بازدید 4838

دستور نتانیاهو برای عدم اظهارنظر درباره همه‌پرسی

کد خبر: ۷۳۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷ 26 September 2017
مسئولان اسرائیلی اعلام کردند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وزرای دولتش دستور داده از هرگونه اظهار نظر درباره همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مسئولان اسرائیلی اعلام کردند این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که ترکیه ناخرسندی خود را از اعلام حمایت تل‌آویو از تشکیل کشور مستقل کردستان ابراز داشت.

یک وزیر اسرائیلی از واکنش نشان دادن به همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق خودداری کرده و گفت: بنیامین نتانیاهو(نخست وزیر اسرائیل) از ما خواسته واکنشی نشان ندهیم.

یک مسئول اسرائیلی دیگر نیز صدور چنین دستوری را تأیید کرد و گفت: این موضوع بسیار حساس است.

دفتر نتانیاهو واکنشی به این موضوع نداشته است.

اسرائیل از دهه‌ ۶۰ قرن ۲۰ روابط نظامی، اطلاعاتی و تجاری غیر آشکار با کردهای عراق را حفظ کرده است. اقلیت کرد زیادی از یهودیان مهاجر در اراضی اشغالی هستند.

اسرائیل همواره به کردها برای تشکیل کشور مستقل کمک کرده است.

یائیر لاپید، وزیر دارایی سابق در دولت نتانیاهو در توییتر نوشت: مردم یهود معنای مبارزه به خاطر وطن را درک می‌کنند. کردها حق اخلاقی درباره داشتن کشور دارند. امیدواریم امروز شانس خوبی داشته باشند.

اما مسئولان کرد اعلام کردند که این حمایت اسرائیل مطلوب نیست و زیان بار است.

یک مسئول کرد گفت: دشمنان ما به ما حمله می‌کنند و ما را "اسرائیل دوم" در منطقه می‌دانند و این نوع اظهارات اسرائیلی‌ها در این مسئله نقش دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه گفته بود که موضع نتانیاهو در قبال همه‌پرسی کردستان عراق به روابط آنکارا با اسرائیل لطمه می‌زند.

همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه برگزار شد و براساس نتایج اولیه میزان رای آری در همه‌پرسی از ۹۰ درصد فراتر رفت و میزان مشارکت بیش از ۷۲ درصد بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل