بازدید 5376
اقتصاد در گذر زمان

از اعلام کمک‌های مالی آمریکا به ایران تا ترقی دلار آمریکا در بازار آزاد ارز

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۲۶۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 31 August 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

9 شهریور 1334، اداره اصل چهار با صدور اعلاميه اي ميزان كمك هاي مالي آمريكا به ايران را در سال جاري ميلادي كه از طريق ادارة مزبور اعطا شده است، 28 ميليون دلار اعلام كرد. در اين اعلاميه تأكيد شده بود: از اين پس مسئوليت اجراي برنامه هاي اصل چهار به دولت ايران واگذار خواهد شد.

9 شهریور 1335، روزنامه اطلاعات خبر داد که یک ماشین سکه‌ زنی در مرز گمرک توقیف شده است. در ادامه این خبر آمده بود: براساس راپورت تجارتخانه محمدعلی و برادران که مدت 20 سال است در سیستان مشغول تجارت بوده و غالبا ماشین‌آلات و... وارد می‌ کنند، اخیرا مکانیسین آن تجارتخانه که موسوم به «غلام‌ عباس» و یک دستیار هندی است از اروپا ماشینی وارد کردند؛ به ‌طوری‌که اظهار داشته ‌اند ماشین مذکور برای ساختن قوطی ‌های حلبی بوده است، ولی در موقع ورود اشیا به گمرک طرف سوء‌ظن واقع شده و پس از تحقیقات لازمه معلوم می ‌شود ماشین مزبور مخصوص سکه ‌زنی بوده (و قرار بوده) به‌ وسیله آن پول رواج ممالک ایران، هند، انگلیس و افغانستان را تهیه کرده (از این رو) قضیه تحت تعقیب قرار گرفته و مظنونین توقیف شده ‌اند.

9 شهریور 1338، چاه شماره 24 گچساران كه از بزرگترين چاه هاي نفت جهان است به بهره برداري رسيد. محصول اين چاه، روزانه 7300 بشكه است.

9 شهریور 1352، جراید کشور و اخبار نیمروزی رادیو در این روز خبر از ترقی ارزش دلار آمریکا در بازار آزاد ارز در روز گذشته یعنی 8 شهریور 52 دادند. در این خبرها که یکی از آنها در روزنامه اطلاعات درج شده آمده بود: روز 8 شهریور (52) دلار آمریکا بار دیگر در بازار بورس تهران ترقی کرد و قیمت فروش آن به 20/ 71 ریال هم رسید و این برای اولین بار است که ظرف 6 ماه گذشته دلار از مرز 71 ریال در بازار آزاد می‌ گذرد. محافل مطلع بازار، این افزایش قیمت دلار را ناشی از استحکام موقعیت این ارز در بورس‌ های بین ‌المللی می ‌دانند و اظهار می‌ کنند این امر ظرف یک سال گذشته سابقه نداشته است. به ‌رغم افزایش و استحکام موقعیت دلار، نرخ رسمی خرید و فروش این ارز در دستگاه‌ های دولتی و بانک‌ ها تغییری نکرده است و از جانب بانک ملی 50/ 67 ریال خریداری و 75/ 67 ریال فروخته می ‌شود. همچنین بهای فروش مارک آلمان غربی نیز بار دیگر ترقی کرد و در بازار آزاد به 75/ 28 ریال رسید، فرانک فرانسه امروز 5/ 16 ریال و فرانک سوئیس 70/ 23 ریال بود و لیره انگلیس در بازار آزاد ارز 177 ریال فروخته شد.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار