بازدید 17984
۵
فوری؛

جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق درگذشت

جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق پس از تحمل مدت ها بیماری درگذشت. جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق و دبیر کل حزب اتحادیه میهنی کردستان، حدود سه هفته گذشته برای پیگیری امور درمانی خود به آلمان رفته بود.
کد خبر: ۷۳۵۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷ 03 October 2017
جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق پس از تحمل مدت ها بیماری درگذشت.

به گزارش «تابناک»، جلال طالبانی امروز در حالی که در بیمارستان در حال کما بود، در 84 سالگی  درگذشت.

جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق درگذشت
 
ساعتی پیش، منابع متعدد از درگذشت او خبر داده بودند اما دفتر طالبانی اعلام کرد که وضعیت او وخیم شده و به کُما رفته، ولی هنوز در قید حیات است.

سرانجام دقایقی بعد، تلویزیون «رووداو» و دیگر منابع عراقی، تأیید کردند که او بر اثر وخامت وضعیت جسمانی‌اش دار فانی را وداع گفته است.

جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق و دبیر کل حزب اتحادیه میهنی کردستان، حدود سه هفته گذشته برای پیگیری امور درمانی خود به آلمان رفته بود.

جلال طالبانی متولد ۱۹۳۳ میلادی، رئیس جمهور عراق در فاصله سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ میلادی و رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان بود.

طالبانی سیاستمداری کهنه کار بود که نامش با مبارزات برای ایجاد عراق فدرال رقم خورد. وی در زمانی که کشور عراق در بحران ناشی از اشغال تروریست های بر بخش های زیادی گرفتار بود با بیماری دست و پنجه نرم می کرد.

وی طی سالیان گذشته در ایجاد پیوندهای دوستی میان طیف های مختلف نقش اساسی ایفا می کرد و در کاهش تنش بسیار تأثیرگذار بود. جلال طالبانی در ۱۲ نوامبر ۱۹۳۳ در روستای کلکان در شمال عراق دیده به جهان گشود.

طالبانی را یکی از بارزترین شخصیت های کُردی عراق معاصر می توان نامید که در میان کُردها به مام جلال معروف است و این نام از کودکی به علت ذکاوت و رفتار درست وی به جلال طالبانی داده شد.

وی در دانشگاه بغداد حقوق خواند و بعدها برای خدمت زیر پرچم به ارتش و سپس به حزب دموکرات کردستان به رهبری ملا مصطفی بارزانی پدر مسعود بارزانی ملحق شد.

وی مبارزاتش را در سال ۱۹۶۱ ضد دولت وقت آن زمان شروع کرد. در سال ۱۹۶۴ میان وی و مصطفی بارزانی اختلاف به وجود آمد و بعدها طالبانی جدا شد و در سال ۱۹۷۵ حزب اتحادیه میهنی را تشکیل داد. اتحادیه میهنی در سال ۱۹۹۶ با حزب دموکرات به ریاست مسعود بارزانی درگیر جنگ شد که این درگیری در سال ۱۹۹۸ به دنبال توافقی در واشنگتن پایان یافت. پس از ۲۰۰۳ دو حزب اختلافات را کنار گذاشتند.

در سال ۲۰۰۵ به عنوان رئیس دولت انتقالی عراق و در آوریل ۲۰۰۶ از سوی پارلمان عراق به عنوان رئیس جمهور انتخاب و در سال ۲۰۱۰ دوباره رئیس جمهور شد.

طالبانی در سال ۲۰۰۸ جراحی قلب موفقی انجام داد و در سال ۲۰۱۲ به دنبال سکته مغزی به آلمان منتقل شد که این موضوع درباره میزان توان وی درباره بازگشت دوباره به عرصه سیاسی شک و تردید ایجاد کرد.




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۵
کشانده شد
خدا بیامرزدش برای مردم کرد ایشان نتایج بسیار مثبتی ببار آوردند
روحش شاد او ستون وحدت کردستان عراق بود
رخوت کارمندی در صدا و سیما باعث شد صدا و سیما در این روزهای حساس مصاحبه معروف طالبانی به عنوان رئیس جمهور و در زمان ریاست جمهوری عراق به زبان فارسی را که گفتند " ما ایران را وطن دوم خود میدانم " پیدا کرده و در این دوران حساس پخش کنند. تا به جای موضع گیریهای نامرتبط فرهنگی با کردها از راه اصولی و حق آن وارد شویم.
کردها به عنوان ایرانی تبار با فرهنگ کشوری ترک یا عرب زبان تشابه فرهنگی چندانی ندارند . اما به عنوان یکی از اقوام اصیل ایرانی در کشور مطرح هستند.
از مخاطبان خواهش میکنم به واحد های خبر صدا و سیما اعلام کنید.
خدا لعنتش کنه سال1980 و 81 متحد صدام برعلیه ایران بود خون جوانان مارو ریختند در اون دوران
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار