بازدید 13366
آخرین و مهم ترین تحولات خاورمیانه؛

تصویب سه طرح علیه حزب الله در مجلس نمایندگان آمریکا+ جزئیات کامل/ نشست پارلمان اقلیم کردستان برای انتخاب جانشین بارزانی/ افشای طرح پر هزینه شاهزاده سعودی برای سرنگونی دولت سوریه

افشای طرح پر هزینه شاهزاده سعودی برای سرنگونی دولت سوریه، سخنان ترامپ در مورد داعش و تصویب طرح تحریم حزب الله در مجلس نمایندگان آمریکا، از جمله مهم ترین خبرها و رویداهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده است. در این میان، نشست پارلمان اقلیم کردستان برای انتخاب جانشین بارزانی نیز از جمله مهم ترین خبرها بوده است.
کد خبر: ۷۴۱۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 26 October 2017
افشای طرح پر هزینه شاهزاده سعودی برای سرنگونی دولت سوریه، سخنان ترامپ در مورد داعش و  تصویب طرح تحریم حزب الله در مجلس نمایندگان آمریکا، از جمله مهم ترین خبرها و رویداهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده است. در این میان، نشست پارلمان اقلیم کردستان برای انتخاب جانشین بارزانی نیز از جمله مهم ترین خبرها بوده است.
 
به گزارش «تابناک»، برخی منابع از نشست پارلمان اقلیم کردستان عراق با هدف انتخاب جانشین مسعود بارزانی خبر دادند.
 
کفاح محمود مشاور رسانه ای مسعود بارزانی اعلام کرد: روز پنجشنبه پارلمان اقلیم نشستی با هدف انتخاب جانشین بارزانی برگزار خواهد کرد.

وی افزود: در جلسه پارلمان مشخص خواهد شد، چه کسی سمت ریاست اقلیم را بر عهده خواهد گرفت، به ویژه که در پایان ماه جاری میلادی دوره بارزانی به پایان خواهد رسید.

کفاح محمود تأکید کرد: تاکنون اینکه چه کسی این سمت را بر عهده خواهد گرفت، مشخص نشده است.

قبلا یکی از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق، این شایعه را که مسعود بارزانی طی ساعات آینده از ریاست اقلیم استعفا می کند، رد کرد؛ اما گفت که عمر ریاست بارزانی اواخر ماه جاری میلادی به پایان می رسد.

اشواق الجاف از رهبران این حزب بیان کرد: در اول نوامبر مدت ریاست بارزانی بر اقلیم پایان می یابد و وی علنی اعلام کرده که با قبول تمدید موافقت نکرده و دوباره خود را نامزد نمی کند و با نامزد کردن اعضای خانواده اش برای این سمت نیز مخالف است. انتخاب رئیس اقلیم پس از پایان مدت قانونی ریاست بارزانی از اختیارات پارلمان اقلیم است. پارلمان کردستان است که جانشین بارزانی را مشخص می کند. بنا بر اختیاراتش گزینه های قانونی دارد که یکی از این گزینه ها توافق با همه احزاب کردی و حزب خارج از آن عمل نخواهد کرد.

روز چهارشنبه این در حالی است جماعت اسلامی کردستان عراق، خواستار کناره گیری بارزانی و اعضای دولت اقلیم از سمت های خودشان شده بود.
 
تصویب 3 طرح علیه حزب الله در مجلس نمایندگان آمریکا+ جزئیات کامل/ نشست پارلمان اقلیم کردستان برای انتخاب جانشین بارزانی/ افشای طرح پر هزینه شاهزاده سعودی برای سرنگونی دولت سوریه

ربیوار احمد گفت: دولت کنونی اقلیم نمی تواند مشکلات میان بغداد و اقلیم را حل کند، زیرا به دنبال منافع حزبی است. نتیجه بحران هایی که کردها با آن روبه رو هستند، لجاجت و عنادورزی و سوء استفاده از قدرت است.

گفتنی است، مسعود بارزانی از سال ۲۰۰۵ تاکنون ریاست منطقه کردستان عراق را بر عهده دارد. بارزانی نخستین بار در سال ۲۰۰۵ از طریق پارلمان منطقه کردستان و دومین بار در سال ۲۰۰۹ از طریق آرای مردمی به سمت ریاست این منطقه برگزیده شد.

دوره ریاست بارزانی باید در تابستان ۲۰۱۳ پایان می‌یافت، ولی نمایندگان اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان در نشست پارلمان این منطقه در ژوئن ۲۰۱۳ با تصویب ماده‌ قانونی شماره‌ ۱۹ توافق کردند که انتخابات ریاست منطقه و همه‌پرسی قانون اساسی برای دو سال به تعویق بیافتد. در عین حال مقرر شد، تمدید ریاست منطقه کردستان به دو سال محدود شود و قابل تمدید دوباره نباشد.
 
 افشای طرح پر هزینه شاهزاده سعودی برای سرنگونی دولت سوریه
 
اسناد افشا شده از آژانس امنیت ملی آمریکا از طرح شاهزاده سعودی برای سرنگونی دولت سوریه پرده برداشت.

بنا بر این گزارش، گروه‌های مسلح و تروریستی در سوریه در هجدهم مارس سال 2013 چند حمله موشکی همزمان به قلب شهر دمشق، پایتخت سوریه انجام داده که بر اساس آن مقر ریاست‌جمهوری، فرودگاه بین‌المللی دمشق و ساختمان‎های امنیتی دولت سوریه هدف قرار داده شدند؛ این حمله موشکی ارسال پیامی تهدیده‌کننده به دولت سوریه مبنی بر وضعیت شکننده آن پس از دو سال از آغاز ناآرامی‌های این کشور بود.

«اینترسپت» با اشاره به حمله‌های موشکی به دمشق در هجدهم مارس 2013 می‌نویسد، اسناد تازه‌ افشا شده آژانس امنیت ملی آمریکا توسط افشاگر معروف «ادوار اسنودن» نشان می‌دهد، «سلمان بن سلطان» از شاهزادگان سعودی به مناسبت دومین سال آغاز درگیری‎های سوریه، با ارسال حجم عظیمی از تسلیحات جنگی و مواد منفجره به گروه‌های تروریستی در سوریه، این حمله موشکی را به قصد سرنگونی شهر دمشق انجام داده‌ است.
 
تصویب 3 طرح علیه حزب الله در مجلس نمایندگان آمریکا+ جزئیات کامل/ نشست پارلمان اقلیم کردستان برای انتخاب جانشین بارزانی/ افشای طرح پر هزینه شاهزاده سعودی برای سرنگونی دولت سوریه
 
بنا بر این اسناد افشاشده «سلمان بن سلطان» در سال 2013 بیش از 120 تُن سلاح و تجهیزات نظامی و مواد منفجره را در اختیار گروه‌های تروریستی در سوریه قرار داده تا «دمشق را نابود کنند» و فرودگاه بین‌اللمی این شهر را «با خاک یکسان کنند».

به نوشته «اینترسپت» عربستان سعودی از آغاز درگیرها در سوریه، بارها بر سرنگونی قریب‌الوقوع دولت سوریه تأکید می‌کرد. شاهزاده «سلمان بین سلطان» در سال 2013 پیش از آنکه به معاون وزیر دفاع عربستان ارتقا یابد، یکی از کلیدی‌ترین مقامات امنیتی این کشور بود که تحولات جنگ سوریه را پیگیری می‌کرد.
 
ترامپ: ما داعش را تکه تکه کردیم!
 
رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد: ما در هشت ماه پیش بیشتر از اقداماتی که دولت قبل در سال ها انجام داد (درباره داعش) کار کردیم. ما داعش را تکه تکه کردیم!
 
 وی در بخشی از سخنان خود بدون اشاره به اقدامات مخرب کشورش در ارائه کمک های پیدا و پنهان به ایجاد تروریسم در جهان گفت: در خاورمیانه و آفریقا هر جا می رویم داعش را می بینیم.

ترامپ بدون اشاره به هلی بُرن نیروی هوایی این کشور در ارسال تجهیزات به تروریست ها در سوریه و عراق و خروج سرکردگان آن ها از مناطق تحت محاصره نیروهای مقاومت در ادامه ادعا کرد: ما در هشت ماه پیش بیشتر از اقداماتی که دولت قبل در سال ها انجام داد (درباره داعش) کار کردیم. ما داعش را تکه تکه کردیم!
 
تصویب طرح تحریم حزب الله در مجلس نمایندگان آمریکا

روز چهارشنبه قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا دو طرح و یک قطعنامه علیه حزب‌الله لبنان و یک طرح علیه برنامه موشکی ایران به تصویب رساندند.  

جزئیات قطعنامه‌ و طرح‌های مصوب در مجلس نمایندگان آمریکا در زیر آورده شده‌اند؛

1- طرح اعمال تحریم های تازه علیه حزب‌الله لبنان

طرح ۳۳۴۲ که توسط «مایک گالاگر»، نماینده جمهوری‌خواه ارائه شده، با طرح ادعاهای واهی مانند استفاده حزب‌الله از شهروندان به عنوان سپر انسانی، خواستار اعمال تحریم علیه این گروه شده است.

«گالاگر» مدعی شده، حزب‌الله لبنان زرادخانه ای متشکل از ۱۵۰ هزار موشک‌های تأمین شده توسط ایران و سوریه را در روستاهایی در جنوب لبنان و در زیر زیرساخت‌های غیرنظامی مخفی کرده است.
تصویب 3 طرح علیه حزب الله در مجلس نمایندگان آمریکا+ جزئیات کامل/ نشست پارلمان اقلیم کردستان برای انتخاب جانشین بارزانی/ افشای طرح پر هزینه شاهزاده سعودی برای سرنگونی دولت سوریه 

این طرح رئیس‌جمهور آمریکا را موظف می‌کند تا حداکثر ۱۲۰ روز بعد از تبدیل شدن طرح به قانون گزارشی شامل نفراتی از حزب‌الله که مطابق ادعاها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌اند، تقدیم کنگره کند.

رئیس‌جمهور آمریکا باید این نفرات را مشمول تحریم‌هایی مانند مسدود کردن دارایی‌ها و منع سفر به آمریکا کند.

2-طرح تشدید تحریم‌ها علیه حزب‌الله

دومین طرح که روز چهارشنبه تصویب شد، طرح شماره 3329 است که توسط «اد رویس»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده و مورد حمایت قانونگذاران هر دو حزب قرار دارد، خواستار اصلاح متن یک قانون مصوب سال 2015 علیه حزب‌الله لبنان به منظور تشدید تحریم‌ها علیه این گروه است.

«اد رویس»، در بند 101 این طرح تلاش کرده با اصلاح متن «قانون قطع منابع مالی بین‌المللی حزب‌الله مصوب سال 2015»، جزئیات بیشتری درباره سازمان‌ها و شرکت‌هایی که باید به بهانه همکاری با حزب‌الله هدف تحریم واقع می‌شوند، ارائه کند.

در بند 101 آمده است: «رئیس‌جمهور باید در تاریخ اجرایی شدن این بند یا بعد از آن، تحریم‌های مشخص‌ شده در بخش فرعی b را علیه تمامی اشخاص خارجی که به تشخیص رئیس‌جمهور آگاهانه اقدام به کمک‌رسانی، حمایت یا تأمین حمایت‌های مادی، مالی یا فناوری برای هر یک از موارد زیر کرده‌اند، اعمال کند؛

(1) سازمان «بیت‌المال»، «جهادالبناء»، «انجمن حمایت از مقاومت اسلامی در لبنان»، «اداره روابط خارجی حزب‌الله»، «سازمان امنیت خارجی» یا هر یک از سازمان‌های تابعه و جانشین آنها؛

(2) تلویزیون المنار، رادیو النور، گروه رسانه‌ای لبنان یا هر یک از سازمان‌های تابعه و جانشین آنها؛

(3) هر فرد خارجی که بنا به تشخیص رئیس‌جمهور وارد فعالیت‌های درآمدزایی یا جذب نیرو برای حزب‌الله شده باشد؛ یا

(4) هر فرد خارجی که تحت مالکیت یا کنترل اشخاص خارجی توصیف‌شده در پاراگراف‌های (1)، (2) و (3) باشد.

در بخش فرعی «b» از رئیس‌جمهور خواسته از تمامی اختیاراتش برای مسدود کردن دارایی‌ها و منع سفر افراد مرتبط با بندهای بالا استفاده کند. 
 
تصویب 3 طرح علیه حزب الله در مجلس نمایندگان آمریکا+ جزئیات کامل/ نشست پارلمان اقلیم کردستان برای انتخاب جانشین بارزانی/ افشای طرح پر هزینه شاهزاده سعودی برای سرنگونی دولت سوریه 

«اد رویس» در بند 103 از این طرح خواستار تحریم کشورهای خارجی شده که از گروه حزب‌الله لبنان حمایت می‌کنند. 

بند دیگری از طرح، وزیر خارجه آمریکا را موظف می‌کند، ظرف حداکثر 180 روز گزارشی درباره راهبرد آمریکا برای «جلوگیری از فعالیت‌های خصمانه ایران و تضعیف و مختل کردن شبکه‌های غیرقانونی حزب‌الله در نیمکره غربی» به کمیته‌های مقتضی کنگره ارائه کند. 

3-قطعنامه علیه حزب‌الله لبنان

قطعنامه شماره 359 از اتحادیه اروپا می‌خواهد، کل حزب‌الله لبنان را سازمان تروریستی اعلام کرده و فشارها بر این گروه‌ و اعضای آن را افزایش دهد. اتحادیه اروپا در حال حاضر، شاخه نظامی حزب‌الله لبنان را در فهرست تحریم قرار داده است. 

این قطعنامه با بیان ادعاهای اثبات‌نشده، حزب‌الله را به انجام حملات تروریستی در سراسر دنیا متهم کرده و خواستار همکاری اعضای اتحادیه اروپا برای افزایش فشار بر این گروه شده است. 

مسدود کردن دارایی‌های حزب‌الله در اروپا، صدور قرار تعقیب علیه اعضای آن و تلاش برای قطع منابع مالی این گروه، اقداماتی هستند که مجلس نمایندگان آمریکا خواستار انجام آن توسط اتحادیه اروپا شده است.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل