بازدید 4316

کیم جونگ اون روی خط دور زدن تحریم‌ها

آمریکا به‌طور رسمی خواستار رای‌گیری در مورد قطعنامه تازه‌ای در شورای امنیت علیه کره‌شمالی شده‌ است‌. پیش‌تر رویترز گزارش داده بود این تحریم‌ها قرار است نفت و صادرات پارچه و حتی استخدام کارگران و نیروی کار کره‌شمالی در خارج از آن کشور را دربرگیرند‌. ایالات متحده در عین حال در تلاش است دارایی‌های مربوط به رهبر کره‌شمالی را مسدود کرده و جلوی سفرهای خارجی او را بگیرد‌.
کد خبر: ۷۲۹۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 11 September 2017
کیم جونگ اون روی خط دور زدن تحریم‌هابه گزارش جهان صنعت، رهبر کره‌ شمالی در جشن سالگرد تاسیس حکومت کمونیستی کره‌شمالی میزبان جمعیت گسترده‌ای از جمله دانشمندان و متخصصان هسته‌ای بود‌. 

در این جشن کیم جونگ اون میزبان دانشمندان هسته‌ای، مقامات ارشد نظامی و دیگر مقامات این کشور بود که در ساخت بمب هیدروژنی که به تازگی مورد آزمایش گرفته، نقش داشتند‌. در این جشن نمایش‌های هنری برگزار شد. همچنین عکس یادگاری با رهبر کره‌شمالی گرفته شد‌. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام نکرد که این جشن چه زمانی برگزار شده است اما تحلیلگران بر این باورند که به احتمال بسیار این جشن روز شنبه برگزار شده است‌. 

براساس عکس‌های منتشر شده توسط این خبرگزاری رهبر جوان این کشور با لبخند در سالن تئاتر کره‌شمالی به همراه دو دانشمند هسته‌ای این کشور که یکی از آنها ریاست موسسه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی را برعهده داشته و دیگری نیز معاون حزب حاکم کارگر در اداره صنعت تجهیزات کره‌شمالی است، در این جشن حضور دارد‌. 

کیم جونگ اون در این مراسم با تمجید از سازندگان بمب هسته‌ای اخیر گفت: آزمایش این بمب هیدروژنی پیروزی بزرگی بود که مردم کره به بهای خون‌شان توانستند آن را به دست آورند‌. خبرگزاری کره‌شمالی اعلام کرد همچنین غیرنظامیان از جمله کودکان و کارکنان ارگان‌های مختلف در جشن‌های گوناگون در سراسر کشور به همراه اجرای نمایش‌های هنری و رقص این روز را جشن گرفتند‌. ششمین و آخرین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ که چند روز گذشته انجام شد، بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد و به افزایش تنش‌ها در منطقه دامن زد‌. 

از طرفی همزمان با جشن‌های کره‌شمالی به مناسبت شصت و نهمین سالگرد تاسیس این کشور، آمریکا و ژاپن رزمایش مشترکی را با جنگنده‌هایشان بر فراز دریای چین شرقی برگزار کردند‌. در این رزمایش دو جنگنده ژاپنی با دو بمب‌افکن آمریکایی از پایگاه هوایی اندرسن آمریکا در گوام شرکت کردند‌. 

هشدار دبیرکل سازمان ملل در مورد بحران کره

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید بحران فعلی در شبه‌جزیره کره به تهدیدی برای امنیت جهانی تبدیل شده‌ که سال‌ها سابقه نداشته ‌است‌. 

گوترش در گفت‌وگویی که در روزنامه فرانسوی «له ژورنال دو دیمانش» منتشر شده، می‌گوید: باید امیدوار بمانیم جدیت این خطر، پیش از آنکه خیلی دیر شود، ما را به مسیر گفت‌وگو رهنمون کند‌. او افزوده است که وقایع اخیر، آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای در کره‌شمالی، تنش‌های شدید لفظی و بحران پیش‌آمده از آن جدی‌ترین بحرانی ا‌ست که طی سال‌ها با آن روبه‌رو شده‌ایم‌. 

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به خطراتی که پیش از این جهان با آن روبه‌رو بوده می‌گوید: در گذشته جنگ‌هایی رخ داده که قبل از وقوع، خوب در مورد آنها اندیشیده شده‌ است‌. او سپس ادامه داده جنگ‌هایی نیز رخ داده که دلیلی نداشتند. ما در عین حال جنگ‌هایی داشتیم که ناشی از خواب‌گردی بودند‌. گوترش تاکید می‌کند لازم است پیونگ‌یانگ را قانع کنیم، به توسعه برنامه‌ اتمی و موشک‌های بالستیک خود پایان داده و به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل احترام بگذارد‌. شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام آزمایش‌های هسته‌ای با اهداف نظامی و پرتاب موشک‌های بالستیک از طرف کره‌شمالی را منع و با ادامه این اقدامات، تحریم‌هایی را علیه پیونگ‌یانگ تصویب کرده‌ است‌. بحران در شبه‌جزیره کره طی هفته‌های گذشته و با شـشمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای در آن کشور و آشکار شدن توانایی‌های آن در جهت تولید موشک‌های قاره‌پیما، وارد مرحله تازه‌ای شده‌ است‌. 

آمریکا به‌طور رسمی خواستار رای‌گیری در مورد قطعنامه تازه‌ای در شورای امنیت علیه کره‌شمالی شده‌ است‌. آنتونیو گوترش به این روزنامه فرانسوی گفت: ما باید اتحاد در شورای امنیت را به هر قیمتی که شده، حفظ کنیم‌. چون این شورا تنها ابزاری‌ است که می‌تواند ما را به یک راه‌حل دیپلماتیک که بخت موفقیت داشته باشد، برساند‌. دیپلمات‌ها در سازمان ملل گفته‌اند تحریم‌های پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت، شدیدترین تحریم‌هایی ا‌ست که علیه کره‌شمالی در نظر گرفته شده‌ است‌. 

پیش‌تر رویترز گزارش داده بود این تحریم‌ها قرار است نفت و صادرات پارچه و حتی استخدام کارگران و نیروی کار کره‌شمالی در خارج از آن کشور را دربرگیرند‌. ایالات متحده در عین حال در تلاش است دارایی‌های مربوط به رهبر کره‌شمالی را مسدود کرده و جلوی سفرهای خارجی او را بگیرد‌. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند هدف از تحریم‌های شدید این است که پیونگ‌یانگ مذاکره برای پایان دادن به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را بپذیرد‌. 

پیشنهاد مرکل برای حل بحران کره‌شمالی به سبک برجام

صدراعظم آلمان در مصاحبه با روزنامه‌ای تاکید کرد آماده است در ابتکار عمل دیپلماتیک پایان دادن به برنامه موشکی و اتمی کره‌شمالی مشارکت کند و مذاکراتی به سبک مذاکرات اتمی ایران را به عنوان یک نمونه پیشنهاد داد‌. 

چند روز پس از آنکه پیونگ‌یانگ ششمین و بزرگ‌ترین آزمایش اتمی خود را انجام داد و باعث لرزه در بازارهای مالی جهان و تشدید تنش‌های بیشتر در منطقه شد، کره‌جنوبی شنبه گذشته نسبت به احتمال آزمایشات موشکی بیشتر از سوی کره‌شمالی همزمان با سالروز تاسیس این کشور منزوی هشدار داد‌. در این بین آنگلا مرکل در گفت و گو با روزنامه فرانکفورتر آلگماینر گفت: اگر مشارکت ما در این مذاکرات درخواست شود آماده خواهم بود تا فورا جواب مثبت را به این درخواست بدهم‌. 

وی به مذاکراتی که در سال 2015 میلادی منجر به یک توافق اتمی مهم میان ایران و قدرت‌های جهان شد، اشاره کرد‌. در آن زمان آلمان و پنج کشور شورای امنیت سازمان ملل که از حق وتو برخوردار هستند در مذاکراتی شرکت کردند که منجر شد تا توافقی هسته‌ای صورت گیرد‌. 

مرکل گفت: آن یک زمان دیپلماسی طولانی اما مهم بود که نهایتا سال گذشته همزمان با اجرای این توافق منجر به یک پایان خوب شد‌. می‌توانم چنین الگویی را برای پایان کره‌شمالی تصور کنم‌. اروپا و به ویژه آلمان باید آماده باشند تا نقش فعالانه‌ای را در این زمینه ایفا کنند‌. 

وی افزود: معتقدم که تنها راه برای حل برنامه اتمی کره‌شمالی یک راه‌حل دیپلماتیک است‌. آغاز یک رقابت تسلیحاتی جدید در این منطقه به نفع هیچ‌کس نخواهد بود‌. اروپا باید در تلاش برای به کار گرفتن یک راه‌حل دیپلماتیک متحد بماند و هرکار که می‌تواند درخصوص تحریم‌ها انجام دهد‌. مرکل درخصوص همین زمینه در چند روز اخیر با رهبرانی از جمله رییس‌جمهور چین و نخست‌وزیر ژاپن مذاکره کرد‌. به گفته این روزنامه، وی امروز با ولادیمیر پوتین هم در این زمینه تماس تلفنی خواهد داشت‌. 

صادرات غیرقانونی ۲۷۰ میلیون دلاری کره‌شمالی

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند، کره‌شمالی به صورت غیرقانونی در یک بازه زمانی شش ماهه در اوایل آگوست‌، زغال‌سنگ، آهن و مواد دیگری به ارزش دست‌کم ۲۷۰ میلیون دلار به چین و سایر کشورها از جمله هند، مالزی و سریلانکا صادر کرد که نقض تحریم‌های این سازمان است‌. 

کارشناسان ناظر بر تحریم‌ها در گزارشی اعلام کردند دولت کیم جونگ اون تحریم‌ها درباره صادرات و همچنین تحریم تسلیحاتی و محدودیت کشتیرانی و فعالیت‌های مالی را نقض می‌کند‌. آنها گفتند همچنین فعالیت‌های منع شده هسته‌ای با شکافت اتمی در حد تسلیحات در تاسیسات اتمی یانگبیون، سایت آزمایش هسته‌ای پیونگی‌-ری و معدن اورانیوم در پیونگسان ادامه دارد‌. این هیات هشت عضوی از کارشناسان گفتند که همچنین درباره حضور گسترده اتباع کره‌شمالی در آفریقا و خاورمیانه خصوصا سوریه و از جمله مشارکت آنها در فعالیت‌های منع شده تحقیقات انجام می‌دهند‌. 

این کارشناسان می‌گویند موضوع یکی از تحقیقات درباره گزارش استفاده از مواد شیمیایی ممنوع، موشک بالستیک و همکاری در حوزه سلاح‌های متعارف بین سوریه و جمهوری دموکراتیک خلق کره است‌. آنها گفتند این شامل فعالیت‌ها در برنامه‌های موشک اسکاد سوریه و حفظ و تعمیر موشک‌های سطح به هوای سامانه‌های دفاع هوایی سوریه است‌. 

این هیات تاکید کرد که دو کشور رهگیری محموله‌هایی به مقصد سوریه را گزارش کردند‌. آن‌ها محتویات این گزارش را اعلام نکردند و گفتند که سوریه باید پاسخگو باشد‌. این گزارش ۱۱۱ صفحه‌ای پیش از ششمین و قوی‌ترین آزمایش اتمی کره‌شمالی تهیه شد و در آستانه جلسه سازمان ملل برای رای‌گیری درباره تحریم‌های جدید منتشر شد‌. 

کارشناسان می‌گویند اجرای تحریم‌های موجود تا رسیدن به هدف خلع سلاح شبه‌جزیره کره فاصله بسیاری دارد‌. آنها سهل‌انگاری در اجرای تحریم‌ها را عامل چند برابر شدن تکنیک‌های فرار کره‌شمالی و دور شدن سازمان ملل از هدف خلع سلاح شبه‌جزیره کره و مقابله با انواع سلاح‌های کشتار جمعی می‌دانند‌. 

همچنین یک منبع مطلع در تبادلات خارجی با کره‌شمالی گفت، پس از آنکه چین در ماه فوریه واردات زغال‌سنگ از کره‌شمالی را متوقف کرد، پیونگ یانگ آن را به کشورهای دیگری مثل مالزی و ویتنام می‌فرستد‌. در این گزارش آمده است: تحقیقات این هیات فاش می‌کند که کره‌شمالی عمدا از طریق کانال‌های غیرمستقیم برای صادرات کالاهای ممنوعه و دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند‌. واردات زغال‌سنگ و سنگ‌آهن از کره‌شمالی نقض تحریم‌هاست مگر آنکه آن کشورها معافیت دریافت کرده باشند‌. 

در این گزارش آمده است به عنوان نمونه، کره‌شمالی بین دسامبر ۲۰۱۶ و می ۲۰۱۷ بیش از ۷۹ میلیون دلار سنگ‌آهن به چین صادر کرده و بین اکتبر ۲۰۱۶ و می ۲۰۱۷ محصولات آهن و فولاد از کره‌شمالی به مصر، چین،‌ فرانسه، هند، ایرلند و مکزیک به ارزش ۳۰۵ هزار و ۷۱۳ دلار صادر شده است‌. 

در این گزارش همچنین آمده که نقض تحریم‌های تسلیحاتی تحقیقاتی در آنگولا، کنگو، اریتره، موزامبیک، نامیبیا، تانزانیا و اوگاندا و نیز سوریه در دست انجام است‌. این هیات همچنین درباره اجرای تحریم‌های مالی هم گفت که کره‌شمالی همچنان به فرار و نقض آن تحریم‌ها به روش‌های مختلف ادامه می‌دهد و عمدتا نمایندگانی در خارج دارد که کار تبادلات را انجام می‌دهند و در واقع به تسهیل برنامه‌های منع‌شده کمک می‌کنند‌.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار