بازدید 9833
در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح شد؛

هشدار «برادر ارشد آیت الله هاشمی به اصلاح طلبان»/ سخنگوی اعتدال: اشتباه نکنید!

دو فعال سیاسی بر این باورند، در صورتی که سخنان اخیر برخی سیاسیون اصلاح طلب نظیر «محمد رضا عارف»، مبنی بر اینکه اصلاح طلبان نیاز ندارند در انتخابات مجلس آینده و حتی ریاست جمهوری سیزدهم با جناحی ائتلاف کنند، به واقعیت بدل شود، زمینه ساز شکست اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل در انتخابات آتی خواهد شد.
کد خبر: ۷۳۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 29 September 2017
دو فعال سیاسی بر این باورند، در صورتی که سخنان اخیر برخی سیاسیون اصلاح طلب نظیر «محمد رضا عارف»، مبنی بر اینکه اصلاح طلبان نیاز ندارند در انتخابات مجلس آینده و حتی ریاست جمهوری سیزدهم با جناحی ائتلاف کنند، به واقعیت بدل شود، زمینه ساز شکست اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل در انتخابات آتی خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ ائتلافی که از سال 92 بین اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل صورت گرفت، باعث شد که این جناح به همراه یاران ائتلافی خود در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم پیروز مطلق صحنه انتخابات باشند و پیروزی های بزرگی نیز در انتخابات های مجلس دهم، شوراهای پنجم و حتی انتخابات مجلس خبرگان رهبری به دست بیاورند.

در حقیقت چهره هایی نظیر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری، حسن روحانی، سید حسن خمینی و افرادی نظیر علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف و ... که پیشتر ایده هایی نظیر دولت وحدت ملی، دولت ائتلافی و طرح هایی از این دست را برای ایجاد یک دولت حداکثری با مشارکت قریب به اتفاق جناح های سیاسی مطرح کرده بودند، سردمداران و بازیگران اصلی این حرکت ائتلافی از سال 92 بودند.

با رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، بسیاری بر این عقیده بودند که این ائتلاف پایدار نخواهد ماند و ادامه نخواهد یافت، اما در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و شوراها، همان ترکیب ائتلافی پا به عرصه رقابت های انتخاباتی گذاشت؛ البته در شرایطی که با فقدان آیت الله همراه بود.

ادامه راه ائتلاف 92 باعث شد با وجود حضور قدرتمندانه اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری و کسب 17 میلیون رأی، ائتلاف اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل، باز هم پیروز رقابت های انتخابات ریاست جمهوری و بخش اعظمی از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا لقب بگیرد.

اکنون با گذشت چند ماه از پیروزی اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصلاح طلبان در انتخابات 29 اردیبهشت ماه، یکی از همان افراد موثر در جریان این ائتلاف یعنی «محمدرضا عارف» که اتفاقا رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبانی است و عمده تصمیم گیری های انتخاباتی این طیف را بر عهده دارد، سخن از افتراق و پایان ائتلاف برای انتخابات مجلس یازدهم به میان آورده است.

این مسأله با واکنش برخی چهره های اصلاح طلب روبه رو شده است؛ هرچند برخی می گویند، این نظر شخصی عارف است و هنوز صحبت و تصمیم گیری در این خصوص نشده و در واقع خیلی زود است که بخواهیم به این بحث بپردازیم، برخی چهره هایی که اتفاقا در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هم عضو هستند و تأثیرگذار هم به شمار می روند، پای را فراتر گذاشته و از حضور مستقلانه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 سخن گفته اند.

«محمد هاشمی رفسنجانی در خصوص این موضوع و اینکه آیا اصلاح طلبان می توانند مستقل در انتخابات مجلس آینده و ریاست جمهوری 1400 شرکت کنند و پیروز عرصه لقب بگیرند، به خبرنگار «تابناک» گفت: بنده از طرف اصلاح طلبان نمایندگی ندارم که بخواهم نکته ای را از این طریق بگویم، اما نظر شخصی ام این است که پایان ائتلاف شکل گرفته از سال 92 تا کنون، یعنی شکست سه ضلع تشکیل دهنده آن.

وی افزود: اصلاح طلبان باید به این نکته آگاه باشند که پیروزی های شکل گرفته تاکنون به واسطه ائتلافی شکل گرفته و اگر بخواهند به این ائتلاف پایان بدهند، به نظرم با توجه به اجماعی که در جریان رقیب شکل گرفته و در انتخابات اخیر هم شاهد آن بودیم، این اصلاح طلبان هستند که شکست می خورند.

این عضو پیشین شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی یادآور شد: هر یک از اضلاع سیاسی کشور دارای پایگاه رأیی است که در انتخابات تلاش می کنند، همه آن را به سمت خود جذب کنند، بنابراین، اگر ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل پایان پذیرد، این مسأله باعث پراکنده شدن آرا و در نتیجه شکست اضلاع این ائتلاف خواهد شد و همان طور که اشاره کردم، به دلیل انسجام شکل گرفته در طرف مقابل، یعنی اصولگرایان، آنها برنده رقابت انتخاباتی خواهند شد.

هاشمی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان و همراهان انتخاباتی آنها برای پیروزی در انتخابات چه در مجلس و چه در ریاست جمهوری راهی جز ائتلاف ندارند، تصریح کرد: اگر ائتلاف بین اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل پایان یابد، باید منتظر نتیجه ای مانند آنچه در انتخابات 84 اتفاق افتاد باشیم؛ لذا راهی جز ائتلاف نیست.

همچنین عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه پایان ائتلاف انتخاباتی شکل گرفته بین اصلاح طلبان، اصولگرایان معتدل و اعتدالگرایان را اشتباه و باعث شکست در آینده ارزیابی کرد و به خبرنگار «تابناک» گفت: به طور حتم پایان این ائتلاف اشتباه است و می تواند همه دستاوردهای حاصل از آن را در معرض خطر قرار دهد.

«غلامعلی دهقان» با بیان اینکه آنچه در چند سال گذشته تحت عنوان ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل صورت گرفته یکی از مقاطع درخشان عرصه سیاست ایران به شمار می آید.

وی با اشاره به دستاوردهای قابل توجه ائتلاف مذکور عنوان کرد: ثمره ائتلاف اصلاح طلبان، اصولگرایان معتدل و اعتدالگرایان، حاکمیت عقلانیت و اعتدال در عرصه تصمیم‌گیری کشور بوده که از مهمترین دستاوردهای آن هم می توان به حل پرونده هسته بود، در واقع اگر این ائتلاف نبود، شاید الان برجامی هم نبود. آرامش سیاسی و ثبات اقتصادی هم نبود.

سخنگوی سابق حزب اعتدال و توسعه یادآوری کرد: بدون شک، اگر سیاسیون و طرفین اضلاع ائتلاف شکل گرفته به این نتیجه برسند که در مقطع فعلی نیازی به ائتلاف نیست و رقیب به این دلیل پیروز عرصه باشد، اولین آسیب های آن بر عقلانیت و آرامش در تصمیم گیری ها خواهد بود و در نتیجه برجام هم از این آسیب مصون نخواهد ماند.
 
وی خطاب به کسانی که بحث عدم موضوعیت ائتلاف در شرایط فعلی و در انتخابات آینده دامن می زنند، گفت:‌ در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شاهد بودیم که رقیب نزدیک به ۱۷ میلیون رأی کسب کرد و همه تلاشش را برای انسجام و پیروزی به کار بست، پس نمی توان رقیب را دست کم گرفت و از الان خود را پیروز انتخابات آینده خواند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان