بازدید 4205
اقتصاد در گذر زمان

از وزیر مالیه شدن نصرت الدوله تا افزایش نرخ بهره

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۲۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 29 August 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

7 شهریور 1295، وثوق ‌الدوله وزیران خود را به این شرح معرفی کرد، وثوق ‌الدوله – رییس ‌الوزرا و وزیر جنگ، مشارالملک – وزیر مالیه، نصرت ‌الدوله – وزیر عدلیه، امین ‌الملک، وزیر پست و تلگراف، قوام‌ الدوله – وزیر فوائد عامه، ممتاز‌الملک – وزیر علوم و اوقاف. همچنین اداره وزارت تجارت موقتا بر عهده وزیر مالیه گذارده شد.

7 شهریور 1303، سردار سپه اعضای هیات وزیران را به این شرح معرفی کرد: سردار سپه – رییس ‌الوزرا و وزیر جنگ، ذکاء‌الملک – وزیر مالیه، مشارالملک – وزیر خارجه، امیر اقتدار – وزیر داخله،‌ ادیب ‌السلطنه – وزیر عدلیه، سردار اسعد – وزیر پست و تلگراف، سردار معظم خراسانی – وزیر فوائد عامه، مشار‌الدوله – کفیل وزارت معارف.

7 شهریور 1333، دو شركت اكتشاف و توليد و تصفيه نفت ايران تأسيس شد. اين دو شركت به موجب توافق بين ايران و كنسرسيوم نفت در خاك هلند به ثبت رسيد ولي مركز اصلي آن در تهران خواهد بود.

7 شهریور 1334، قرارداد فروش نفت با یک کمپانی ژاپنی امضا و مبادله شد. به موجب این قرارداد مقرر شد که شرکت ملی نفت ایران بر مبنای قیمت بین ‌المللی سالانه 250 تن نفت خام و تصفیه ‌شده در اختیار شرکت ژاپنی قرار دهد.

7 شهریور 1341، محرمعلی خان خرم مقاطعه کار و سرمایه ‌دار معروف و مدیر شرکت آسفالت راه به اتهام صدور چک بی ‌محل و تبانی و همچنین غصب اراضی عباس ‌آباد و طرشت بازداشت شد.

7 شهریور 1344، اتاق مشترک بازرگانی و صنعت پیمان عمران منطقه‌ ای در تهران مستقر شد و قرار شد که رییس آن یک ایرانی باشد.

7 شهریور 1346، بازار اهواز آتش گرفت و قسمت اعظم کالاها از بین رفت.

7 شهریور 1349، یک انبار کالا در جنوب شهر تهران آتش گرفت و میلیون ‌ها ریال کالا خاکستر شد.

7 شهریور 1352، دکتر محمد یگانه رییس بانک مرکزی افزایش نرخ بهره را اعلام کرد: بهره سپرده ‌های مدت ‌دار تا یک سال به 8 درصد، بیش از یک سال به 9 درصد و بهره سپرده‌ های پس ‌انداز هم 7 درصد.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی