بازدید 3428

افزایش قیمت نفت با رضایت تجار از وضعیت بازار

روز چهارشنبه، قیمت نفت افزایش یافت. این سومین روز متوالی ست که قیمت نفت به دلیل وجود نشانه های آشکاری مبنی بر ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار نفت و پایان یافتن سال ها عرضه ی بیش از تقاضا، افزایش یافته است. روز گذشته نیز قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، هر یک ۲ درصد افزایش داشته اند.
کد خبر: ۷۳۷۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ 11 October 2017
روز چهارشنبه، قیمت نفت افزایش یافت. این سومین روز متوالی ست که قیمت نفت به دلیل وجود نشانه های آشکاری مبنی بر ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار نفت و پایان یافتن سال ها عرضه ی بیش از تقاضا، افزایش یافته است. روز گذشته نیز قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، هر یک ۲ درصد افزایش داشته اند.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۱۴ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۶.۷۵ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۷ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۱.۰۹ دلار صورت گرفت.

افزایش قیمت نفت با رضایت تجار از وضعیت بازار

تجار گفتند که برای اطلاع بیشتر از سیر شاخص قیمت ها، در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه، چشم به راه اطلاعات مربوط به موجودی سوخت آمریکا هستند. آنها می گویند که افزایش قیمت نفت به دلیل حمایت سازمان کشور های صادر کننده نفت بوده است که گفته اند پس از حدود یکسال تلاش برای کنترل میزان تولید، عرضه و تقاضای نفت صورت تعادلی به خود یافته است.

از آن جا که روز دشنبه فدرال آمریکا تعطیل بوده است انتشار آمار موجودی هفتگی نفت آمریکا به تاخیر افتاده است. موسسه نفت آمریکا (API) قرار است داده های خود از هفته گذشته را در روز چهارشنبه، و وزارت انرژی آمریکا در روز پنج شنبه منتشر کند.

به طور کلی، تحلیلگران می گویند که شرایط کوتاه مدت نشان از کاهش مازاد عرضه دارد.

بانک ڑ گفت: "ما ... پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ را ۵ دلار افزایش داده ایم و قیمت را ۵۶ دلار تخمین زده ایم. احتمالا کاهش موجودی نفت موجب می شود که بازار نفت بیش از همه تحت تاثیر تغییرات ژئوپلوتیک قرار داشته باشد."

یکی از عوامل دیگری که روی افزایش قیمت نفت نقش داشته است، رشد اقتصادی می باشد که صندوق بین المللی پول در روز سه شنبه پیش بینی کرده است که میزان رشد اقتصادی امسال ۳.۶ درصد و سال ۲۰۱۸ ۳.۷ درصد خواهد بود.

تا کنون میانگین قیمت برنت در سال جاری ۵۲.۷۰ دلار به ازای هر بشکه بوده است. بارکلیس پیشبینی کرده است که تا انتهای سال جاری، میانگین قیمت برنت به حدود بشکه ای ۵۳ دلار برسد.

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: "شواهد آشکاری وجودی دارد که نشان می دهد بازار در حال متعادل شدن است."

او گفت: "روند کاهش جهانیهم در میادین واقع در خشکی و هم در میادین دریایی همچنان ادامه دارد. تحولات مثبت ماههای اخیر نشان داده است که نه تنها روند ایجاد تعادل سرعت یافته، بلکه میزان وسیعی از مخازن نفت در همه ی مناطق کاهش داشته است."

در تاریخ ۲۵ می  سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر توافق کردند تا قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸، تولید جهانی نفت را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهند.

این در حالی ست که از ابتدای امسال، میزان تولید نفت آمریکا ۱۰ درصد افزایش داشته و به ۹.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. این امر موجب شده است که تلاش اوپک برای افزایش قیمت ها آن طور که باید ثمر ندهد.

با این حال، در حال حاضر میادین نفتی خلیج مکزیک به دلیل طوفان ناته با مشکل مواجه شده اند و در روز های اخیر میزان تولید آمریکا کاهش داشته است.

محمد بارکیندو،  دبیر کل اوپک روز یکشنبه نیز گفته بود که سال آینده ممکن است تولید کنندگان عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت و دیگر تولیدکنندگان غیر عضو برای ایجاد تعادل در بازار نفت دوباره اقدامات "فوق العاده ای" انجام دهند.

بارکیندو گفته بود که مذاکراتی برای تمدید قرارداد اوپک و ادامه ی آن پس از ماه مارس ۲۰۱۸ صوت گرفته است و احتمالا در نشست بعدی اوپک در وین که ۳۰ نوامبر برگزار خواهد شد، کشورهای تولید کننده بیشتری میتوانند به این پیمان عرضه بپیوندند.

وی همچنین گفته بود نیجریه و لیبی که تا کنون از این قرارداد معاف بوده اند، ”پیشرفت هایی در جهت بهبود کامل اوضاع تولید" به دست آورده اند و پس از این می توانند به توافق اوپک بپیوندند.

سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز روز یکشنبه گفت که امیدوار است تولید کنندگان نفت در ماه آینده برای تمدید قرارداد کاهش تولید نفت به توافق برسند. اوپک در صدد است با کاهش تولید نفت، میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند تا با این کار دوباره قیمت نفت افزایش یابد.

او گفت که انتظار دارد بازار نفت در نیمه دوم سال جاری بهبود یابد. هنگامی که از وی پرسیده شد که آیا این بار اعضای جدیدی به قرارداد کاهش تولید می پیوندند یا خیر، او در پاسخ گفت: «همه ی گزینه ها بر روی میز است و من امیدوارم.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها