بازدید 64221
۴
پرونده ویدیویی «تابناک» برای آزمایش اتمی کره شمالی؛

تفاوت بمب هیدروژنی و اتمی چیست؟ / آیا بمب کره شمالی، هیدروژنی بود؟ / تصاویر تکان دهنده بزرگ‌ترین انفجارهای هیدروژنی

در پرونده ویدیویی که در ادامه می‌بینید، با تفاوت‌های بمب‌های اتمی (شکافتی) و هیدروژنی (گداختی) آشنا می‌شوید و تصاویری دلهره آور از مجموعه آزمایش‌های کشورهای غربی در مسابقه تسلیحاتی دوران جنگ سرد و آزمایش بزرگ‌ترین بمب اتم و جزئیات دیگری از این سلاح وحشتناک را می‌بینید.
کد خبر: ۷۲۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰ 03 September 2017
کره شمالی در شرایطی امروز یک آزمایش اتمی تازه کرد و اعلام نمود که این آزمایش انفجار یک بمب هیدروژنی بوده که به نظر می‌رسد، بمب آزمایش شده در این کشور، یک بمب اتمی بوده است؛ اما بمب اتمی با بمب هیدروژنی چه تفاوتی دارد؟ آیا ممکن است، کره شمالی به بمب هیدروژنی دست یافته باشد؟!
 
به گزارش «تابناک»؛ تلویزیون کره شمالی، امروز با قطع برنامه‌های عادی‌اش اعلام کرد که کره شمالی، یک بمب اتمی با قدرت 100 کیلو تن آزمایش کرده است؛ هر کیلو تن معادل 1000 تن و صد کیلو تن، معادل صدهزار تن تی ان تی است. بمب‌های اتم معمولاً قدرتی کیلوتنی دارند و وسعت تخریبشان محدود است.
 
در مقابل بمب‌ هیدروژنی که برای فعال شدنشان، یک بمب اتمی منفجر می‌شود و به نوعی در نقش چاشنی بمب هیدروژنی عمل می‌کند، قدرتی معادل مگاتن دارند. هر مگاتن تی ان تی معادل یک میلیون تن تی ان تی است. فناوری بمب‌های اتمی بر اساس شکافت اتم‌های اورانیوم یا پلوتنیوم است، ولی در بمب‌های هیدروژنی بر اساس این شکافت اورانیوم با پلوتنیوم، حرارتی معادل چندین میلیون درجه سلسیوس ایجاد می‌شود تا اتم‌های هیدروژن فعال شود و با تغییر به هلیوم، انرژی بسیار بالایی آزاد کنند.
 
با توجه به قدرت تخریب بمب‌های هیدروژنی و وسعت قارچ اتمی این بمب‌ها و همچنین با توجه به قدرت اعلام شده درباره بمب کره شمالی ـ که به گفته دولت کشور، معادل 100 کیلو تن بوده ـ گویا کره شمالی توانسته است یک بمب اتمی آزمایش کند که به واسطه ابعاد کوچکش، قابلیت استفاده به عنوان کلاهک اتمی و شلیک به اهداف خارجی است.
 
البته این بمب نیز از قدرت تخریب بسیار بالایی برخوردار است. کافی است در نظر داشته باشید بمب اتمی «پسر کوچک / Little Boy» که در جریان جنگ جهانی دوم توسط آمریکا روی هیروشیما پرتاب شد، فقط 15 کیلو تن قدرت داشت و بمب اتمی «مرد چاق / Fat Man» که سه روز بعد از بمب اول هیروشیما را با خاک یکسان کرد، فقط 21 کیلو تن (یک پنجم بمب اتمیِ آزمایش شده توسط کره شمالی) قدرت داشته است.
 
در پرونده ویدیویی که در ادامه می‌بینید، با تفاوت‌های بمب‌های اتمی (شکافتی) و هیدروژنی (گداختی) آشنا می‌شوید و تصاویری دلهره آور از مجموعه آزمایش‌های کشورهای غربی در مسابقه تسلیحاتی دوران جنگ سرد و آزمایش بزرگ‌ترین بمب اتم و جزئیات دیگری از این سلاح وحشتناک را می‌بینید.
 
 
تفاوت بمب هیدروژنی و اتمی چیست؟

«تابناک» در یک گزارش به تفاوت آنچه به عنوان بمب اتم مشهور است و بمب هیدروژنی پرداخته و سپس سوابق آزمایش بمب‌های هیدروژنی تا زمان آزمایش قدرتمندترین بمب هیدروژنی را با انتشار تصاویر تکان دهنده از قدرت هر بمب بازخوانی کرده است. دیدن این گزارش را از دست ندهید.
 
 
 
 
مسابقه تولید بمب های اتمی در دوران جنگ سرد با سرعتی سرسام آور ادامه داشت و نتیجه این رقابت تسلیحاتی، ابزارهای دهشتناکی ساخته شده اند. در این ویدیو با گذشت شش دهه از انداختن بمب های اتمی بر ژاپن، نگاهی می اندازیم به قوی ترین بمب های هسته ای و قدرت تخریبشان در مقایسه با یکدیگر.
 
 
 
 
آزمایش اولین بمب هیدروژنی آمریکا
بمب هیدروژنی یا گرماهسته‌ای نوعی بمب هسته‌ای است که انرژی آن ابتدا از طریق فرایند شکافت هسته‌ای تأمین و گرما و فشار حاصله از این انفجار، باعث شروع فرایند همجوشی هسته‌ای می‌شود. به همین دلیل، بمب‌های گرماهسته‌ای انرژی بسیار بیشتری نسبت به بمب‌های هسته‌ای تک‌مرحله‌ای آزاد می‌کنند. این بمب‌ها از آن رو به «بمب هیدروژنی» معروف شده‌اند که فرایند همجوشی هسته‌ای با استفاده از هیدروژن انجام می‌شود. نخستین آزمایش این نوع بمب در سال ۱۹۵۲ توسط آمریکا انجام شد که تصاویر آن را در این ویدیو می‌توانید ببینید.
 
 
 
 
بریتانیا پس از آمریکا و روسیه و پیش از فرانسه، سومین کشوری بود که تنها چند سال پس از بمباران هیروشیما و ناکازاکی ابتدا به فناوری بمب اتم و سپس به فناوری بمب هیدروژنی دست یافت و این بمب وحشتناک را آزمایش کرد. تصاویر این آزمایش را در «تابناک» می‌بینید.
 
 
 
 
آزمایش بمب هیدروژنی فرانسه
فرانسه پس از دستیابی به تکنولوژی بمب هیدروژنی، یک آزمایش بزرگ در این زمینه داشت. گفته می شود، این بمب که با وجود قدرت بالا قابل مقایسه با بمب های هیدروژنی آمریکا و روسیه نیست، تا شعاع 700 کیلومتری محل آزمایش را آلوده کرد. تصاویر آزمایش این بمب هیدروژنی را ـ که با یک کشتی هوایی پرتاب شد ـ در «تابناک» می‌بینید.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
ما چرا باید دلهره بگیریم اونایی که با کره در افتادن الان باید بترسن
بنام خدایی که قدرت مند تر از همه بمب هاست
در حال حاضر نمیشود گفت که بمب آزمایش شده کره شمالی بمب هیدروژنی بوده یا نه، گرچه انرژی آن کمتر از بمبهای هیدروژنی است. سال پیش هم کره شمالی ادعای آزمایش بمب هیدروژنی کرد که بعدا معلوم شد موفقیت آمیز نبوده است. باید منتظر نمونه های محیطی توسط ژاپن و کره جنوبی ماند تا معلوم شود نوع بمب چه بوده است. معمولا چند روز تا 2 هفته طول میکشد تا این نمونه ها به آمریکا آورده شده و روی آنها آزمایش شود. از طرف دیگر روسها زودتر از آمریکا میتوانند نوع بمب کره شمالی را تعیین کنند ولی آنها معمولا اطلاعات خود را عمومی نمیکنند. از طرف دیگر مقدار نوترونهای ساطع شده هم میتواند نوع بمب را مشخص کند. تا این لحظه آزمایشگاههای کره جنوبی چنین اطلاعاتی را اعلام نکرده اند و در حال اندازه گیری هستند.
سلام
ممنون ، بسيار عالي بود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل