
| آخرین وضعیت موسسات، واحدها و دانشگاه های غیرانتفاعی | |
| تعداد واحد و دانشگاه های غیرانتفاعی | ۳۴۰ واحد، موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی | 
| تعداد واحد و موسسات غیرانتفاعی فعال | ۳۱۰ موسسه غیرانتفاعی | 
| تعداد واحد و موسسات غیرانتفاعی غیرفعال | ۳۰ موسسه غیرانتفاعی | 
| تعداد کل دانشجویان غیرانتفاعی | ۴۲۰ هزار نفر | 
| تعداد ظرفیت های آماده شده این دانشگاه در مقاطع مختلف هر سال | ۵۰۰ هزار ظرفیت | 
| تعداد ظرفیت های ارایه شده از سوی سازمان سنجش در هر سال | ۱۰۰ هزار نفر | 
| تعداد دانشجویان غیرانتفاعی در سال تحصیلی جاری | آماری ارائه نشده است | 
| تعداد دانشجویان غیرانتفاعی در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ | ۹۰ هزار دانشجو | 
| سهم دانشجویان موسسات غیرانتفاعی از کل دانشجویان کشور در سال ۹۰-۸۹ | ۱۵.۱ درصد کل دانشجویان کشور | 
| آغاز روند کاهشی در دانشگاه های غیرانتفاعی از سال ۹۱-۹۰ | ثبت نام دانشجویان در حال حاضر حدود ۸.۶ درصد از کل دانشجویان کشور | 
از تعداد دانشجویان اختصاص داده شده به غیرانتفاعی ها در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ هنوز آمار دقیقی در دست نیست. اما تعداد دانشجویان اختصاص داده شده به غیرانتفاعی ها در سال ۹۶-۹۵ در حدود ۹۰ هزار نفر بوده است که به دلایل مختلف همین تعداد نیز برای ثبت نام مراجعه نکرده و ظرفیت فراوانی از غیرانتفاعیها خالی مانده است.
روند کاهشی جذب دانشجو در دانشگاه های غیرانتفاعی
در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ سهم دانشگاه ها و موسسه های غیرانتفاعی ۱۵.۱ درصد از کل دانشجویان کشور بوده است اما از سال تحصیلی ۹۱-۹۰ این روند کاهشی بوده و هم اکنون تعداد دانشجویان ثبت نام شده در غیرانتفاعی ها به حدود ۱۰ درصد از کل دانشجویان کشور رسیده است.
با توجه به آمار سال های قبل و با توجه به کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه ها، می توان تعداد کل دانشجویان شاغل به تحصیل در غیرانتفاعی ها را در حدود ۴۲۰ هزار نفر برآورد کرد که به صورت زیر در این دانشگاه توزیع شده اند:
| مقطع | دانشجویان شاغل به تحصیل | 
| کاردانی | حدود ۱۱۳۴۰۰ نفر ( ۲۷ درصد) | 
| کارشناسی ناپیوسته و پیوسته | حدود ۲۱۸۰۰۰ نفر ( ۵۲ درصد) | 
| کارشناسی ارشد | حدود ۸۷۹۹۰ نفر (۹۵ / ۲۰ درصد) | 
| دکتری | حدود ۲۰۰۰ نفر (پنج صدم درصد) | 
همه اینها در حالی است که در برنامه چهارم توسعه، مقرر شده بوده که تعداد دانشجویان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیردولتی به ۴۵۰ هزار نفر برسد. امّا در پایان برنامه پنجم توسعه (سال ۹۵) و با ۵ سال تاخیر هنوز این هدف محقق نشده و حدود ۴۲۰ هزار دانشجو در این موسسات مشغول به تحصیلند.
راههای فرار از ورشکستگی
از طرفی با توجه به این موضوع که موسسات و دانشگاه های غیردولتی از بودجه دولتی استفاده نمی کنند، این کاهش جمعیت دانشجو زمینه ورشستگی تمام دانشگاهها و موسسات غیردولتی غیرانتفاعی را ایجاد می کند.
موسسان موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی معتقدند برای برون رفت از این مشکل باید درصد معینی از داوطلبان ورود به دانشگاه های کشور به این موسسه ها و دانشگاه ها تخصیص داده شود.
همچنین باید اجازه ثبت نام بدون کنکور به غیرانتفاعی ها، بر اساس بررسی مدارک تحصیلی مانند دانشگاههایی که مورد حمایت بی چون و چرای وزارت علوم هستند، داده شود.
در همین حال باید برای صندلی های خالی مانده غیرانتفاعی ها، اعلام تکمیل ظرفیت کنند قبل از آنکه دانشگاه های رقیب دانشجوها را جذب کنند.
ضایعه بزرگ بخش خصوص در آموزش عالی
علی آهون منش، دبیر اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی در گفتگو با مهر با تاکید براینکه وضعیت غیرانتفاعی ها مساعد نیست، گفت: در مورد غیرانتفاعی ها باید به این موارد توجه داشت که کیفیت آموزش عالی در غیرانتفاعی ها (براساس آمار سازمان سنجش) بعد از دولتی ها در رتبه دوم قرار دارد.
وی با بیان اینکه براساس آمار وزیر اسبق وزارت علوم، بهره وری از منابع در غیرانتفاعی ها نسبت به دانشگاههای دولتی به نسبت یک به ۲۵ بیشتر است، گفت: غیرانتفاعی ها مصداق بارزی از چهره اقتصاد مقاومتی هستند زیرا بدون دریافت ریالی از دولت قریب ۱۰ درصد از بار آموزش عالی ایران را بر دوش می کشند و کمک بزرگی برای دولت ها به حساب می آیند.
دبیر اتحادیه موسسه و دانشگاه های غیرانتفاعی تاکید کرد: هیات موسس دانشگاههای غیرانتفاعی میلیاردها ریال در این دانشگاهها سرمایه گذاری کرده و با بکار گرفتن ۶۱۴۸ عضو هیات علمی تمام وقت و ۸ هزار کارمند و نیز آماده کردن میلیون ها مترمربع فضای آموزشی، بخش مهمی از عمر و سرمایه و اعتبار و حیثیت خود را به کار گرفته اند و اگر وضعیت نابسامان موسسات اصلاح نشود، تمام افراد بیکار می شوند و سرمایه های به کار گرفته شده بدون استفاده می ماند. در نهایت این ضایعه بزرگی برای بخش خصوصی خواهد بود و موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی به سمت ورشکستگی پیش خواهند رفت.
 مرکز غیر انتفاعی اموزش را متلاشی کرده اند. در این موسسات نسبت استاد به دانشجو یک به دویست است . فقط حق التریس استا می اورند و استخدام نمی کنند. و سیل عظیم بیکاران دکتری را استسمار می کنند. البته بیلان های بلند بالا می دهند که اصلا صحت ندارد. باید وزارت علوم به افرای واگذار شود که خود غیر انتفاعی نداشته باشند. همین حالا معاونین  اغلب غیر انتفاعی دارند و اصلا راجع به عمل کردن غیر انتفاعی ها  جستجو نمی کنند و به حال خود رها شده اند که مردم را سر کیسه کنند و مدرک بی محتوا بدهند
 							         		            مرکز غیر انتفاعی اموزش را متلاشی کرده اند. در این موسسات نسبت استاد به دانشجو یک به دویست است . فقط حق التریس استا می اورند و استخدام نمی کنند. و سیل عظیم بیکاران دکتری را استسمار می کنند. البته بیلان های بلند بالا می دهند که اصلا صحت ندارد. باید وزارت علوم به افرای واگذار شود که خود غیر انتفاعی نداشته باشند. همین حالا معاونین  اغلب غیر انتفاعی دارند و اصلا راجع به عمل کردن غیر انتفاعی ها  جستجو نمی کنند و به حال خود رها شده اند که مردم را سر کیسه کنند و مدرک بی محتوا بدهند         		                     		         این دانشگاها فقط برای کسانی که مدرک تحصیلی لازم دارند خوب است مثل کارمندان دولت که نیاز به ازتقا تحصیلی دارند و هیچ کدام ورشکسته نیستند دارند پول پارو میکنند الان همه شون شدن دانشگاه چون اکثر مسولین وزارت علوم
 							         		            این دانشگاها فقط برای کسانی که مدرک تحصیلی لازم دارند خوب است مثل کارمندان دولت که نیاز به ازتقا تحصیلی دارند و هیچ کدام ورشکسته نیستند دارند پول پارو میکنند الان همه شون شدن دانشگاه چون اکثر مسولین وزارت علوم غير انتفاعي يعني چه؟
 							         		            غير انتفاعي يعني چه؟         		                     		         این موسسات صد در صد انتفاعی آن هم از نوع شدیدش هستند و هدفشان فقط و فقط پول در آوردن است و بس. متاسفانه کسانی که با ایجاد این مغازه ها پدر آموزش کشور را در آوردند خود در وزارت علوم و دانشگاههای دولتی سمتهای کلان دارند و عجب اینکه همین کاسبان آموزش در دانشگاههای دولتی فریاد بلند ارتقا کیفیت آموزشی سر می دهند. این فرایند باعث نزول وحشتناک کیفیت آموزشی شده است و متاسفانه کسی هم به آن توجه ندارد. چگونه ممکن است موسسه ای 1200 دانشجو اما فقط سه عضو هیات علمی آنهم غیر مرتبط داشته باشد؟ خدایا ایران را چه کنیم؟
 							         		            این موسسات صد در صد انتفاعی آن هم از نوع شدیدش هستند و هدفشان فقط و فقط پول در آوردن است و بس. متاسفانه کسانی که با ایجاد این مغازه ها پدر آموزش کشور را در آوردند خود در وزارت علوم و دانشگاههای دولتی سمتهای کلان دارند و عجب اینکه همین کاسبان آموزش در دانشگاههای دولتی فریاد بلند ارتقا کیفیت آموزشی سر می دهند. این فرایند باعث نزول وحشتناک کیفیت آموزشی شده است و متاسفانه کسی هم به آن توجه ندارد. چگونه ممکن است موسسه ای 1200 دانشجو اما فقط سه عضو هیات علمی آنهم غیر مرتبط داشته باشد؟ خدایا ایران را چه کنیم؟         		                     		         غیر انتفاعی یعنی با اینکه دانشگاه از دانشجویان پول دریافت می کنه ولی هدف نهایی کسب درآمد نیست . یعنی هرچه که بیشتر در بیاره رو باید در مسیر رفاه بیشتر کارکنان و افزایش ارایه خدمات و بالابردن کیفیت آموزش صرف کنه . یعنی باید به فکر این نباشه که آخر سال چند میلیاردی رو به جیب بزنه . یعنی باید خودش رو وقف دیگران بکنه . این در خصوص مدارس هم صدق می کنه و فقط مربوط به دانشگاه نیست . یعنی دانشگاه و مدرسه جای دلالی نیست
 							         		            غیر انتفاعی یعنی با اینکه دانشگاه از دانشجویان پول دریافت می کنه ولی هدف نهایی کسب درآمد نیست . یعنی هرچه که بیشتر در بیاره رو باید در مسیر رفاه بیشتر کارکنان و افزایش ارایه خدمات و بالابردن کیفیت آموزش صرف کنه . یعنی باید به فکر این نباشه که آخر سال چند میلیاردی رو به جیب بزنه . یعنی باید خودش رو وقف دیگران بکنه . این در خصوص مدارس هم صدق می کنه و فقط مربوط به دانشگاه نیست . یعنی دانشگاه و مدرسه جای دلالی نیست