با تماشای فیلم «نگار» رامبد جوان شگفتزده میشویم؟
قطعاً اگر فیلم دارای چنین ضرب آهنگ و چینشی نبود، حفرههای داستانی بیش از آنچه اکنون به چشم میآید، نمایان میشد؛ اما رامبد جوان کوشیده ایدههایی که یک فیلمنامه منجسم نشده را در سایه وقایع غیرعادی که همگی تنها با همراهی و کمک روح پدرش به او قابل توجیه است، به تماشاگر به عنوان یک داستان متفاوت و تاثیرگذار عرضه کند.
فیلم سینمایی «نگار» در شرایطی واپسین روزهای اکران را پشت سر میگذارد که با فروش نه چندان بالا، یک تجربه پرریسک برای تماشاگران سینمای ایران بود که در این مقطع زمانی، عطش تماشای کمدی دارد و یک اکشن یا درام به سختی برای ذائقه طیف گستردهای از مخاطبان سینما جذاب و اشتیاق آور است و به همین دلیل در ساخت فیلم تازه رامبد جوان، شجاعت نمایان است.
به گزارش «تابناک»؛ رامبد جوان در تازهترین تجربهاش در مقام کارگردان فیلم سینمایی «نگار» با نقش آفرینی محوری نگار جواهریان، کوشیده نشان دهد، میتواند آثار دشوارتر از یک کمدی خلق کند و آن هم یک فیلم تریلر تأثیرگذار است که او و تیمش را فراتر از توان سینمای ایران ببرد و بتوان عنوان تکنیسین را برای او و تیمش استفاده کرد.
نگار، روایت دختری است که خبر میرسد پدرش فرامرز ولیان با بازی علیرضا شجاع نوری خودکشی کرد. او در صحنه تصادف نحوه خودکشی پدرش را میبینید و پدرش این خودکشی را انجام میدهد؛ پدری که در واقع در ذهن نگار است. نگار در صحنههایی جای پدر قرار میگیرد و پدر در صحنههایی به جای نگار و این جابجاییها مسیر داستانگویی را برای نویسنده هموار ساخته است.
در بستری که شاید بتوان رئالیسم جادویی قلمداد کرد، لازم نیست حتماً داستان در مسیر مشخصی با منطق روایی مرسوم یک تریلر پرکشش پیش برود و به چک هفت میلیاردی پدر نگار که نگار به دنبالش است، میتواند پس از یک کابوس، در دستهای نگار پیدا شود. در چنین فضایی، نگار میتواند مسیر متفاوتی را در پیش بگیرد و با تکیه بر ظرفیتهای غیرطبیعی که به فضای فیلم افزوده شده، هر عملی از نگار قابل پذیرش میشود!
در بستری که قرار است التهاب و سردرگمیِ کاراکترها، به تماشاگر منتقل شود، انتخاب دوربینِ روی دست برای تصویربرداری یک انتخاب درست و به اندازه بوده و در مقاطعی از فیلم شاهد کارکرد مثبت اثر هستیم که آمیخته شدن با روکش شکلاتی جلوههای ویژه، توانسته تا حدودی مخاطب را متقاعد کند و علاوه بر موج اول تماشاگران که مشتاقان سینما هستند، بخشی از موج دوم تماشاگران نیز جزو مخاطبان نگار بودهاند.
به جز نگار که سعی کرده مدل کلاسیک زن تنها را پیش ببرد و در نهایت روح پدرش به او یاری میرساند، بازیها چنگی به دل نمیزند. مانی حقیقی، همان تیپ مرد پولدار و شیطانی که خودش نیز در شکلگیریاش بیتأثیر نبوده بازی میکند و محمدرضا فروتن حتی نمیتواند کلیشه جوان عاشق پیشه که بارها تکرار کرده را به درستی اجرا کند
در نهایت باید تأکید کرد، با تماشای فیلم رامبد جوان به آن اندازه که تبلیغ شده، شگفت زده نمیشویم. جوان به دنبال ساخت تریلر با مضامینی شبیه آنچه در نگار شاهدش بودیم، به عنوان تجربههای بعدی کارگردانیاش است. او در این ژانر برای ایجاد شگفتی در نزد مخاطب ایران کار دشواری دارد و مهمترین دشواری در سناریو است. فیلم بدون سناریو در بهترین حالت یک بلاک باستر میشود که در حین دیدنش فقط میتوان پاپ کورن خورد و خندید!
شما درباره «نگار» چه فکر میکنید؟ اگر تماشاگر این فیلم سینمایی بودهاید، دیدگاهها و نقدهایتان را ذیل این خبر ارسال کنید و نظراتتان را با دیگر تماشاگران سینما به اشتراک بگذارید.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۷
عالیییییییی
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟






