بازدید 29304
۷
بررسي حضور نوه امام در نماز جمعه تهران؛

پيام‌هاي متفاوت يك دعوت و تغییراتی که در ستاد نماز جمعه در راه است

خبرهاي غير رسمي حاکی از این است که به زودی در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هم تغییراتی صورت خواهد گرفت. آن طور كه در خبرها آمده، قرار است به زودي حجت الاسلام «سيد رضا تقوي» از جایگاه ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خداحافظی کند و جای خود را پس از گذشت هفده سال به حجت الاسلام «محمد جواد حاج علي اكبري» 53 ساله و رئيس فعلي مرکز رسیدگی به امور مساجد دهد.
کد خبر: ۷۴۰۳۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ 22 October 2017
جمعه ای که گذشت، «سيد علي خميني» نوه بنيانگذار جمهوري اسلامي براي نخستين بار از سوي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه به نماز جمعه تهران دعوت شد تا در مقام خطيب پيش از نماز جمعه تريبون را دست بگيرد. تریبونی که به بهانه چهلمين سالگرد شهادت حاج آقا مصطفي خميني عموی او و پسر ارشد امام خمینی(ره) در اختیار او گذاشته شده بود.

به گزارش «تابناک»؛ پیش از حجت الاسلام «سید علی خمینی»، «سيد حسن خميني» توليت حرم امام(ره) در 14خرداد سال 89 به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران دعوت شده بود كه به دليل بر هم خوردن نظم جلسه ازسوي جمعي، سخنراني اش نيمه تمام ماند. از آن زمان، يعني نزدیک هفت سال پيش تاكنون دعوتي از بيت امام براي حضور در اين جايگاه به عمل نيامده بود که با دعوت یکی از نوه های امام برای سخنرانی پیش از خطبه ها بار دیگر شاهد حضوری فردی از بیت امام در نماز جمعه و به عنوان سخنران بودیم.

دو پیام مهم حضور بیت امام در نماز جمعه

حضور سيد علي خميني در تريبون نماز جمعه تهران به دلیل اینکه او عضوی از بیت امام است، مورد توجه صاحب نظران سياسي قرار گرفت. قريب به اتفاق کارشناسان حضورنوه امام(ره) در اين جايگاه را قابل تأمل دانستند، آن هم به دو دليل. نخست اینکه فضاي تريبون نماز جمعه یکنواخت شده و در قريب هشت سال اخير این مسأله شدت بيشتري گرفته بود، به صورتی که عمده مدعوین از مسئولان آن هم به دلایل مناسبتی انتخاب می شدند و یا اینکه افرادی از یک جناح خاص سخنران پیش از خطبه بودند. دليل دوم هم تقويت زمزمه هايی است که غير رسمي درباره تكاپو و تلاش جمعي براي ايجاد وحدت حداكثري بين گروه هاي سياسي منتشر مي شود.
 
پيام‌هاي متفاوت يك دعوت و تغییراتی که در ستاد نماز جمعه در راه است 
آنچه شاید در هفته های آتی هم شاهد آن باشیم و سخنرانانی را در نماز جمعه ببینیم ـ که پیش از این کمتر این تریبون را داشته اند ـ موضوع دوم مورد نظر تحلیلگران و کارشناسان سیاسی است؛ یعنی تلاش برای ایجاد وحدت حداکثری بین گروه های سیاسی که در شرایط فعلی کشوری بیش از هر زمان نیازمند آن است. آن هم در شرایطی که آمریکایی ها تلاش می کنند در محیط بین المللی محدودیت ها و فشارهای زیادی را به ایران وارد کنند.

تقوی از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه می‌رود؛ حاج‌علی‌اکبری می‌آید

خبرهاي غير رسمي حاکی از این است که به زودی در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هم تغییراتی صورت خواهد گرفت. آن طور كه در خبرها آمده قرار است، به زودي حجت الاسلام «سيد رضا تقوي» از جایگاه ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خداحافظی کند و جای خود را پس از گذشت 17 سال به حجت الاسلام «محمد جواد حاج علي اكبري» 53 ساله و رئيس فعلي مرکز رسیدگی به امور مساجد بدهد.

هرچند اين خبر هنوز رسما اعلام نشده و مطرح کردن موضوع تغییرات در جایگاه ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، بیشتر برآمده از رسانه ها و برخی گمانه زني هاست، رفتن حجت الاسلام «سید رضا تقوي» از اين شورا قطعي به نظر می رسد، زیرا او چند روز پيش در گفت و گو با یکی از خبرگزاري ها در اين بار گفته بود: «بنده 17 سال است که شوراي سياستگذاري ائمه جمعه خدمت می‌کنم و دیگر کافی است، اما فعلا زمان این جابجایی معلوم نیست.»

درایتی: پیام مهم حضور بیت امام در نماز جمعه

درهمين راستا هم یک فعال سیاسی اصلاح طلب و مشاور رئيس جمهور دوران اصلاحات پیرامون پیام های حضور یکی از اعضای بیت امام در تریبون نماز جمعه، گفت :«بهانه حضور بيت امام در تريبون نماز جمعه مهم نيست. مهم اين است كه خاندان امام كه در جمع مردم محبوب هستند، اين فرصت را به دست آورده اند كه با مردم بي واسطه سخن بگويند.»

«مصطفي درايتي» با بیان اينكه دعوت از چهره اي چون «سيدعلي خميني» براي سخنراني در نماز جمعه تهران پيام مهمي براي جامعه سياسي دارد، ادامه داد: «تريبون نماز جمعه سال هاي سال است، از سوي يك جريان مشخص مصادره و به تريبون انحصاري اين خط فكري بدل شده است. به همين دليل، چنين تغيير مثبتي در تركيب سخنران ها بسيار اميدوار كننده است و مي تواند نويد بخش شاداب شدن فضاي نماز جمعه و در گام بعدي عالم سياست داخلي باشد.»

ترقی: سید علی خمینی به مواضع نظام نزدیک‌تر و معتقدتر است

در مقابل اين ديدگاه اما «حميدرضا ترقي» عضو شوراي مركزي و رئيس دفتر سياسي حزب موتلفه اسلامي معتقد است: تغيير نگاه شوراي سياست گذاري ائمه در مورد خطيبان نماز جمعه و دادن تريبون نماز جمعه به چهره هاي اصلاح طلب، امري بعيد و تحليلي خوش باورانه است.

او در ارزيابي حضور «سيد علي خميني» در نماز جمعه تهران گفت: «چهلمين سالگرد شهادت حاج آقا مصطفي خميني مناسبت خوبي براي دعوت بيت امام به تريبون نماز جمعه بود و در ميان بيت اما سيد علي خميني نسبت به ديگر چهره ها براي حضور در اين جايگاه مناسب تر و ارجح تر بود؛ چرا كه او بارها نشان داده به مواضع نظام نزديكتر و معتقدتر است.»

ترقي با تأكيد بر اينكه بر خلاف ديگر چهره هاي بيت امام كه همواره نشان داده اند به سمت اصلاح طلبان متمايل ترند، هيچ گاه اين برجستگي را نشان نداده است، ادامه داد: «مردم هم به خوبي به اين امر آگاهند و به همين دليل هم در نماز جمعه استقبال خوب و بي نظيري از او كردند، اين در حالي است كه ممكن بود اگر فرد ديگري از بيت امام براي سخنراني مي آمد، با او برخورد ديگري مي شد.»

براي نخستين حضور سيد علي خميني در تريبون نماز جمعه تهران مي توان تحليل هاي گوناگوني برشمرد و تعابير متفاوتي از آن داشت. در اين ميان اما فارغ از دسته بندي هاي سياسي، نكته مهم، تغيير در رويه شوراي سياست گذاري ائمه جمعه است كه به رغم گذشت چهل سال از درگذشت حاج مصطفي خميني و ديگر بهانه ها و مناسبت هايي كه مستقيم با بيت امام راحل مرتبط مي شدند، از ديروز بناي جديدي نهاده شده که مؤيد اين تغيير هم به سخنان اخير «سيد رضا تقوي» درباره لزوم جوانگرايي در شوراي سياست گذاري ائمه جمعه است كه با استناد به آن بايد منتظر تغييرات بيشتر و محسوس تري در اين تريبون بود.

سيد علي خميني در نماز جمعه تهران چه گفت؟

او در خطبه هاي پیش نمازجمعه تهران كه به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی ايراد شد، گفت: «در مورد شهادت حاج آقا مصطفى خمینى چند نکته به نظر من داراى اهمیت است، اولين نكته در مورد اصل شهادت حاج آقا مصطفی است که در هاله اى از ابهام قرار دارد. در این جا فرصت اینکه به نحو تفصیلى روزهاى پایان عمر ایشان را بررسى و رفت و آمدهاى مشکوک شب آخر زندگى ایشان را باز کنیم، نیست.»

حجت الاسلام «سيد علي خميني» ادامه داد: «من فقط به این نکته بسنده مى کنم که وقتى پیکر بى جان حاج آقا مصطفا را در نجف به بیمارستان منتقل مى کنند، پزشک حاضر در بیمارستان به نام آقاى دکتر... مى گوید به طور قطع ایشان مسموم شده اند و آثار مسمومیت در بدن ایشان پیداست و اگر آقا اجازه دهند من کالبد شکافى مى کنم و این مطلب را ثابت خواهم کرد. اما امام با کالبد شکافى پیکر فرزندشان مخالفت مى کنند و مى فرمایند هر چه سریع ترپیکر ایشان را دفن کنید و بدن ایشان را پاره پاره نکنید. که پیکر ایشان به طرز عجیبى در کنار ضریح امیر المومنین(ع) دفن شد و امروز تقریبا همه کاروان هاى ایرانى و غیر ایرانى که به نجف مشرف مى شوند، بر سر مزار ایشان حاضر مى شوند. خوشا به حالش.»

فرزند سيد احمد خميني با بيان اينكه نکته دوم در مورد جایگاه علمى و اجتماعى ایشان است، افزود: «امام در مورد ایشان فرمودند که مصطفي امید آینده ى اسلام بود و مقام معظم رهبرى در تعبیرى عجیب فرمودند مصطفى امید آینده ى ما و خمینى آینده ى ایران بود! یا مرحوم آیت الله بهاالدینى در مورد ایشان نوشته بودند: ابن الامام بل هو الامام!.»

به گفته سيد علي خميني نکته ى سوم در مورد نحوه ى رفتار امام در مواجهه با این مصیبت بود. امام در آن سال ها که در کوران مبارزات علیه رژیم فاسد پهلوى بودند به هیچ روى در این حادثه تزلزلى از خود نشان ندادند. در هیچ جلسه ى عمومى در عزاى این فرزند عزیز و صالح و عالم اشک نریختند تا مخالف نهضت اندک ضعف و شکستى را در رهبرى نهضت نبینند. تا جایى که بعضى از یاران نگران حال امام مى شوند.

او نکته چهارم درباره شهادت سيد مصطفي خميني را در خاطره اى از همسر امام دانست و در شرح آن گفت: «در سال هاى بعد از پیروزى انقلاب امام اجازه نمى دادند که در صدا و سیما یا ارگان هاى دیگر از حاج آقا مصطفى تقدیر یا براى ایشان بزرگداشت برگزار شود.» به گفته نوه بنيانگذار جمهوري اسلامي نکته ى پنجم اشاره اى است؛ به عبارتى که امام در مورد شهادت حاج آقا مصطفى به کار بردند و شهادت او را از الطاف خفیه ى الهیه دانستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۷
جنس ایشان متفاوت است و نور ملکوتی ولایت امری در جنبه های بالایی ایشان با سرعت زیاد در حال شکل گیری است .شنیدم حضرت امام (ره) علاقه ی خارج از وصفی به ایشان داشتند . آن مرد بزرگ ملکوتی در زمان حیات مبارک خود و ایام طفولیت آسیدعلی آقا به عیان آن نور را در جنبه های بالاتر نوه خود می دیدند .
اگر سید حسن می آمد جا برای سوزن انداختن نبود.
هدف تقابل سید حسن و سید علی خمینی است ولا غیر
آقای ترقی
چند نفر در نماز جمعه شرکت می کنند؟
اگر ۲ میلیون نفر هم باشند که مسلما نیستند بازهم طیف کوچکی از تهران را شامل می شوند
پس لفظ مردم را در موردشان بکار نبرید
مردم شامل همه طیف ها هستند نه فقط طیف فکری راست یا چپ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
از کجا می دانید از طیف مقابل کسی در نماز جمعه
شرکت نمی کند ؟ نظر سنجی ؟ آمارگیری ؟یا حدس و گمان ؟ در فرایض الهی جناح بندی معنا ندارد مگر آنکه خدار ا کنار گذاشته باشیم و هوای نفس را داخل کرده باشیم .
امیدوارم این تغییر در نحوه نگرش به خطیبان و سخنرانان نیز بشود و دیگر تریبون صرفا یک تفکر خاص نباشد
مهم نیست چه کسی سخنرانی می کند؛مهم نسبت افراد با آرمانهای انقلاب و نظام اسلامی و رفتار آنها در آزمون هاست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان