بازدید 8329
۳

اردوغان بارزانی را تهدید کرد

کد خبر: ۷۳۰۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 16 September 2017
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با بیان سخنانی تهدیدآمیز علیه مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان، برگزاری همه پرسی استقلال در کردستان عراق را اقدامی بسیار اشتباه خواند.

به گزارش ایرنا، اردوغان در مصاحبه با شبکه آ.خبر ترکیه گفت: بارزانی از موضع ترکیه در این خصوص به خوبی آگاه است و به نظر بنده اظهارات وی کاملا اشتباه است، چرا که از حساسیت چندین ساله ترکیه نسبت به تمامیت ارضی عراق باخبر است.

وی اقدام به انجام برخی عملیات توسط بارزانی را اقدامی نادرست دانست و افزود: وی از حساسیت ترکیه در این موضوع و ویژه بودن منطقه کرکوک آگاه است.

اردوغان تصمیم جدی بارزانی برای برگزاری همه پرسی استقلال را 'چیزی بیشتر از نادانی' خواند و بیان کرد: این اقدام به طور جدی سیاستی غیرحرفه‌ای است.

وی تهدید کرد: بارزانی میزان حساسیت ترکیه را پس از جلسه شورای امنیت ملی و هیات وزیران در ترکیه به صورت واضح و روشن خواهد دید.

وی اضافه کرد: ترکیه در کنار عراق، مرز مشترک به طول 350 کیلومتر دارد و در یک طرف ایران و در طرف دیگر نیز سوریه قرار دارد و وضعیت سوریه نیز مشخص است و هیچ کدام حاضر به تغییر مرزهای خود نیستند.

وی حفظ تمامیت ارضی عراق را موضع صریح ترکیه عنوان کرده و با بیان این که ایران نیز همین نظر را دارد، گفت: به رغم این ها اگر بارزانی قصد اعلام دولت مستقل دارد، هیچ کس نمی تواند به راحتی با آن موافقت کند.

وی با اشاره به حضور ترکمن ها در جنوب اقلیم کردستان عراق و حضور عرب ها در موصل اظهار کرد: شما نمی توانید آنها را نادیده بگیرید و با این همه واقعیت، هیچ کس نمی تواند به راحتی با اقدامی که تهدید علیه یکپارچگی عراق است، موافق باشد.

وی با اشاره به این که ایران موضع خود را درباره موضوع همه پرسی استقلال کردستان عراق اعلام کرده است، ادامه داد: دولت مرکزی و پارلمان عراق با همه پرسی استقلال کردستان عراق مخالف است و ترکیه نیز تصمیم خود را پس از نشست شورای امنیت ملی آشکارا اعلام خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، مسعود بارزانی شامگاه جمعه رئیس اقلیم کردستان عراق در یک سخنرانی در شهر دهوک اعلام کرد که وعده‌ های زیادی که قبلا داده شد، عملی نشده و از این رو همه پرسی استقلال به تعویق نخواهد افتاد.

پارلمان کردستان عراق نیز ساعاتی بعد از سخنان بارزانی، با برگزاری همه پرسی جدایی موافقت کرد.

از 68 نماینده حاضر در جلسه پارلمان کردستان عراق، 65 نفر به برگزاری همه پرسی جدایی رای مثبت دادند.

مقامات اقلیم کردستان عراق و احزاب کرد عراقی حدود سه ماه پیش تصمیم گرفتند که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی(25 سپتامبرـ سوم مهرماه 1396) برگزار کنند.

خبر تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سالجاری، موجب واکنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد.

این تصمیم اقلیم کردستان عراق موجب واکنش های منفی کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و ترکیه شده است و این کشورها مخالفت جدی خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعلام کرده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳
پیش بسوی یک جنگ دیگر.
این منطقه هیچ وقت روی آرامش نخواهد دید.
آقای اردوغان تو اول برو مواظب مرزهای خود باش و داعشیا ها رو از کشور خودت ترانزیت نکن به خاک کشور سوریه بعد بیا داعیه مهربانتر از مادر بشو
آخه میترسه سرکوب و جنایاتی که در حق کردها کرده تلافی داشته باشه .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار