بازدید 9482

گزارشی از سوابق و برنامه‌های محمد جواد آذری جهرمی

محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولد سال در ۱۳۶۰ در شهر جهرم بوده و جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم است. او فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعت آب و برق است.
کد خبر: ۷۱۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶ 09 August 2017
محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولد سال در ۱۳۶۰ در شهر جهرم بوده و جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم است. او فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعت آب و برق است.
به گزارش تابناک،آذری جهرمی اردیبهشت سال گذشته باحکم واعظی وزیر ارتباطات به عنوان معاون وزیر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی شد.
وی از سال ۸۸ تا ۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر عهده داشت.

همچنین از سال ۹۳ تا ۹۵ به مدت دو سال عضو هیأت مدیره غیرموظف شرکت خدمات ارتباطی رایتل و عضو هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بود. در سال ۱۳۹۵ نیز با تودیع خسروی، آذری جهرمی به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی و هم اینک نیز در این سمت مشغول به فعالیت است.

از دیگر مسئولیت‌هایی که آذری جهرمی در طول فعالیت در حوزه ارتباطات بر عهده داشته می‌توان به عضو کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی، عضو کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی، عضو ناظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی عضویت در کمیته ارتباطات ستاد بحران کشور، مجری طرح اجرای وظایف صیانتی و اجتماعی و فرهنگی در خصوص ارتباطات و فناوری ارتباطات، مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و عراق، مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و روسیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس APT، رئیس کمیته ارتباطات اربعین در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر برگزاری جشنواره ملی کیفیت فاوا و دبیر همایش بین المللی کانکت ۲۰۱۶ اشاره کرد. از آذری جهرمی به عنوان جوانترین مدیر ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور یاد می‌شود.

رویکرد و برنامه ها

جهرمی امروز برنامه های خود برای آینده چهار ساله وزارت ارتباطات را به مجلس تقدیم کرده تا نمایندگان پس از مطالعه آن، در خصوص رای اعتماد دادن یا ندادن به وی تصمیم بگیرند. در ادامه، می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به برنامه هایی که جهرمی برای چهار سال آینده وزارت ارتباطات دارد.
وزیر احتمالی بعدی، در پی انقلاب دیجیتالی و توانمند سازی مردم با استفاده از تکنولوژی های نوین است، به شکلی که چشم انداز چهار ساله وزارت ارتباطات را نیز به این شکل تنظیم کرده است:

«توانمند سازی کشور و مردم با افزايش آگاهی جمعی و اخلاقی مبتنی بر خلاقیت، همدلی و مسئوليت پذيری برای بهره مندی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زيست محيطی از انقلاب ديجيتالی».

افزایش سرعت و کیفیت،‌ در کنار کاهش قیمت خدمات پهن باند اولین هدف کلان استراتژیک جهرمی است. او در برنامه‌اش می نویسد که به دنبال هوشمند سازی دولت بوده و در کنار آن، در پی شفاف سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات و حمایت از کسب و کارهای نوین (استارتاپ‌ها) است.

در میان استراتژی های او، می توان تبدیل کردن ایران به مرکز تبادلات پستی و ترافیکی ارتباطات و اطلاعات منطقه را نیز مشاهده کرد.

در بخش راهبردها، کلیدواژه های مربوط به جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا زیاد به چشم می خورد و این سوال پیش می آید که آیا او می تواند ایران را در لبه تکنولوژی و همگام با دیگر کشورهای پیشرفته قرار دهد؟ وی در برنامه خود از حمایتش از تحقیقات، مقررات گذاری و شفاف سازی مناسبات بازار برای توسعه اینترنت اشیا، کلان داده، رایانش ابری و همچنین نسل پنجم شبکه موبایل (5G) می‌گوید.

از سوی دیگر اگرچه دولت یازدهم انحصارهای زیادی را در حوزه ICT شکست، ولی جهرمی باز هم در راهبردهایش بر این موضوع تاکید کرده و از رفع انحصار به عنوان یکی از راه های شکل گیری بازار رقابتی در توسعه شبکه یاد کرده است.

جهرمی خبر می‌دهد که مایل است فضایی رقابتی و حمایتی ایجاد کند تا اپراتورهای غیردولتی به وجود آیند که ارائه دهنده خدمات دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی و همچنین یادگیری الکترونیکی باشند.

اما در بخش اهداف خرد استراتژیک، می توان تلاش‌هایی را دید که نقش کاملاً ملموس تری در زندگی کاربران خواهند داشت. جهرمی در این بخش تشریح می‌کند که وزارت ارتباطات می‌خواهد در چهار سال آینده دسترسی به پهن باند را به ۸۰ درصد خانوارهای ایرانی ارتقا دهد و سرعت دسترسی مشترکین به اینترنت را نیز به حداقل ۲۰ مگابیت بر ثانیه برساند.

او همچنین از حداقل کردن هزینه پهنای باند اتصال شبکه های توزیع محتوای بومی و پژوهش در تکنولوژی های نوین مثل نسل پنجم شبکه موبایل خبر می‌دهد. از سوی دیگر در این برنامه، به مناطق محروم و روستا‌ها هم اهمیت داده شده است، همانطور که در چهار سال وزارت واعظی، به روستاها اهمیت داده شد. حال جهرمی می گوید که در این چهار سال ۹۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا خواهند کرد در حالی که ۸۰ درصد از همین نوع روستاها، زیرساخت های لازم جهت دریافت خدمات الکترونیکی دولت را دریافت خواهند کرد.

از سوی دیگر وی گزارش می دهد که ظرفیت ترانزيت ترافیک شبکه به ۳۰ ترابیت بر ثانیه خواهد رسید. فناوری های فضایی هم در گوشه و کنار برنامه پیشنهادی او برای وزارت ارتباطات دیده می شوند. جهرمی می خواهد رصد و پژوهش فناوری های نوین فضایی به منظور استفاده اقتصادی و صلح آميز از فضای ماورا جو را دنبال کند.

جهرمی در بخش سیاست‌های اجرایی، عنوان می کند مایل است استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی را داشته باشد. وی همچنین از  استفاده حداکثری از ظرفيت پتانسيل‌های جوان کشور برای شكل گيری اقتصاد ديجيتالی و توسعه فضای مجازی بومی می‌گوید.

اما نکته جالب در بخش سیاست‌های اجرایی، مربوط به تلاش جهرمی برای ايجاد نظام حقوقی و مقرراتی شفاف برای رعايت «مالكيت معنوی در فضای مجازی» است. او همچنین در این قسمت می گوید که برای ورود شبکه های جهانی تحویل محتوا (CDN) و شبکه های اجتماعی به داخل کشور تلاش خواهد کرد.

 برای مطالعه متن کامل برنامه های وزیر پیشنهادی  ارتباطات اینجا را کلیک کنید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل