بازدید 5621

طوفان گرمسیری؛ دردسری برای تولید نفت آمریکا و کمکی برای افزایش قیمت‌ها

در روز پنجشنبه قیمت نفت، تقریبا ثابت ماند. این در حالیست که گزارش ها در روز چهارشنبه حاکی از آن بود که موجودی نفت آمریکا برای چندمین هفته متوالی کاهش یافته است و عرضه و تقاضا در بازار نفت کم کم متعادل خواهد شد. از سوی دیگر گزارش شده است یک طوفان گرمسیری به سوی تاسیسات تولید نفت واقع در خلیج مکزیک در حال حرکت است و مشکلاتی را برای این تاسیسات به وجود آورده.
کد خبر: ۷۲۴۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷ 24 August 2017
در روز پنجشنبه قیمت نفت، تقریبا ثابت ماند. این در حالیست که گزارش ها در روز چهارشنبه حاکی از آن بود که موجودی نفت آمریکا برای چندمین هفته متوالی کاهش یافته است و عرضه و تقاضا در بازار نفت کم کم متعادل خواهد شد. از سوی دیگر گزارش شده است یک طوفان گرمسیری به سوی تاسیسات تولید نفت واقع در خلیج مکزیک در حال حرکت است و مشکلاتی را برای این تاسیسات به وجود آورده.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۵ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۵۲ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۰ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۸.۳۱ دلار صورت گرفت.

طوفان گرمسیری؛ دردسری برای تولید نفت آمریکا و کمکی برای افزایش قیمت ها

این در حالی ست که آخر وقت دیروز، هر دو شاخص نفتی بیش از ۱ درصد رشد داشته اند. علاوه بر کاهش موجودی نفت، درد سر هایی که برای تاسیسات نفتی خلیج مکزیک به دلیل طوفان گرمسیری به وجود آمده است، موجب افزایش قیمت های دیروز بوده است.

شدت این طوفان ۶۵ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است و مکان آن در ۷۰۵ کیلومتری جنوب شرقی بندر منسفیلد تگزاس بوده است.

داده های اداره اطلاعات انرژی آمریکا که در اواخر روز چهارشنبه منتشر شد نشان می داد که موجودی نفت آمریکا در هفته گذشته حدود ۱۳.۵ درصد نسبت به ماه مارس که در بالاترین سطح قرار دادشت، کاهش یافته و با ۳.۳ میلیون بشکه کاهش به ۴۶۳.۱۷ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی ست که تحلیلگران انتظار داشتند در هفته مذکور، موجودی نفت آمریکا ۳.۵ میلیون بشکه کاهش یابد. این هشتمین هفته ی متوالی است که موجودی نفت آمریکا کاهش یافته و می توان گفت که چنین چیزی برای تجار نوید بازگشت تعادل به بازار اشباع شده نفت را می دهد.

همچنین داده های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که موجودی بنزین این کشور در هفته گذشته ۱.۲ میلیون بشکه کاهش یافته است. این در حالی ست که داده هایی که موسسه نفت آمریکا در گزارشی که روز سه شنبه منتشر کرد نشان می دادند که موجودی بنزین آمریکا در هفته منتهی به ۱۸ آگوست ۱.۵ میلیون بشکه رشد داشته است. تحلیلگران پیشبینی کرده بودند که موجودی بنزین این کشور در هفته مذکور ۳.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کند.

فواد رزقزاده، تحلیلگر بازار آتی forex.com گفته است: «موجودی نفت آمریکا برای چندین هفته متوالی کاهش یافته است. اگر کاهش موجودی های نفت ادامه پیدا کند، شاهد رشد قیمت نفت خواهیم بود، به خصوص با کاهش تولید اعضای اوپک و روسیه.»

این در حالی ست که تولید نفت آمریکا به ۹.۵۳ میلیون بشکه در روز رسیده است که چنین سطحی از تولید، از ماه جولای سال ۲۰۱۵ بی ساقه بوده. اما تحلیلگران می گویند که تولید آمریکا ممکن است کاهش یابد، چرا که چند وقتی ست حفاران آمریکایی، به سات سابق، در پی افزایش دکل های نفتی نیستند.

از سوی دیگر تولید میدان نفتی شارارا لیبی که بزرگترین میدان نفتی این کشور می باشد، موجب نگرانی تجار شده است. این در حالی ست که این میدان هنوز وضعیت مشخصی ندارد و علی رغم گزارش هایی مبنی بر از سرگیری فعالیت این میدان در روز سه شنبه، دو تن از منابع آگاه به رویترز گفته اند که این میدان در روز چهارشنبه تعطیل بوده است.

تحلیلگر کومرزبانک نوشته است: "انبوه گزارش های خبری نشان می دهد که وضعیت لیبی هنوز سامان نیافته است و شرایط در این کشور هنوز به حالت طبیعی برنگشته است."

تولید شارارا اخیرا به ۲۸۰ هزار بشکه در روز رسیده بود، اما این میدان نفتی در این هفته به علت مسدود شدن خط لوله بسته شد. تولید این میدان برای لیبی بسیار کلیدی ست و در اواخر ماه ژوئن بیش از ۱ میلیون بشکه در روز افزایش یافته بود که حدودا چهار برابر میزان تولید در تابستان گذشته است.
تولید لیبی واقعا دردسری بزرگ برای اعضای سازمان کشور های صادر کننده نفت است که در تلاش اند با کاهش تولید خود میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کنند. لیبی و نیجریه دو کشوری هستند که به خاطر مشکلاتشان، سقفی برای تولید ندارند و از قرار داد کاهش تولید معاف گشته اند.


در تاریخ ۲۵ می  سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و ۱۱ کشور دیگر توافق کردند تا قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸، تولید جهانی نفت را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهند.

شک به توانایی اوپک در افزایش قیمت ها از زمانی بیشتر شد که آمار های ماه جولای نشان از افزایش تولید و صادرات تولید کنندگان عضو این سازمان و رسیدن به رکوردی تازه در سال ۲۰۱۷ داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر