بازدید 19470

سمفونی رنگ‌ها در عروسی قوم بختیاری

کد خبر: ۷۲۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶ 10 September 2017
در فرهنگ ایران زمین از دیرباز مراسمات سرور و شادی جایگاه ویژه ای داشته است. مراسماتی که ریشه در هویت و گذشته دارد و نشان از این دارد که در گذشته مردمان ایران همیشه و در همه حال زمانی برای شادی و سرور اختصاص می‌دادند و ارمغانش سنت ها و پاسداشت آداب و رسوم گذشته است. عروسی و ازدواج بعنوان یکی از مهمترین و محبوب ترین جشن های ایران از گذشته تا به امروز اگر چه با تحولات و تغییراتی همراه شده اما همچنان بسیار محبوب و شادی آور است. ازدواج در میان اقوام ایران، تاریخی کهن با رسم و رسوم زیبا و جذاب دارد. هر قومی از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب، سنت خاصی برای ازدواج دارند. 
 
به گزارش مهر، ازدواج در قوم بختیاری، بسیار مثال زدنی و خاص و جالب توجه است. دنیای بختیاری ها، دنیایی مملو از رنگ و شادی و تعاون و صداهای جذاب و دهل است. مردمانی اصیل با زبان و موسیقی و فرهنگ غنی رنگارنگ. جهانی که باید ازحضورش در این دنیای فانتزی دیجیتالی زده امروز، ‌ بالید و به آن افتخار کرد و در میان این مردمان، ازدواج امر پسندیده و بسیار با اهمیتی است که با همیاری همه اعضای طایفه همراه می شود.
 
بخش جذاب مراسم رقص ایل بختیاری است و ترانه هایی که به مناسبت مراسم عروسی خواندن می شوند، ‌دوالالی نامیده میشود که از تلفیق دوا و لال به معنی داماد و عروس تشکیل شده. نغمه ها، رقص و پایکوبی و موسیقی سنتی که بخشی از سبک زندگی، ‌ سنت ها و آیین رنگارنگ و جالب آنان را نمایان می کند. در حقیقت این قوم با رقص گروهی خود، اتحاد و همبستگی را به رخ می کشانند و شیوه احترام به بزرگ تر ها را به جوان تر ها یاد می دهند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۹
بجای ممنوعیت پخش و سانسور گزارش های اینچنینی بایستی فرهنگ سازی بشه و مدام آیین و فرهنگ های خودمون رو نمایش و اعلام نمایند تا کودکان و جوانان ما با آیین و رفتارهای کهن خودمون آشنا بشند
پاسخ ها
جام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
درسته .
اما زهی خیال باطل
بعضیا فکر میکنن اگه مثلاً عمو نوروز رو از فرهنگمون حذف بکنن بجاش نمادهای مذهبی جایگزین میشه ولی میبینیم که جاش بطور کامل با بابا نوئل پر شده . ای کاش یه نفر از متولیان فرهنگی کشور این رو می فهمید . ای کاش
ولی همانطور که گفتم زهی خیال باطل
چقدر ما از ارزشهای قومی فاصله گرفته ایم . آخر شما بگویید این چه فرهنگ آراستن و آرایشگری است که به خانوم های مفخر ما القاء شده است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
وقتی نشون دادن فرهنگ خودمون جرم باشه و همش سانسور بشه الگو ما میشه همون فر هنگ و لباس های خارجی ها
ایران کشور زیبای اما...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
آآآمما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
یک اما گفتی و ...
چرا اینها چادری نیستن.معلوم نیست مسئولین دارن چکار می کنن.همه جا شده مظاهر فسق و فجور...
چرا از مراسم سنتی مردم تبریر گزارش نمی ذارید
يهو حرام نباشه ها!!! به گناه بيوفتيم خدايي نكرده؟؟
واقعا زیباست دلم خواست فیلمشم ببینم یا لااقل برای دیدن یکی از این نوع عروسی ها برم اونجا
بسيار زيبا
نوع زندگی وفرهنگ ترکیه مخصوصادر پوششهای محلی و غذا و آداب رسوم,شباهتهایی به ایران داره و اونا دارن از همین به عنوان یک شاخص فرهنگی و جذب توریست استفاده میکنند!! tv همین نانهای محلی ما و ماست و پنیر مارا نشان میداد با کلی تعریف جزییات!!! درآمد تو این چیزاست,ارتباط با کشورهای متمدن از همین راههاست,ببینن ما هم رنگ و شادی داریم و به فکر نابودی مردمشون نیستیم.
بسیار زیبا،ای کاش فیلم و صوت این رقص زیبای دسمال بازی هم پخش میشد.
مارو كه مجبور كردنددوران تحصيل سياه سرمه ايو قهوه اي فقط بپوشيم بخاطر جوراب سفيد در استانه اخراج قرار گرفتم حالا يادتون امده رنگ نقش مهمي در زندكي دارد دستشون دردنكنه زندگي مارو كه سياه كردند
زیبا
چقد رنگ و زیبایی و شادی درون این عکسها بود... ممنون بابت اشاعه این همه زیبایی
پوشش و آرایش عروسه چیز بدی نبود اما دوماد چرا اون شکلیه؟
این همه اقوام با فرهنگ های زیبا و دوست داشتنی تو این کشور وجود داره بعد ما هیچی در موردش نمیدونیم. نه از سنت هاش نه از آداب اجتماعی اش نه از موسیقی اش نه از نوع پوشش و نه حتی از طبیعت اش ولی بجاش دیالوگ هائی رو میدونیم که بین دو اسب رد و بدل میشه. جالب نیست.
حاضرم قسم بخورم که در طول تاریخ هیچ قومی اینقدر نسبت به فرعنگ و تمدنش جفا نکرده.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر