بازدید 10925
۲

نظر پوتین درباره حضور ایران در سوریه

رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید ایران باید خود تصمیم بگیرد که نیروهایش را از سوریه خارج کند یا نه، و هیچ کسی نمی‌تواند به آنها دستور بدهد.
کد خبر: ۷۳۵۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵ 04 October 2017
رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید ایران باید خود تصمیم بگیرد که نیروهایش را از سوریه خارج کند یا نه، و هیچ کسی نمی‌تواند به آنها دستور بدهد.
 
به گزارش ایلنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به این سئوال، که آیا روسیه می‌تواند به عربستان تضمین بدهد که ایران با پایان جنگ سوریه، نیروهایش را از این کشور خارج می‌کند یا نه، گفت: «ما حق نداریم برای کشورهای دیگر یک مسیر را مشخص کنیم و بگوییم که باید این راه را بروید یا نه. این حق مسلم مردم کشورهاست و در رابطه با ایران نیز کاملا صدق می‌کند. ما همیشه به حق حاکمیت ملی کشورها و انتخاب سیاست خارجی و داخلی آنها احترام گذاشته‌ایم.»

پوتین در ادامه افزود: «ایران کشور همسایه و از شرکای دیرباز ماست و ما برای این مسئله ارزش قائلیم و به منافع ملی ایران با احترام نگاه می‌کنیم. اگرچه روسیه، ترکیه و عربستان سعودی هم منافع ملی خودشان را دارند. ما همه این مسائل را در نظر داریم. در عین حال نسبت به نگرانی‌های دوجانبه همه طرف‌ها هم آگاهی داریم.»

سخنان امروز ولادیمیر پوتین درباره ایران تنها به مسئله سوریه معطوف نبوده، بلکه وی به توافق هسته‌ای با ایران هم پرداخته و تاکید کرده که از این توافق حمایت می‌کند.

ااز پوتین پرسیده شد که در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، آیا این توافق همچنان کارایی دارد یا نه، و او در پاسخ گفته است: «همه گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان می‌دهد که ایران به تعهدات خود پایبند بوده. ملاحظات ما هم بر اساس این گزارش‌هاست و از توافق هسته‌ای که در دولت پیشین آمریکا حاصل آمد، حمایت می‌کنیم، اگرچه در رابطه با مسائل دیگر نیز ممکن است اختلافات بسیاری داشته باشیم.»

وی در ادامه افزود: «تا زمانی که همه کشورها از جمله ایالات متحده، به الزامات این توافق متعهد بمانند و در عمل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را به صورت کامل رعایت کنند، ما هم از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنیم. این روسیه نیست که مشخص می‌کند که توافق هسته‌ای رعایت شده یا نه، بلکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یک نهاد متخصص و مورد تایید جامعه جهانی است که این را تشخیص می‌دهد.»

دولت کنونی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران ناراضی است و ادعا می‌کند که ایران به روح این توافق پایبند نبوده است. در این حال گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام وجود دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
دلارهای سعودی تعیین کننده است
بزودی
پوتین کیه که برای ایران نظر بده.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر