بازدید 17107
در نامه‌ای به روحانی مطرح شد؛

درخواست بیش از 500 هنرمند برای برکناری رئیس فرهنگستان هنر

صبحی نیست که ایشان در گفت وگو با رسانه های مختلف هنرمندان، گالری داران، مجموعه داران هنری را با الفاظ سخیف و رکیک مورد حمله قرار ندهد و انواع اتهامات و افتراهای بدون سند و مدرک را در ادبیاتی دون شأن یک مقام فرهنگی به کار نبندند.
کد خبر: ۷۳۶۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹ 07 October 2017
درخواست بیش از 500 هنرمند برای برکناری رئیس فرهنگستان هنر
بیش از پانصد هنرمند در نامه‌ای از رئیس جمهور با انتقاد از رویه و مواضع علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر، خواستار اصلاح این وضعیت شدند؛ درخواستی که به منزله درخواست برای برکناری رئیس این فرهنگستان است.
 
به گزارش «تابناک»؛ پس از برخی تحرکات علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر، از جمله ضبط آثار به نمایش درآمده در گالری فرهنگستان هنر و چالش‌های رسانه‌ای میان او و شماری از هنرمندان ـ که با ادبیات نامتعارفی همراه شد ـ کشمکش‌ها به نقطه اوج خود رسید، تا آنجا که اکنون بیش از 500 هنرمند در نامه‌ای به رئیس جمهور، تلویحاً خواستار تغییر رئیس فرهنگستان شدند.
 
وسعت و فراگیری امضاکنندگان این نامه به واسطه برخی موضع‌گیری های عام رئیس فرهنگستان است که تقریباً همه هنرمندان فعال در عرصه هنرمندان تجسمی را شامل می‌شود و تأکید معلم بر موضع‌گیری‌هایش و الحاقش به موضع‌گیری‌های شدیداللحن بعدی، این شرایط را تا این حد پیچیده کرده و هنرمندان که معمولاً به این راه های علنی متوسل نمی‌شود، برای تغییر معلم بسیج شده‌اند.
 
در متن این نامه خطاب به رئیس جمهور آمده است: «این روزها جامعه هنری در بهت و حیرت توهین ها و تهمت های ناروای ریاست محترم فرهنگستان هنر به چهره های شاخص جامعه هنری است. صبحی نیست که ایشان در گفت وگو با رسانه های مختلف هنرمندان، گالری داران، مجموعه داران هنری را با الفاظ سخیف و رکیک مورد حمله قرار ندهد و انواع اتهامات و افتراهای بدون سند و مدرک را در ادبیاتی دون شأن یک مقام فرهنگی به کار نبندند.
 
درخواست بیش از 500 هنرمند برای برکناری رئیس فرهنگستان هنر 
غریب است که ایشان این فحاشی ها و تهمت ها را روی سربرگ فرهنگستان هنر مرقوم نموده و آن را روی وب سایت رسمی این نهاد منتشر می کند که هم اکنون هم قابل مشاهده است. ایشان در پاسخ به اظهار نظر مودبانه هنرمندان، آنان را بارها فاسد خوانده، بزرگی از هنر ایران را مال خر می خواند و به استاد بزرگوار دیگری می نویسد: «فضولی نکن».

همچنین بی توجه به جایگاه والای فرهنگستان هنر به رسانه ها می گوید: اینجا همه فاسدند... هنرمند فاسد است... گالری دار برای فساد گالری ایجاد کرده است... هنرمندان شریک دزداند... و عبارتی از این دست که موجب آزردگی خاطر هنرمندان و هنردوستان شده است.

ما امضا کنندگان این نامه سرگشاده، بدین وسیله اعتراض شدید خود را به این بی اخلاقی آشکار ریاست یک نهاد مهم فرهنگی اعلام و تقاضای رسیدگی بدان را داریم. فرهنگستان هنر باید مظهر اخلاق، اعتماد و آرامش بخشی به جامعه هنری باشد و این حجم از گستاخی و پرده دری به هر بهانه ای که باشد، از نظر اخلاقی پذیرفته نیست. لذا از آن مقام که پیوسته حامی اهل فرهنگ و هنر بوده اید، تقاضا داریم نسبت به رسیدگی و اصلاح این امر دستورات لازم را صادر فرمایید.»
 
در ذیل این نامه امضای چهره‌هایی چون  لیلی گلستان، نصرالله افجه ای، حسین محجوبی ، علیرضا سمیع آذر، فرشید مثقالی، کوروش شیشه گران، علی اکبر صادقی، پرویز تناولی، آیدین آغداشلو، کاظم چلیپا، ناصر پلنگی، منوچهر معتبر، معصومه مظفری، بابک اطمینانی، ابراهیم حقیقی، حسین پاکدل، محمد حسین عماد، نصرت الله مسلمیان، جمشید مرادیان، علی شیرازی، حمید سوری، عنایت الله نظری نوری، مهران مهاجر، مهدی فلاح، امیر احمد فلسفی، اسرافیل شیرچی، جمشید بایرامی، افشین شاهرودی، مریم زندی، مرتضی اسدی، آرمان استپانیان، کوروش ادیم، محمود بخشی، وحید ملک، شهلا حبیبی، محمود بهمن پور، حسین ماهر، مژده طباطبایی، آریا اقبال، امید تهرانی، رزیتا شرف جهان، جاوید رمضانی، مژگان والی‌پور، الهه جواهری، شیرین پرتوی، سلمان متین فر، منیژه صحی، بهداد لاهوتی، مرتضی دره باغی، کامبیز صبری، رضا فیروزه ای، امیر شاهرخ فریوسفی، رضوان صادق زاده، حمید شانس، رعنا جوادی، پری یوش گنجی، علی فرامرزی، کوروش گلناری، فرح ابوالقاسم، عین الدین صادق زاده، رعنا فرنود، ایمان افسریان، بهنام کامرانی، نگار نادری پور، بهزاد اژدری، فرزاد هاشمی،محمد هادی فدوی، نگار خارکن، حمید رضا قلیچ خانی، شهریار احمدی، علی گلستانه، وحید چمانی، باوند بهپور، رضا رینه ای، بهرنگ صمدزادگان ،شاه پری بهزادی، امیرحسین دلبری، مینا غازیانی، مونا پاد، احمد آریامنش، سالار جرجانی، کتایون مقدم ، محمد طباطبایی، بنفشه همتی، فریش البرزکوه، نسترن صفایی، علی ترقی جاه، غزاله هدایت، احمد محمد پور، سینا جعفریه و... دیده می‌شود.
 
باید صبر کرد و دید واکنش رئیس جمهور به این نامه چه خواهد بود؟ آیا علی معلم دامغانی تغییر یا از مواضعش عقب نشینی می‌کند و یا اساساً هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و وضعیت به همین منوال استمرار می‌یابد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۷
چندی است که مودب ترین، فحّاش ترین شده اند نـــــــــــــــــه غلام!!!!!!!!
کلا روسای فرهنگسراها سند به نامشان خورده ,ابدی هستند .
امضاء کنندگان این نامه هر کدام یک فرهنگستان هستند. اصولا باید رئیس نامربوطش را زودتر عوض می کرد نه اینکه این هنرمندان قدم جلو بگذارند.
از کوزه همان تراود که در اوست .
... همه را به کیش خود پندارد .
حیف که فحشها رو نمیزاری
بعضی نون تملق را میخورند کسی نیستند کلماتی ردیف میکنند و به عنوان شعر تحویل میدن
فرهنگستان ها چه سودی برای ما دارند
اما اگر کسی راست بگه همین ایشونه که شما می گی بی ادب
این اسامی که نامه رو امضا کردند در زمینه فساد کارنامه سیاهی دارند.از رییس جمهور محترم خواهشمندم با ابقای جناب دامغانی و قدرت عمل بیشتر به ایشون جلوی این به اصطلاح هنرمندا بایسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
اسم من مرتضی است ولی با این نظری که داده ای آبروی اسم من را هم بردی
از کوزه همان برون تراود که در اوست
این آقا آبروی شعرا را برده فقط ظاهر خودشو برا تملق اینطوری کرده
به این امامزاده امید بستن خطاست
هنرمندان کسی مثل خود را می خواهند نه استادی فرهیخته
البته که برای تهمت زدن باید دلایل کافی داشت ، ولی یکجورایی یاد صحبتهای آقای کارگردان فقید میفتم که خبر از اتفاقات بد تو سینما داد ولی هو شد .اونوقت بعد مرگش یکی یکی اومدن حرفهای اون بنده خدا رو تائید کردن.
ایشان هنوز فکر میکنند دوران آقای احمدی نژاد است. خدا را شکر شلاق نمی زنند. البته بعدش دیوار حاشا بالاست
سلام،
جناب آقای علی معلم دامغانی فردی بسیار فرهنگی است، ولی فرهنگ ایشان فحاشی است و هنرمندان نیز باید روشی هنری را برای مواجهه با ایشان بیابند، نه آنکه با طومار نویسی و التماس خواستار عزل ایشان شوند.
همون اسم پرویز تناولی و آیدین آغداشلو که تو لیست هست میشه فهمید معلم چه کرده .... هر چند که بکار بردن این ادبیات از هر کسی زشت و بده , جناب تابناک هیچکی ندونه شما که میدونی به پرویز تناولی به علت ساخت مجسمه های بسیار زشت و شرم آور .....
ادبیات ایشان حتی در بین مستمعین دست چندم قهوه خانه ای هم منسوخ شده چه رسد به فرهیختگان وادی هنر و فرهنگ.
البته زیاد هم بیراه نگفته . یه نگاه به عرصه هنر بندازید و با هنرمندان سایر کشورها مقایسه کنید اوضاع میاد دستتون
یک هنرمند واقعی خواست در مقابل شبه هنرمندان بایستد ....
یل تکبیر سلاحیم در این میدان ما
ناگهان دست و گریبان شده با شیطان ما
مملکتی که نه علم دارد و نه تکنولوژی , فرهنگستان چه بدردش میخوره, جمع کنید بریزید دور این سوسول بلزیها رو.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
فرهنگ نداری که علم و تکنولوژیت را هم گرفتند
نام هنرمندان ارزشی در میان این اسامی ندیدم، پس معلوم شد دعوا سر چیه!! بسوزه پدر سیاست که حتی هنر را هم آلوده کرده! یعنی کلا باید طیف خاصی از هنرمندان ما از ایشون فحاشی و بی ادبی دیده باشن؟ البته خودم شخصا نگاه خیلی خوبی به ایشون ندارم! خدا بیامرز مرحوم آغاسی حتی از ایشون دل پری داشت. منظورم اسامی است که نامه رو امضا کردن چرا از طیفی خاصند اولا در ثانی برخی از اسامی هم که اصلا معلوم نیست کی هستند!!
این اقا اسمش چی هست فقط چند بار در تلوزیون دیدمش
متاسفانه زبان فارسی اگر هیچ چیز نداشته باشد فحش های آبدار زیادی دارد. باید یه جایی خرج کرد. برای ایشان متاسفم با رفتار و گفتار و نوشتار علمی و با زبان علم و فهم با هم گفتگو کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل