بازدید 12879
۱

انتقاد تند اردوغان از عربستان: اسلام تنها یکی است

کد خبر: ۷۴۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷ 10 November 2017
رئیس جمهوری ترکیه طی سخنانی با انتقادی تند و کم سابقه علیه مقام های سعودی، از به کار بردن واژه اسلام میانه رو توسط آنها انتقاد کرده و گفت این اصطلاح ساخته و پرداخته غربی هاست.

به گزارش مهر به نقل از دیلی صباح، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز طی سخنانی که به مناسبت هفتاد و نهمین سالگرد بزرگداشت مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار ترکیه ایراد می کرد، با انتقاد تلویحی از نامگذاری حرکات به ظاهر اصلاح طلبانه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به نام «اسلام میانه رو»، گفت که واژه اسلام میانه رو یک واژه غربی است و به جای اینکه جلوی تندروی را بگیرد، به اصول اسلام ضربه خواهد زد.

بر اساس این گزارش، اردوغان گفت: واژه اسلام میانه رو باز هم مطرح شده است. ابداع واژه اسلام میانه رو متعلق به غرب است. چیزی به نام اسلام میانه رو یا غیر میانه رو وجود ندارد. اسلام تنها یکی است. هدف استفاده از چنین واژه هایی تضعیف اسلام است.

وی افزود: آنها (سعودی) می گویند ما به اسلام میانه رو باز خواهیم گشت، اما هنوز حق رانندگی را به زنان نمی دهند. آیا چنین چیزی در اسلام داریم؟ من حدس می زنم آنها زمانی این حق را اعطا می کنند که میانه رو شوند.

وی همچنین با انتقاد از تبعیض کشورهای اروپایی علیه زنان مسلمان گفت: پوشیدن روسری (حجاب) در محافل عمومی، رفته رفته در کشورهای اروپایی منع می شود – تلاش می شود زنان مسلمان از زندگی اجتماعی فاصله بگیرند. تلاش برای حبس کردن زنان مسلمان در خانه های خود مانند یک ویروس در حال انتشار است.

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: امروز، کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شکلی فعالانه زنان مسلمان را از کار کردن و دسترسی به آموزش منع می کنند. آنهایی که درس حقوق بشر به ما می دهند متاسفانه ابتدایی ترین مبانی حقوق بشر در کشورهای خودشان زیر پا گذاشته می شود.

اردوغان در بخش دیگر از سخنان خود به مساله پناهندگان سوری حاضر در ترکیه پرداخت و گفت ترکیه تاکنون ۳۰ میلیارد دلار برای پناهندگان سوریه و عراق هزینه کرده درحالیکه اتحادیه اروپا تنها ۶ میلیارد یورو از این هزینه را متقبل شده که تنها ۸۰۰ میلیون یورو از آن را مدتها پیش پرداخت کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: آنجا که کشورهای پیشرفته به دنبال صلح و آسایش آن هم با استفاده از سیاستهای امنیتی سختگیرانه پشت دیوارهای بلند هستند، ترکیه پذیرای میلیون ها تن از پناهندگان بدون توجه به نژاد، مذهب، زبان و طبقه اجتماعی شان بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱
اول خودت به حرفی که زدی عمل کن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان