بازدید 28244

با انتشار یک فیلم، مواضع سازمان محیط زیست کشور تغییر کرد!

هر چه با تغییر ریاست سازمان محیط زیست کشورمان و در نتیجه آن، تغییراتی که در ادارات این سازمان در سراسر کشور رقم خورد، این امیدواری به وجود آمده بود که تغییرات مثبتی در این مجموعه رقم بخورد، حالا اتفاقی خودنمایی کرده که حکایت از گردش پیرامون همان محور سابق در این مجموعه دارد.
کد خبر: ۷۳۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳ 03 October 2017
به فاصله حدود یک ماه از انتشار خبر مرگ یک توله خرس در حاشیه زیستگاهش در پارک ملی گلستان و به رغم اینکه ابهامات فراوانی در این خصوص مطرح شده بود، ساعاتی پیش، فیلمی منتشر شد که مواضع مسئولان را هم تغییر داد!
 
به گزارش «تابناک»؛ هر چه با تغییر ریاست سازمان محیط زیست کشورمان و در نتیجه آن، تغییراتی که در ادارات این سازمان در سراسر کشور رقم خورد، این امیدواری به وجود آمده بود که تغییرات مثبتی در این مجموعه رقم بخورد، حالا اتفاقی خودنمایی کرده که حکایت از گردش پیرامون همان محور سابق در این مجموعه دارد.

روایتی به شدت نومید کننده که از انتشار خبر مرگ یک توله خرس قهوه‌ای در حاشیه پارک ملی گلستان شروع شد و به رغم آنکه ابهامات فراوانی پیرامون آن مطرح بود، به آن رسیدگی نشد تا با انتشار فیلمی کوتاه، همه چیز تغییر کرده و بسیاری شوک زده شوند؛ شوکی بزرگ که رئیس سازمان را به واکنش فوری واداشت.
با انتشار یک فیلم، مواضع سازمان محیط زیست کشور تغییر کرد!
ماجرا از این قرار بود که پس از مشاهده توله خرس در حاشیه منطقه حفاظت‌شده زاو و اطلاع آن به محیط بانان، جمعی از پرسنل سازمان روانه منطقه شده و رئیس پارک ملی گلستان کوشید با دو شلیک پیاپی سرنگ بیهوشی به حیوان از ناحیه گردن و قفسه سینه، حیوان را بیهوش سازد اما در ادامه خبر رسید که حیوان تلف شده است.

روایتی که در برخی اخبار به بیهوش نشدن حیوان پس از شلیک داروی بیهوشی و حمله آن به یکی از اعضای شورای روستای مجاور و بعد، مرگ حیوان بر اثر اوردوز هم اشاره داشت و حتی به روایت کشته شدن این توله خرس با شلیک گلوله های شکاری هم رسید؛ اما نتوانست مهر سکوت مسئولان سازمان در این خصوص را بشکند، در حالی که اکنون مشخص شده، فاصله زیادی با واقعیت داشته است.
با انتشار یک فیلم، مواضع سازمان محیط زیست کشور تغییر کرد!
بر اساس فیلمی که ساعاتی پیش منتشر شد، افراد حاضر در محل که دریافته بودند، شلیک های داروهای بیهوشی حیوان را متوقف نکرده، تلاش داشتند به حیوان نزدیک شده و با پیچیدن آن در تور و پتو، توله خرس را زنده گیری کنند که نتیجه این اقدام خطرآفرین، حمله توله خرس زخمی به یکی از ایشان و سپس هلاکت حیوان به ضرب گلوله های پیاپی و ضربات دردناک چوب و چماق بوده است.

فیلمی هولناک که بر اساس آن تازه می‌توان به چرایی دفن پنهانی لاشه توله خرس بی اطلاع مدیران سازمان محیط زیست و طرح ادعاهای عجیب و غریب در این باره، از جمله بیمار بودن خرس و احتمال ابتلای آن به هاری پی برد؛ درست مثل بسیاری از پرونده های رقم خورده در این خصوص در گذشته که همواره کشته شدن حیوان، بهترین راهکار معرفی شده تا به واسطه آن اشتباهات به وقوع پیوسته، لاپوشانی و کتمان شوند.
با انتشار یک فیلم، مواضع سازمان محیط زیست کشور تغییر کرد!
رویه ای که درباره خرس کشته شده در حاشیه زیستگاهش در گلستان نیز تکرار شده بود اما انتشار فیلم ماجرا، موجب برملا شدنش شد؛ چیزی شبیه رسوایی که عیسی کلانتری را بر آن داشت که تصمیم فوری گرفته و این خبر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست کشورمان قرار گیرد:

«عیسی کلانتری، عصر امروز پس از کسب اطلاع از موضوع ضرب و شتم توله خرس در پارک ملی گلستان، بلافاصله به جزینی‌زاده، مدیرکل حراست و فرید، مدیرکل بازرسی سازمان دستور داد، به فوریت این موضوع را بررسی و با خاطیان در محیط زیست گلستان به طور جدی برخورد شود.»
 
دستوری که به رغم ابهامات فراوان پیرامون مرگ این توله خرس صادر نشده بود و از این روی، انتقاد شدید فعالان و دوستداران محیط زیست کشورمان را به دنبال داشت؛ انتقادی که البته بجا نیز به نظر می‌رسید، چون مرگ این توله خرس نشان می‌داد، سازمان عریض و طویل محیط زیست کشورمان در یکی از مهم ترین پارک های ملی اش نیز توان زنده گیری یک توله خرس، بی آنکه به کسی آسیب برسد را ندارد.

ناتوانی که حالا مشخص می‌شود با گزارش های دروغین همراه شده و ابعادش وسیع تر از چیزی است که پیشتر به نظر می‌رسید؛ آنقدر وسیع که می‌توان مرگ این توله خرس را امتداد مرگ هیرکان، پلنگ رها شده در پارک ملی گلستان ـ که تا مدت ها بعد از مرگش، قلاده اش را می‌گرداندند تا این گونه وانمود کنند که زنده است و از دست نرفته ـ و چندین و چند پرونده تلخ دیگر قلمداد کرد و پرسید، آیا سازمان محیط زیست خواهد توانست روزی این اعتمادزدایی ها از خود را جبران کند؟!


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۵۰
متاسفانه فیلم حاکی از عدم درایت شغلی مسئولین حفاظت محیط زیست بود که حیوان را در بدترین وضعیت کشتند.
در متن نوشته اید که سازمان عریض و طویل محیط زیست. دقیقا متوجه نشدم منظورتان از عریض و طویل سوء مدیریت و ضعف ساختاری این معاونت است یا وفور امکانات و ادوات و ادارات تابعه؟
همه حرف این است که مشکل اصلی این سازمان عدم عریض و طویل بودن آن است. صد البته منظورم فقدان امکانات مناسب و زیر ساخت های حرفه ای و موثر در این سازمان است. فقط کافی است به تعداد پرسنل ، بودجه اختصاصی، امکانات سخت افزاری، سطح آموزش، ارتباط با کشورهای صاحب سبک و پیشرفته، حمایت های قانونی و مدنی و ... بیندازید و پس از آن عنوان آن را عریض و طویل بنامید.
بنده بعنوان یک حامی محیط زیست شاید بیش از صد بار مقاله و نامه نوشته ام که متاسفانه حتی یکبار هم نه جوابی شنیده ام و نه حتی یکبار در هیچ سایتی از جمله سایت شما منتشر و نمایش داده نشده است.
چاره کار حفظ و حراست از محیط زیست ( حداقل برای گذر از این همه نابسامانی ها و بی قانونی ها ) مشارکت دادن مردم است و بس. باید مردم را در حفظ محیط زیست سهیم کرد . باید به آنها شخصیت توام با مسئولیت داد. معنی آن این است : هر ایرانی یک حافظ محیط زیست. از مردم عضو گیری شود. فراخوان داده شود. کارت عضویت حامی محیط زیست صادر شود. ارتباط گیری فضای مجازی راه اندازی شود. تمام این ها را عرض کردم تا به این مطلب برسم که باید سطح آگاهی و مسئولیت پذیری مردم را بالا برد. اگر این اتفاق بیفتد مطمئن باشید مدیریت علمی میشود. ساختار اصلاح میشود. امکانات در سطح مطالبات بالا میآید و مدیران به مردم آگاه پاسخگو خواهند بود.
مشاهده این فیلم آنقدر دردناک است که نتوانستم تا پایان آن را مشاهده کنم. لیاقت و کاردانی عاملی است که متاسفانه در مسئولین سازمان وجود نداره. با یک یا دو دستور این معزل عظیم حل نخواهد شد
شلوغش کردید. کارون، هورالعظیم، تالاب شادگان و کل محیط زیست خوزستان و ... را با دستور خود دولت طی سی سال گذشته نابود کردند صدای یکی از به اصطلاح طرفداران محیط زیست در نیامد چرا که پیشرفت شهرهای خودشان را در نابودی خوزستان میدیدند. حالا برای یک توله خرس عزا گرفته اید. دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را؟
اینجا ایران است ، مهد بی قانونی و بی مسئولیتی
ای کاش ،یک هزارم اینهمه تعصب دوستداری حیوانات ،وحش ،کمی هم به حقوق انسانها فکر میکردید ؟ روز ده ها نفر در گوشه ،وکنار خیابان ها ‌و پارکها ،وکنار گورستانها ،به علت بی عدالتی اجتمایی میمیرند ،وصدها زن ‌و دختر ،به ورطهٔ فساد کشیده میشوند ،چرا چشمها را بسته اید ،و بدنبال سیاسی کاری ،و سیاهنمایی یکدیگر برای رسیدن به قدرت ،وآنهم برای چپاول بیت المال کشور ،مدعی خداباوری ، و دینداری هستید ؟ اما همه اش ریا ،و فریبکاری ،تظاهر است ،برای دستیابی به خزانهٔ مملکت ، آیا از اینهمه رسوایی ،به بار آمده براستی شرمنده نمیشوید ؟ نا انسانی ،تا کجا؟ ،،،تا ک،ج،ا؟
"دستور داد، به فوریت این موضوع را بررسی و با خاطیان"
جمله ای نخ نما شده از همه مسئولان
واقعا که...... داروی بیهوشیش چینی بوده وارداتش میصرفه اما اثر نداره.
باید فرهنگ و طرز تفکر مردم یک کشور تغیر کند تا ان کشور تغیر کند . شاید انتطار دارید اینجا بشود ژاپن یا المان یا کره جنوبی با این فرهنگ و رفتار خودخواهانه و فرد گریانه ای که از سیاسیون گرفته تا مردم عادی کوچه بازار تا تحصیل کرده های این کشور دارند با وضع رانندگی و اشغال ریختن و اپارتمان سازی بی رویه و بتون ریختن و بتون ریزهای نیمه کاره که در هم جای کشور میبینی وووو چه انتظاری داری . این خانه از پای بست ویران است
همه این مسایل بر می گرده به این دلیل ساده که مسولان حفاظت محیط زیست از درایت و توانمندی و هوش و ذکاوت لازم برای اداره امور برخوردار نیستند. کم هوشی و عقب ماندگی ذهنی این مسولان موجب حصول این نتیجه می شود. وقتی که دلایل کسب جایگاه و سمت همه چیز باشد جز شایستگی، نتیجه بهتر از این نمی شود.
عجب مملکتی شده.به خرس هم رحم نمی شه چه برسه به آدم!
این وسط مقصر فقط توله خرس است! چون در ایران زندگی می کرده!!!
سازمان حفاظت محیط زیست را جان به جانش کنی همان شکاربانی است.
این همان سازمان نیست که زمان دولت دهم به بهانه سرکشی در مسیرهای صعب العبور چندین دستگاه خودرو هامر با قیمت میلیاردی خرید . سازمانی که توانایی این را دارد که چندین میلیارد پول خرید خودرو بدهد چرا نمیتواند تجهیزات مناسب برای چنین مواقعی خریداری کند .
واقعا جای تاسف هست یعنی یه امپول نداشتند که حیوون رو بیهوش کنند پس شماها حقوق چی رو می گیرید چه کار می کنید چرا کسانی که برای حیوانات ضرر می رسانند رو جریمه سنگین نقدی نمی کنید یعنی حیوانات هم در این مرز و بوم اسایش ندارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اقایون با یک میلیون تومن پایه حقوق چه می شه کرد به کجا باید زد اجاره لباس کرایه ماشین غذا مدرسه تحصیل ........... خودتون حساب کنید به ما بگید ماهم یاد بگیریم واقعا جای تاسف داره درد داره دردددددددددددد
همه چیزمون به همه چیزمون میاد! چیمون درسته الان؟؟؟؟
حفاظت از حیوانات با فرهنگ سازی صحیح امکانپذیر است نه با بخشنامه درست می شود نه ترس از سازمانهای جهانی وقتی یک توله سگ را نمی توانیم در همسایگی خود تحمل کنیم کشتن یک خرس وحشی شاید از افتخاراتمان باشد متاسفانه
یا شما خیلی ساده ای یا تو باغ نیستی یا ....
حیوانات زبون بسته ای که زیستگاهشون را اشغال کردیم بعدم با چوب و چماق می افتیم به جونشون
باعث تاسفه.
یا خدا........این حیوون چرا اینقدر لاغره.......اگه محیط سالم باشه با لاشه خواری و حشره خواری یه توله تو این سن می تونه وزن قابل قبولی داشته باشه.....اونجا چه خبره(پارک ملی گلستان)......خانه از پای بست ویرانه.....
اقایون لطفا یه فکری به حال افزایش پایه حقوق بکنید من کلی قرض دارم که نمی دونم باید چکار کنم بعد می گند که کارگر ایرانی از کار کم می گذاره یعنی با ماهی یک میلیون پایه حقوق فکر باز هم برای ادم می مونه تا چند روز صبر کنیم تا سر ماه بشه دوباره حقوق بگیریم وقتی فکر من باز نیست چطور کار کنم چطور حضور ذهن داشته باشم یکی نیست ا لحظه فقط یک لحظه فکر کنه که با 1 تومن پایه چطور باید در کار نو اوری داشت چطوری کالای با کیفیت تولید بشه بعد تازه تبلیغ می کنید که کالای ایرانی مصرف کنید فقط یک لحظه فکر کنید
فکر نمیکنید انتظار از این کشور و مردمانش خیلی رویایی هستش؟
مردمی که به کودک چند ماهه رحم نمیکنند آیا احترامی برای سایر جانداران قائل هستند؟
به عنوان یک محیط بان لازم است توضیحات ذیل را به اطلاع برساند: فرآیند بیهوشی و مهار حیوان وحشی کاملا متفاوت از اهلی بوده و امکان همه گونه اتفاق از پیش تعیین نشده وجود دارد ، اگر چه کمبود وسایل و امکانات هم در سازمان محیط زیست عامل تعیین کننده است ، نکته مهم دیگر مسولیت محیط بانان برای حفظ جان افراد درگیر میباشد ، اگر تعلل محیط بانان موجب مرگ و کشته شدن اهالی میشد آن وقت هم مورد بازخواست و پیگرد قضایی فرار می گرفتند ، در هر صورت محیط بان مظلوم است
روح انسان جریحه دار میشه از رفتار با اون توله خرس بینوا.
مردم که خبر دارند و میدونند چه اتفاقاتی تو حیطه محیط زیست و حیات وحش میفته اما ظاهرا باید حتما فیلمی ازین حوادث منتشر بشه که آقایان را وادار به شکستن سکوت روزه شان بکنه و نهایت امر اینکه دستوری مبنی بر پیگیری صادر کنن که اونم مثل بقیه دستورات نتیجه شو میدونیم. مثل اینکه برخی محیط بانان و دست اندرکاران ....
نمیدونم بخندم یا گریه کنم از وضعیتی که داریم؛ فقط دلم به حال این وحوش بیچاره میسوزه که از شانس بدشون تو همچین کشوری متولد شدن و مجبور به زیستنن
محیط زیست باید جلو تخریب چراها و طبیعت و آلودگی هوا و اشعات را بگیرد وگرنه روز به روز به نابودی پیش میرویم که این مهمتر از اتفاقات دیگر است.
اینجا غیر خودی را به جمع خود راه نمی دهند تا این موارد برملا نشود بیشتر از اقوام خود انتصاب می کنند و تجهیزات مدرن ندارند اهل فن نیستند این اداره به یک خانه تکانی اساسی نیازمند است
وقتی چماق را بر سر توله خرس می کوبید اینقدر ناراحت شدم که فکر می کردم بر سر من می کوبد این یعنی ظلم به مخلوقات خداوند
مردم بی فرهنگ هستن هر کسی هم رییس سازمان باشه تا مردم و رفتارشان اصلاح نشود آب در هاون کوبیدن هست
ایکاش فیلمی هم از زندگی و معیشت بازنشستگان بخش میشد تا شاید مسولین کمی از ناراحتی توله خرس در آیند و ببند بازنشستگان مخصوصا باز نشستگان قبل از سال 86 چگونه زندگی می کنند
ولی افسوس
آخه کی به شما گفته برین زنده گیری کنین اونم به سیاق ناصرالدین شاهی با خدم و حشم. بعد از شلیک گلوله بی حسی مدتی طول می شکه حیوان بیهوش بشه همون موقع که نمی افته
خوب چه کار می کردند ؟اجازه می دادند خرس مردم را تکه پاره کند؟ به جای این خبر سازیهای حاشیه ای و تبدیل خبر دست سوم به خبر اول کمی هم به مشکلات اساسی مملکت بپردازید
وای به روزی که بگندد نمک
اگه با چوب نمیزدش خرس دست اون نفر رو از جا میکند.تو این دوره زمونه اگه پلنگ بهت حمله کرد نباید از خودت دفاع کنی باید خورده بشی تا صدای فعالان محیط زیست در نیاد.
با عث تاسف است که متولیان محیط زیست ابزار تخریب ونابودی گونه های جانوری هستند
دلتون خیلی خوشه.مرد حسابی به فکر ادمهایی که هر روز زندگیشون جهنمه نیستند میخواهی دلشون برای حیون ها بسوزه؟
خجالت اور
محیط زیست چه می کند.همین چند وقت پیش هم یک یوز را کشتند
مردم بیمار
توی ایران، نه آتش نشان آموزش درست و حسابی میبینه، نه محیط بانش، نه کارگرش، نه پرستارش، نه کارمندش. بعضی جاها هم افراد با هیچ گونه آموزشی مشغول کار میشن که کلی خسارت و فجایاع می آفرینن!!!
از عکس خرس معلومه که سوء تغذیه هم داشته ودنبال غذا بوده
واقعاً يه هزاره از دنيا عقب افتاده ايم.
ریشه ایرادات اظهار نظر،اعمال دستور،لاپوشانی،زنده گیری ومردن واینها نیست بلکه بر هیچ کس پوشیده نیست ریشه ایرادات استخدام وانتصابات نابجا است که قربانی نه تنها توله خرس
مورد نظر بلکه جوانان برومند این سرزمین هستند
خانه از پای بست ویران است.
همه چیزمون به همه چیزمون میاد!!!!!!!!!
محیط بانان سازمان محیط زیست باید طبیعت دوست و حیوان دوست باشند. و آموزش لازم را نیز دیده باشند. کسی که به طبیعت علاقه داشته باشد به صورت خودکار از این اشتباهات فاحش انجام نمی دهد.
وقتی حزب بازی و فامیل بازی و ژن خوب جلوی شایسته سالاری رو میگیره باید منتظر حوادث بدتر باشیم
جالبه اين همه كامنت براي اين مطلب و چاپ تمامي آنها ولي دريغ از يك كامنت و چاپ در خصوص مطلب منتشره جاسوسي
بیشتر شبیه میدان جنگه. بدبخت اون توله خرس که به سرنوشت ما گرفتارشده.باید بررسی کنند که
اون داروی بیهوشی را کی وازکجا وارد کرده اند؟
گزارش مذکور بهانه ای شده تا هرکس به زعم خودش اظهارنظر بکنه در حالی که واقعیت مطلب اینه:حیوان وحشی که دچار استرس بشود فوق العاده خطرناکه نمی خواهم کوتاهی های ناخواسته و غیرعمدی متولیان محیط زیست را لاپوشانی کنم اما اگر داروی بیهوشی به اندازه و دوز کافی تهیه نشود یا فاقد اثربخشی لازم به دلیل انقضاء مصرف باشد و یا حتی حیوان براثر استرس فراوان محیطی به داروی بیهوشی پاسخ ندهد در نتیجه اقدام پرسنل محیط زیست در زنده گیری حیوان شکست خورده و نهایتآ هر اتفاقی ممکن است رخ دهد همانگونه که در حادثه بالا دیدیم .
بنابراین از همه هموطنان انتظار می رود ابتدا کلیه جوانب موضوع راببینند و بعد اظهارنظر نمایند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار