بازدید 2864

ولایت مطلقه والدین به کودکان مجوز ازدواج کمتر از سن قانونی نیست

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به لزوم افزایش سن ازدواج دختران، گفت: ولایت مطلقه والدین نسبت به کودکان به معنی اجرازه والدین برای ازدواج دختران کمتر از سن قانونی نیست.
کد خبر: ۷۱۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸ 02 August 2017
محمد کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص کاهش سن ازدواج دختران، گفت: سن ازدواج باید متناسب با رشد عقلی و تشخیصی دختران در نظر گرفته شود، متاسفانه در قوانین متعدد سن‌های مختلفی برای ازدواج تعیین شده از این رو اگر شرعا با افزایش سن ازدواج موافقت شود بهتر است سن واحد 18 سالگی برای ازدواج دختران در نظر گرفته شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با تعیین سن واحد ازدواج، می توان ازدواج کمتر از این سن را منوط به مجوز دادگاه کرد زیرا برخی دختران قبل از سن 18 سالگی شریط جسمانی و عقلانی ازدواج را پیدا کنند اما این موضوع را به جهت ملاحظات فقهی در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان نمی‌شود اضافه کرد کما اینکه تاکنون هم در این لایحه به موضوع سن ازدواج پرداخته نشده است.

وی با اشاره به ماده مربوط به ولایت مطلقه والدین نسبت به کودکان در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، گفت: ولایت مطلقه در لایحه به خوبی تعریف شده، والیدن موظف به تربیت کودکان و مراقبت از آنها و پراختن به حقوق اولیه چون تحصیل و تعلیم شدند تا رد صورت تخلف بتوان از طریق مراجع قضایی، محکومیتی اخذ کرد.

کاظمی با بیان اینکه ولایت مطلقه شامل تعیین تکلیف ازدواج دختران کمتر از سن قانونی نمی‌شود، تاکید کرد: تربیت کودکان توسط والدین و ابعاد وظایف آنها در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تعریف و مشخص شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در توضیح ضمانت اجرایی قانون، گفت: هم‌اکنون ازدواج‌های بسیاری کمتر از سن قانونی انجام می‌شود اما با اصلاح قانون و شرط ثبت ازدواج‌ها در دفاتر ثبت می‌توان مانع ازدواج های غیرقانونی شد، به نوعی که ازدواج کمتر از سن قانونی تخلف محسوب شود.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: عقد ازدواج زنان ایرانی با بیگانگان در دفاتر اسناد به ثبت نمی‌رسد اما تمام عقدهای دایم در دفاتر به ثبت رسیده لذا شرط ثبت ازدواج در دفاتر ضمانت اجرایی افزایش سن ازدواج خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل