بازدید 13648
۷
سازمان سینمایی اساسا صورت مسأله را پاک می‌کند؟

به سه فیلمساز مهم ایران مجوز داده نشد

آیا سیاست تازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عدم صدور پروانه ساخت برای هر فیلمی است که احتمال ایجاد چالش برای صدور پروانه نمایش برای آن وجود دارد؟ آیا قرار است فیلم‌ها اساساً پروانه ساخت دریافت نکنند که کارشان به توقیف بکشد و بدین ترتیب، صورت مسأله به کلی پاک شده است؟!
کد خبر: ۷۲۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱ 23 August 2017
به سه فیلمساز مهم ایران مجوز داده نشد
پس از آنکه سناریوهای محمدحسین مهدویان و سعید روستایی از سوی شورای پروانه ساخت رد و  اکنون مشخص شده سناریوی پوران درخشنده نیز رد شده، بدین ترتیب، اساساً صورت مسأله پاک گشته است؛ رویکردی که به نظر نمی‌رسد در راستای شعارهای رئیس جمهور درباره فضای فرهنگی کشور باشد!
 
به گزارش «تابناک»؛ محمدحسین مهدویان و سعید روستایی استعدادهای دوره‌های اخیر جشنواره فیلم فجر هستند. مهدویان پس از «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز» را ساخت و هر دو اثر مورد تحسین طیف‌های مختلفی از سینماگران قرار گرفت. سعید روستایی نیز «ابد و یک روز» را ساخت که از سوی همه طیف‌های سینمایی در چند رویداد مورد تحسین قرار گرفت.
 
به سه فیلمساز مهم ایران مجوز داده نشد 
مهدویان در تجربه تازه فیلمسازی‌اش، درخواست ساخت فیلم «لاتاری» را کرده بود که درباره قاچاق زنان از ایران به کشورهای عربی بود اما این فیلم از سوی شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی رد شد و پروانه ساخت دریافت نکرد!
 
جمال شورجه یکی از اعضای شورای پروانه ساخت درباره دلیل اصلی رد شدن فیلمنامه «لاتاری» محمد حسین مهدویان عنوان کرده که اعضای شورای پروانه نمایش صلاح ندیدند چنین جوان خوش‌آتیه‌ای به چنین مسائلی ورود کند! پس از این اتفاق، مهدویان مجبور شده سناریوی دیگری بنویسد تا شاید بتواند به صحنه بازگردد.

به سه فیلمساز مهم ایران مجوز داده نشد 
از سوی دیگر، سعید روستایی نیز به دنبال ساخت فیلم تازه‌اش با عنوان «متری شش و نیم» بود که شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی اجازه ساخت این فیلم را نیز نداد و روستایی که جزو نسل موفق و آینده دار سینمای ایران ارزیابی می‌شود همچون مهدویان پشت خط مانده است. بدین ترتیب، دو فیلمسازی که در دو دوره پیش، عمده جوایز جشنواره فیلم فجر را از آن خود کردند، اکنون به دنبال راهی برای ساخت فیلم‌های تازه شان هستند.
 
البته رویه تازه سازمان سینمایی تنها دامان فیلمسازان جوان را نگرفته و سینماگران کارکشته که تجربه‌های فراوانی در همکاری با ارشاد دارند و با خطوط قرمز به خوبی آشنا هستند نیز پشت خط مانده اند.

بنا بر اطلاعات دریافتی «تابناک» به پوران درخشنده نیز اجازه کار داده نشده است. درخشنده قصد داشت پس از «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»، «هیس پسرها فریاد نمی‌زنند» را با موضوعی مشابه و با توجه به لزوم آگاه سازی اجتماعی پس از حواشی اخیر بسازد.
 
به سه فیلمساز مهم ایران مجوز داده نشد 
با این تفاسیر، آیا باید پذیرفت اوضاع از دوران دولت دهم و مدیریت شمقدری بر سازمان سینمایی پیچیده تر و فیلمسازی برای سینماگران ایرانی دشوارتر شده است؛ چرا که در دوران دولت پیشین با همه انتقادها -تابناک در صف نخست منتقدین بود- «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» پروانه گرفت اما در دوران کنونی با این مجلس همسو با دولت، نسخه مشابه همان فیلم که توسط همان کارگردان قرار است ساخته شود، مجوز نمی‌گیرد.
 
اکنون باید پرسید، آیا سیاست تازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عدم صدور پروانه ساخت برای هر فیلمی است که احتمال ایجاد چالش برای صدور پروانه نمایش برای آن وجود دارد؟ آیا قرار است فیلم‌ها اساساً پروانه ساخت دریافت نکنند که کارشان به توقیف بکشد و بدین ترتیب صورت مسئله به کلی پاک شده است؟! به نظر نمی‌رسد شیوه مدیریت سینمای ایران شبیه به رویه مورد انتظار رئیس جمهور و همچنین سینماگران حامی دولت باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
گام بعدیش افت فروش سنگین سینما است و بعدش هم قهوه خونه و... میشه پاتوق ملت تازه خیلی چیز ها رو نمیگم ولی وقتی مسئولان کشور نمیفهمن خواست ملت چیه و درکی از جامعه ندارن آخر و و عاقبتی بهتر از این نداره
هیس پسرها فریاد نمی‌زنند. حتی صدای فریادهای نزده‌شونم نباید شنیده بشه؟
مسئولین با همین فرمون پیش برن، چند سال دیگه فقط امثال تتلو تو مملکت می‌مونن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
شاید مسئولین همین رو می خوان !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
اگر صدای فریاد ها شنیده می شد ، قاتل آتنا به این راحتی قنل انجام نمی داد . ولی مسئولین تا اطلاع ثانوی خواب هستند .
به این میگن عملکرد ریشه ای !!! یعنی همونحا تو ریشه خفه اش می کنند که کار به توقیف و اعتراض و اینها نکشه .
اخه این کارها نمیدونم تا کی میخواد ادامه پیدا کنه. بابا یه اصل وجود داره که میگه سینما برای تماشاگره.اگه فیلم بد بود نمیره نگاه کنه. ما تاکی میخوایم سلیقه مخاطب رو یکسان سازی بکنیم و به سمتی که خودمون میخوایم سوق بدیم. مسئولین ذیربط باید فکر اساسی به دور از شعارزدگی بکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
تفکر و سلیقه فرمایشی !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل