی در پایگاه نظامی البکاره در سه کیلومتری جنوب غربی الحویجه کشف شد. داعش در این منطقه مکانی برای اعدام‌ها داشته است.»

او گفت: «دست کم ۴۰۰ نفر در این منطقه اعدام شده‌اند. برخی از آن‌ها لباس قرمز محکومان به مرگ و برخی دیگر لباس غیرنظامی به تن داشتند.»

نیرو‌های عراقی در پیروزی‌های تدریجی خود در برابر داعش، ده‌ها گور جمعی که در آن‌ها صد‌ها جسد بود در مناطق مختلف عراق کشف کرده‌اند.  

این مقام نظامی عراق اعلام کرد «نیرو‌های دولتی به کمک شواهد ساکنان، گور‌های جمعی البکاره را کشف کرده‌اند.»

یکی از ساکنان این منطقه گفت: «طی سه سالی که این منطقه تحت کنترل داعش بود، داعشی‌ها زندانیان را با خودرو همراه خود می‌بردند. آن‌ها سپس این زندانیان را می‌کشتند و به زمین می‌انداختند یا جسدشان را می‌سوزاندند.»
 
اشغال مجدد ابوکمال به وسیله داعش
 
 منابع سوری از حمله گسترده تروریست‌های داعشی به شهر تازه‌ آزاد شده البوکمال و اشغال بخش‌هایی از آن خبر دادند.

بر اساس گزارش منابع محلی، تروریست‌های داعشی بار دیگر نیمی از شهر را به اشغال خود درآوردند.
 
تلاش فرانسه برای رفع حصر حریری در عربستان/ ضرب‌الاجل لبنان به عربستان برای تحویل حریری/اشغال مجدد ابوکمال به وسیله داعش

خاطر نشان می‌شود منابع رسانه‌ای از مخفی شدن ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در یکی از مناطق البوکمال خبر داده بودند.
 
 رئیس‌جمهور لبنان: سخنان حریری از زبان او نیست و اعتباری ندارد

دفتر «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در بیانیه‌ای به تمامی طرف‌های داخلی و خارجی اعلام کرد که مواضع اعلامی از سوی سعد الحریری مواضع وی نیست و اعتباری ندارد

به نوشته پایگاه خبری شبکه المنار، طبق اعلام دفتر میشل عون، وی خطاب به نهادهای داخلی و خارجی آورده است: ابهاماتی که در طول یک هفته گذشته حول وضعیت «سعد الحریری» بوجود آمده؛ باعث شده تا تمامی مواضع و گفته‌هایی که پیش از این از سوی وی منتشر شده و پس از این منتشر خواهد شد، واقعی نباشد بلکه نشان دهنده وضعیت پیچیده و مشکوکی است که سعد الحریری در آن به سر می‌برد.

رئیس‌جمهور لبنان در ادامه تأکید کرد: در نتیجه نمی‌توان به آن مواضع اعتماد کرد و اعتباری ندارد.

در همین راستا یک مقام لبنانی به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که میشل عون به سفرای کشورهای خارجی گفته است که حریری دزدیده شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل