بازدید 6570

رد هشدار بغداد درباره تخلیه منطقه نفتی کرکوک

کد خبر: ۷۳۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ 15 October 2017
در حالی که عراقی‌ها منتظرند ببینند که بعد از هشدار و ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی دولت بغداد برای دولت اقلیم جهت تخلیه چاه‌های نفت کرکوک چه اتفاقی خواهد افتاد، یک مقام امنیتی کرد به رویترز گفت: نیروهای پیشمرگ هشدار نیروهای شبه نظامی عراقی را مبنی بر خروج از مناطق مهم در جنوب کرکوک نمی‌پذیرد.

به گزارش ایسنا، این مسؤول شورای امنیتی دولت کردستان عراق خبرگزاری رویترز اعلام کرد، نیروهای حشد شعبی اساسا از سوی ایران آموزش داده شده‌اند و تا بامداد امروز (یکشنبه) به وقت گرینویچ به پیشمرگ‌ها مهلت داده بودند از موقعیت‌های خود در شمال چهارراه‌هایی که به "مکتب خالد" معروف است، عقب‌نشینی کنند.

این مسؤول افزود: این موقعیت امکان دسترسی به پایگاهی هوایی و برخی میادین نفتی واقع در منطقه‌ کرکوک را فراهم می‌کند اما کردها بر شهر کرکوک و اطراف آن از جمله میادین نفتی تسلط دارند.

مهلت تعیین شده دولت عراق برای تخلیه چاه‌های نفت کرکوک پایان یافته در حالی که خطوط تماس نیروهای عراقی و پیشمرگ‌ها در جنوب کرکوک شاهد حالت آماده باش دو طرف است.

وزارت کشور عراق تاکید کرده است، نیروهای پلیس فدرال را در مناطق مورد نظر مستقر می‌کند.

قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق گفت: ما شروع به استقرار نیروها در استان کرکوک در راستای طرحی با هدف بازگرداندن اوضاع به وضعیت قبل از تابستان سال ۲۰۱۴ کرده‌ایم.

از سوی دیگر، سعد الحدیثی، سخنگوی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تکذیب کرده که مهلتی به نیروهای پیشمرگ کرد برای عقب‌نشینی از مقرهایشان در استان کرکوک داده باشد.

اما وی در عین حال به اسکای نیوز عربی گفت: نیروهای عراقی مجددا در استان کرکوک و در مواضعی که قبل از سال ۲۰۱۴ بودند، مستقر خواهند شد.

پیشتر یک مقام کرد گفته بود، نیروهای عراقی که مشخص نکرده بود حشد شعبی بوده‌اند یا نیروهای ارتش عراق به پیشمرگ‌ها تا پایان شب گذشته مهلت داده بودند از مواضعی که در سال ۲۰۱۴ بر آن مسلط شدند، عقب‌نشینی کنند تا درگیری احتمالی رخ ندهد.

البته نیروهای عراقی بدون هیچ درگیری به همراه کاروانی از تانک و دیگر تجهیزات طی چند روز گذشته برخی مواضعی که در دست نیروهای پیشمرگ در مناطق تازه و بشیر در جنوب کرکوک بود، به دست گرفتند و نیروهای پیشمرگ از این مواضع عقب‌نشینی کردند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان