بازدید 9066

نخست وزیر لبنان استعفا کرد

کد خبر: ۷۴۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴ 04 November 2017
سعد حریری،‌ نخست وزیر لبنان امروز در اقدامی غیرمنتظره استعفا کرد. استعفای او خارج از کشور و درحالی که در عربستان حضور دارد سوالات زیادی را درباره نقش سعودی‌ها در این استعفا ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا،  شبکه سعودی العربیه امروز در خبری فوری از استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان خبر داد و لحظاتی بعد او در صفحه تلویزیون ظاهر شد و با ایراد اتهاماتی علیه ایران و حزب‌الله تلاش کرد دلایل استعفای خود را "دخالت‌های ایران" وانمود کند.

حریری در این سخنان گفت، فضا در لبنان شبیه فضای حاکم بر کشور قبل از ترور رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان است و اینکه احساس می‌کند عده‌ای برای قتل او نقشه می‌کشند.

حریری گفت: ما هرگز نمی‌پذیریم لبنان اساس تهدید امنیت منطقه باشد.

وی مدعی استفاده حزب‌الله لبنان از سلاح علیه لبنانی‌ها و سوری‌ها شده و باعث ایجاد "مشکلات بسیاری" برای لبنانی‌ها شده است.

او درباره دلیل استعفایش "دخالت‌های ایران" را عامل اصلی این اقدام خود اعلام کرده است. حریری مدعی شد: ایران تمایل زیادی برای نابودی جهان عرب دارد و هر جا که ایران باشد مشکلات و فتنه‌ها سر باز می‌کند.

حریری گفت: با تمام تلاش خود برای حفظ بی‌طرفی لبنان در مسائل منطقه اما ایران مشکلاتی که هست را برای لبنان به ارمغان آورد. حزب‌الله به عنوان بازوی ایران نه تنها در لبنان بلکه در تمام جهان عرب فعالیت می‌کند و با زور سلاح آنچه که هست را به عنوان امر واقع بر ما تحمیل کرده است.

نخست وزیر مستعفی لبنان مدعی شد: شری که ایران در منطقه می‌پراکند به خود آن باز خواهد گشت. حزب‌الله به عنوان عامل ایران با دخالتی که در دیگر کشورها می‌کند مشکلات بسیاری برای جهان عرب ایجاد کرده است.

اخیرا ثامر السبهان، وزیر سعودی در امور کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس گفته بود،‌ از اینکه دولت لبنان نسبت به مشارکت حزب‌الله در جنگ علیه عربستان سکوت کرده، تعجب می‌کند.

حریری که به تازگی از عربستان به کشورش باز گشته بود بعد از چند ساعت توقف در بیروت از روز گذشته بار دیگر به عربستان رفته و در همین کشور هم استعفایش را اعلام کرد. ظاهرا او حتی با رئیس جمهور لبنان که روی کار آمدن هر دوی آنها بر اساس یک توافق داخلی در لبنان بود، در این باره سخن نگفته است.

این در حالی است که منابع وزارتی لبنان در این باره گفتند، اعمال فشارهای زیادی روی حریری برای اعلام استعفایش وجود داشته است.

این منابع افزودند، ریاست جمهوری لبنان شدیدا از شیوه اعلام استعفای سعد حریری ناراضی است. اما رئیس‌جمهور هر آنچه لازم است برای ادامه حیات یک کشور دموکرات انجام خواهد داد. میشل عون قرار است به زودی در باره این استعفا بیانیه صادر کند.

به گفته این منابع، منابع وزارتی احتمال می‌دهند میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان سفرش را که قرار بود فردا (یکشنبه) به کویت باشد، به تاخیر بیندازد.

ولید جنبلاط،‌ رهبر دروزی‌های لبنان در این باره با بیان اینکه هرگز درباره استعفای حریری نظر نمی‌دهد، گفت: لبنان کوچکتر و ضعیف‌تر از آن است که پیامدهای اقتصادی و سیاسی این استعفا را تحمل کند و من همواره از دعوت کنندگان به مذاکره بین عربستان و ایران باقی خواهم ماند.

سلیم جریصاتی،‌ وزیر دادگستری لبنان نیز اظهار داشت:‌ استعفای حریری مبهم و مشکوک بود چه به لحاظ زمانی،‌ چه مکانی و چه مضمون دلایل استعفایش.

وئام وهاب، رئیس حزب توحید عربی نیز درباره استعفای حریری گفت:‌ استعفای حریری در این زمان بسیار تاسف بار است اما سوال اینجاست که چرا از ریاض اعلام شد. آیا او در حصر خانگی است یا مجبور به استعفا شده است؟

اعلام استعفای حریری از نخست وزیری لبنان خارج از کشورش و در دامان سعودی‌ها امری بی‌سابقه‌ای نه تنها برای لبنان بلکه در سراسر جهان است. بر همین اساس او در سخنانی که از روی کاغذ با استرس و دقت می‌خواند تمام دلیل این استعفا را ایران و حزب‌الله دانسته است؛ امری که فشارهای سعودی برای اتخاذ این تصمیم را به خوبی نشان می‌دهد.

بسیاری از سخنانی که امروز حریری بر زبان جاری کرد پیشتر به اشکال گوناگون از حنجره مسئولان سعودی نیز شنیده شده است از جمله این سخن او که "شری که ایران در منطقه می‌پراکند به خود آن باز خواهد گشت" در واقع همان حرف‌هایی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان چندی پیش علیه ایران مطرح کرد و به نوعی تلاش کرد به زعم خود با آن ایران را تهدید کند.

این اقدام سعد حریری احتمالا بار دیگر لبنان را به ناآرامی‌های سیاسی و امنیتی خواهد کشاند و به نظر می‌رسد سعودی‌ها برای مرحله آتی در لبنان نقشه‌هایی در سر دارند به ویژه آنکه در زمان روی کار آمدن حریری که در طرف مقابل به ریاست جمهوری میشل عون، همپیمان حزب‌الله انجامید، سعودی‌ها خود را بازنده بازی در لبنان می‌دیدند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان