بازدید 9533
پیمانه اقتصادی؛

از «خودرویی‌ها سوار بر موج نقدینگی بورس» تا «نمره ایران در سهولت کسب و کار چند است؟»

این پیمانه تیترهایی همچون سهام آسیا بالا و پایین رفت، کاهش قیمت نفت با افزایش صادرات عراق و آمریکا، افزایش صادرات نفت ایران به آسیا، گران‌ترین قهوه وارداتی به ایران از کجاست، انگلستان پس از ۱۰سال نرخ بهره را افزایش می‌دهد، گرانی دلار آمریکا در مرز 4 هزار و 50 تومان و ایران باید به جای اصلاح ارزی به ذخیره سازی طلا روی بیاورد را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶ 01 November 2017
از «خودرویی‌ها سوار بر موج نقدینگی بورس» تا «نمره ایران در سهولت کسب و کار چند است؟»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون سهام آسیا بالا و پایین رفت، کاهش قیمت نفت با افزایش صادرات عراق و آمریکا، افزایش صادرات نفت ایران به آسیا، گران‌ترین قهوه وارداتی به ایران از کجاست، انگلستان پس از ۱۰سال نرخ بهره را افزایش می‌دهد، گرانی دلار آمریکا در مرز 4 هزار و 50 تومان و ایران باید به جای اصلاح ارزی به ذخیره سازی طلا روی بیاورد  را در بر دارد.


خودرویی‌ها سوار بر موج نقدینگی بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه نهم آبان‌ماه 96 با افزایش 172 واحدی معادل 0.20 درصد به رقم 87 هزار و 649 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری بازهم هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 55 واحدی به رقم 28 هزار و 129 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 35 واحدی، عدد 17 هزار و 475 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 26 واحدی به رقم 13 هزار و 203 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور همانند روز قبل با رشد 0.22 درصدی معادل 210 واحد به سطح 94 هزار و 429 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 210 واحد افزایش به رقم 61 هزار و 289 واحد رسید و شاخص بازار دوم همانند روز قبل، با کاهش 98 واحد معادل 0.05 درصد همراه بود و عدد 191 هزار و 781 واحد را به نمایش گذاشت. ارزش معاملات گروه خودرو و ساخت قطعات روز گذشته بیش از سایر گروه‌ها بود. در حالی که مدتی خبری از تحرکات قابل توجه در گروه خودرویی نبود، در بازار دیروز شاهد دست به دست شدن ۲۵۰میلیون و ۳۸۱ هزار سهم خودرویی به ارزش بیش از ۳۱ میلیارد تومان بودیم. با این وجود نشانه‌ای از خبری مهم و موثر بر عملکرد شرکت‌های خودرو و قطعه‌ساز نبود. در واقع تنها موج نقدینگی بود که منجر به افزایش ارزش معاملات این گروه  و رشد۱۴/ ۳ درصدی شاخص آن شد.ماه‌ها بود که گروه خودرو و ساخت قطعات جایگاه خود را در صدر فهرست گروه‌های پرمعامله بازار از دست داده بود.

از «» تا «»

سهام آسیا بالا و پایین رفت / دلار افت کرد

روز سه‌شنبه پس از تضعیف وال‌استریت، حرکت اکثر سهام آسیایی کند شد و به دنبال خبر متهم شدن مدیر قبلی کمپین انتخاباتی ترامپ توسط بازرسانی که در مورد مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا تحقیق می‌کردند، دلار افت کرد. انتشار داده‌هایی که نشان‌دهده کند شدن رشد کارخانجات چین در ماه اکتبر، با سرعتی بیش از انتظار بودند، تمایل سرمایه‌گذاران محلی برای تبادلات ریسک‌دار تر را کاهش داد. مبارزه پکن با آلودگی هوای زمستانی، بسیاری از کارخانجات فولاد، ذوب آهن و دیگر کارخاجات شمالی را مجبور کرد تولید خود را کاهش دهند و این به نشانه‌های زودهنگام کند شدن دومین اقتصاد بزرگ دنیا اضافه شد. سهام شانگ‌های ۰.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ هم ۰.۳۵ درصد افت کرد. شاخص ام‌اس‌سی‌آی که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج ژاپن است، ۰.۲ درصد بالا رفت. نیکی ژاپن ۰.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد درحالی‌که سهام استرالیا بدون تغییر باقی ماند و کوسپی کره جنوبی هم ۰.۳ درصد به ارزش خود افزود. در معاملات دوشنبه وال‌استریت، شاخص‌ها از محدوده بالای رکوردی خود افت کردند که عواملی مثل سقوط غول داروسازی، مرک و گزارشاتی از این که قانونگذاران آمریکا درمورد کاهش تدریجی مالیات‌های شرکتی به جای کاهش یکباره آن مذاکره می‌کنند، در این امر موثر بودند. دلار حول پایین‌ترین نرخ ۱۰ روزه خود، ۱۱۳.۰۲ ین، معامله شد.

کاهش قیمت نفت با افزایش صادرات عراق و آمریکا

روز سه شنبه، قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت افزایشی نسبی داشت و بشکه ای ۶۰.۹۰ دلار معامله شد.  از دلایل کاهش قیمت نفت برنت، برنامه ی دولت آمریکا مبنی بر افزایش صادرات نفت است. همچنین دلیل دیگر کاهش قیمت نفت، تصمیم دولت عراق بر افزایش تولید نفت از مرزهای جنوبی خود بوده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه،  ۱۲ سنت (۰.۲ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۶۰.۷۸ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۴.۱۰ دلار صورت گرفت. 

افزایش صادرات نفت ایران به آسیا

صادرات نفت ایران به آسیا در ماه سپتامبر برای سومین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین رقم از ماه مارس رسید. افرایش خریدهای چین و کره جنوبی این رشد را رقم زد. آمارهای دولتی و رهیابی نفتکش‌ها نشان داد چین، هند، کره جنوبی و ژاپن ماه گذشته میلادی اندکی بیش از 1.9 میلیون بشکه در روز نفت از ایران خریدند که 5.1 درصد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر است. صادرات نفت ایران به آسیا در ماه سپتامبر به نسبت ماه آگوست نزدیک به 20 درصد افزایش یافته است. هنوز خریدهای نفتی مشتریان آسیایی ایران از بالاترین رقمی که در اوایل سال 2017 و سال گذشته ثبت شد، کمتر است. یک فرد آگاه به بارگیری محموله‌های ایران گفت واردات مشتریان آسیایی از ایران که بخش عمده ای از صادرات نفت این کشور را تشکیل می‌دهد احتمالا در هفته‌های آینده کاهش می‌یابد؛ همانطور که در ماه اکتبر نیز محموله‌های نفت ایران برای این منطقه به کمتر از 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. صادرات نفت ایران به چین در ماه سپتامبر نزدیک به 60 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت و به حدود 784 هزار بشکه در روز رسید اما نسبت به ماه آگوست کاهش داشت چراکه پکن در این ماه بیشترین رقم ماهیانه از سال 2006 را از این خریده بود. خرید نفت کره جنوبی نیز نزدیک به یک چهارم افزایش یافته است و به اندکی بیش از 504 هزار بشکه در روز، بالاترین رقم در 5 ماه گذشته رسیده است. اما صادرات نفت ایران به هند در این ماه یک سوم کاهش یافته و به روزانه 415 هزار و 400 بشکه رسیده است. ژاپن نیز در ماه سپتامبر بیش از 30 درصد خرید نفت از ایران را کاهش داده و به حدود 216 هزار بشکه در روز رسیده است.

گران‌ترین قهوه وارداتی به ایران از کجاست؟

آمار گمرک ایران حاکی از واردات بیش از چهار میلیون دلار انواع قهوه در نیمه نخست سال جاری است که در این میان، گران‌ترین قهوه مربوط به کشور رومانی است. به گزارش ایسنا، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی در شش ماهه نخست سال جاری، ۱۶۵۴ تن انواع قهوه از ۱۴ کشور جهان به ایران وارد شده است که ارزش مجموع این واردات به چهار میلیون و ۲۵۸ هزار و ۶۷۹ دلار می‌رسد. واردات انواع قهوه در قالب هشت ردیف تعرفه مجزا به ایران انجام می‌شود و ایران برای واردات این محصول، کشورهای امارات متحده عربی، اندونزی، اوگاندا، ایتالیا، ایرلند، برزیل، ترکیه، رومانی، سوئیس، فرانسه، قبرس، کلمبیا، هند و ویتنام را انتخاب کرده است. در میان کشورهایی که ایران از آنها قهوه وارد می‌کند، بیشترین واردات را به ایران، امارات متحده عربی داشته است که البته نمی‌توان این کشور را مبدا اصلی این کالاها دانست، چرا که امارات به بندرگاهی برای تحویل کالا به ایران تبدیل شده است؛ به طوری که کالاهایی که قرار است به ایران وارد شوند، ابتدا به امارات می‌آیند و پس از آن وارد ایران می‌شوند.

انگلستان پس از ۱۰سال نرخ بهره را افزایش می‌دهد

روز پنج‌شنبه انتظار می‌رود بانک مرکزی انگلیس در شرایطی نرخ بهره خود را برای اولین بار بعد از سال ۲۰۰۷ افزایش دهد که رشد اقتصادی کنونی ضعیف‌تر از رشد اقتصادی قبل از هر افزایش نرخ بهره دیگر در این ۲۰ سال اخیر می‌باشد و با این کار قدم به ناشناخته‌ها خواهد گذاشت. بانک مرکزی انگلیس که در آگوست ۲۰۱۶ پس از رای انگلیسی‌ها به ترک اتحادیه اروپا نرخ بهره خود را به ۰.۲۵ درصد، که کمترین میزان تاریخ این بانک است کاهش داده بود، حالا به دنبال اصلاح این سیاست‌گذاری و همسو شدن با مسیر سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا می‌باشد که یا درحال افزایش نرخ بهره‌اند و یا محرک‌های مالی خود را کاهش می‌دهند. این درحالیست که ایالات متحده و منطقه یورو از رشد اقتصادی قدرتمندی سود می‌برند اما اقتصاد انگلستان در ۱۲ ماه گذشته با کندترین نرخ خود در ۴ سال گذشته رشد کرده است. رشد ربع سالانه ۰.۴ درصد ضعیف‌ترین پشتوانه اقتصادی‌ایست که از زمان استقلال بانک انگلیس در ۱۹۹۷ تا کنون، برای افزایش نرخ بهره مورد استفاده قرار گرفته است. درست است که تورم در بالاترین سطح ۵ ساله خود یعنی ۳.۰ درصد قرار دارد و یک درصد کامل از سطح هدف بانک انگلیس بالاتر است اما این بیشتر به این علت است که ارزش پوند پس از رای به برگزیت، ۱۱ درصد در مقابل ارزهای شرکای مهم تجاری انگلیس، سقوط کرده است. در نظرسنجی انجام شده از اقتصاددانان توسط رویترز، تقریبا همه اقتصاددانان پیش‌بینی کردند که روز پنج‌شنبه بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره خود را از ۰.۲۵ به ۰.۵ درصد افزایش دهد. اغلب این اقتصاددانان انتظار ندارند سال آینده افزایش نرخ بهره دیگری اتفاق بیافتد و ۷۰ درصد گفتند حتی همین یک بار افزایش نرخ بهره هم اشتباه است. /جزئیات بیشتر

گرانی دلار آمریکا در مرز 4 هزار و 50 تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 20 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 474 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 54 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 639 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 11 هزار و 71 ریال قیمت گذاری شد.

از «خودرویی‌ها سوار بر موج نقدینگی بورس» تا «نمره ایران در سهولت کسب و کار چند است؟»

ایران باید به جای اصلاح ارزی به ذخیره سازی طلا روی بیاورد

مؤسسه آمریکایی فوربس اعلام کرد ایران باید به جای اینکه به سمت اصلاح ساختار ارزی خود برود به ذخیره سازی طلا و محکم کردن پایه‌های پولی روی بیاورد. به نقل از فوربس، ماه دسامبر گذشته رئیس‌جمهور ایران طرح تغییر ساختار پولی این کشور را کلید زد که بر مبنای آن با حذف یک صفر از واحد پولی تومان به ارز رسمی ایران بدل می‌شود. فوربس معتقد است این اقدام تغییری در ساختار پولی ایران ایجاد نخواهد کرد. به طور کلی طی سال‌های گذشته ارزش پول ملی ایران روندی کاهشی را طی کرده است. در سال 2012 ایران شاهد رسیدن تورم به حدود 50 درصد بود و هم اکنون این رقم به 9.6 درصد سالیانه رسیده است. فوربس معتقد است ایران برای حل مشکل ارز خود 2 راه پیش رو دارد. یکی اینکه ارزش ارز خود را بر مبنای دیگر ارز‌های مرجع بین‌المللی تعیین کند و دیگر اینکه به سمت خرید طلا و محکم کردن پایه‌های پولی خود برود.  در صورتی که ایران گزینه نخست را انتخاب کند باید ارزش ریال یا تومان خود را بر مبنای دیگر ارز‌ها نظیر دلار و یورو تعیین کنند، دقیقا همانند کاری که عربستان کرد و ارزش ریال خود را بر مبنای دلار تعیین کرد. /فارس

نمره ایران در سهولت کسب و کار چند است؟

با وجود افزایش امتیاز ایران در گزارش سهولت انجام کسب‌وکار بانک جهانی ولی جایگاه ایران در رتبه ۱۲۴ است. به گزارش ایسنا، گزارش سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی سال ۲۰۱۸ میلادی حاکی از بهبود ٠.٢٦ درصد امتیازی ایران بوده و ایران با کسب امتیاز  ٥٦.٤٨ از کشورهای برزیل، مصر، لبنان و ... پیشی گرفته است. شاخص سهولت انجام کسب‌وکار بانک جهانی با ارزیابی ۱۰ نماگر در حوزه‌های قانونی، اجرایی و قضایی به بررسی محیط کسب‌وکار در ۱۹۰ کشور جهان می‌پردازد. طبق این گزارش، نماگرهای شروع کسب‌وکار رتبه ۹۷، اخذ مجوزهای ساخت رتبه ۲۵، دسترسی به برق رتبه ۹۹، ثبت مالکیت رتبه ۸۷، الزام‌آور بودن اجرای قراردادها رتبه ۸۰، پرداخت مالیات رتبه ۱۵۰ و اخذ اعتبارات رتبه ۹۰ را در سطح بین المللی کسب کرده‌اند. مجموع عملکرد نماگرهای مذکور باعث شده که امتیاز شاخص کل بهبود یافته اما در اثر عملکرد بهتر سایر کشورها جایگاه کشور در رتبه ۱۲۴ قرار گرفته است.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان