بازدید 19659
تأملی بر تصمیم مهم دولت‌مردان و ابهامات جدی پیرامون آن؛

فروش منحصر بفرد و ناعادلانه «اینترنت» در کشورمان برچیده خواهد شد؟!

قرار است شیوه منحصر بفرد فروش اینترنت در کشورمان در آستانه فروپاشی قرار گرفته و به مانند دیگر کشورهای جهان، پهنای باند و سرعت، مبنای فروش اینترنت شود؛ بی هیچ محدودیت حجمی و بی آنکه نیاز باشد کاربران اینترنت نگران اتمام حجم خریداری شده و تمدید آن باشند.
کد خبر: ۷۱۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰ 28 July 2017
با پررنگ شدن نقش شبکه‌های اجتماعی در کشورمان و اتفاقات فراوانی که به واسطه این شبکه‌ها رقم می‌خورد، دولت مردان در تدارک طرحی هستند که ظاهرا قرار است انقلابی در دسترسی ایرانیان به فضای مجازی به وجود آورد!
 
به گزارش «تابناک»؛ دو سه هفته پیش، زمانی که واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نمایشگاه و همایش بازی‌سازی تهران (TGC) از تغییر در شیوه فروش اینترنت در کشورمان خبر داد، کمتر کسی باور می‌کرد، اتفاق ویژه و خاصی در پیش باشد، به ویژه آنکه پیشتر برخی وعده و وعیدهای این مقام در خصوص تغییرات در وضعیت اینترنت کشور جامه عمل نپوشیده است.

اما این بار انگار ماجرا فرق داشت. این را توضیحات تکمیلی وزیر در روزهای پس از پایان رویداد تهران ثابت کرد که جزئیاتی از این تصمیم بزرگ دولتمردان را شامل می‌شد؛ از جمله اینکه توقف فروش اینترنت به صورت حجمی، برای اینترنت ثابت ADSL و TD-LTE در نظر گرفته شده و [دست کم در فاز نخست] شامل دیگر اینترنت‌ها نخواهد شد.

این تصمیم به این معناست که قرار است شیوه منحصر بفرد فروش اینترنت در کشورمان در آستانه فروپاشی قرار گرفته و قرار است، به مانند دیگر کشورهای جهان، پهنای باند و سرعت، مبنای فروش اینترنت شود. بی هیچ محدودیت حجمی و بی آنکه نیاز باشد کاربران اینترنت نگران اتمام حجم خریداری شده و تمدید آن باشند.

اتفاقی که با توجه به کاهش چشمگیر هزینه اینترنت برای مراجعه به سایت های فعال بر بستر اینترنت داخلی کشورمان، می‌شد انتظار وقوعش را کشید و حالا تأکید چندباره وزیر، امید به اجرایش در آینده نه چندان دور را پررنگ کرده است؛ تصمیمی که بی شک به مذاق فروشندگان اینترنت در کشورمان خوش نخواهد آمد، چون سود ایشان از فروش اینترنت و بسته های حجمی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

یعنی یک گام در راستای نزدیک شدن فروش اینترنت در کشورمان به شیوه های رایج در جهان، با این ملاحظه که هنوز مشخص نیست، آیا سیاست فروش اینترنت نامحدود صرفاً محدود به وب سایت های داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است، یا اینکه دسترسی به سایت های خارجی را نیز در بر خواهد گرفت؟

پرسشی که وزیر ارتباطات پاسخ به آن را به آینده موکول کرده تا تصمیمی که فعلا در مسیر اجرا قرار گرفته، تغییر سیاست فروش اینترنت در کشورمان از حجمی به سرعت باشد؛ تصمیمی که واعظی معتقد است جدی شدن بحث استفاده از سایت‌های ویدیویی و تولید محتوای چند رسانه‌ای در کشور و مشکل آفرینی اینترنت حجمی در این مسیر، عامل اتخاذ بوده است.

اما این اتفاق چگونه و چه زمانی رخ خواهد داد؟ آن گونه که وزیر ارتباطات پیشتر خبر داده بود، کمیته ویژه‌ای برای تدوین دستورالعمل توقف فروش حجمی اینترنت ثابت در سازمان تنظیم مقررات تشکیل شده و قرار است تا دستورالعمل فوق را تا مردادماه جهت ارائه به کمیسیون تنظیم مقررات تهیه کند.

این در حالی است که محمدجواد آذری، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات، از یک سو خبر فوق را تأیید کرده و از سوی دیگر، فروش اینترنت در شیوه جدید را نه برداشتن سقف حجمی مشترکان، که اعمال «سقف منصفانه» برای آن معرفی می‌کند. به این صورت که می‌گوید: «تا کنون اگر سرویس‌هایی مانند تلویزیون اینترنتی ارائه می‌شد، کاربران نگران حجم مصرفی بودند، اما در مدل جدید هر کاربر تا سقف روزانه پنج ساعت می‌تواند رایگان تلویزیون اینترنتی تماشا کند.»

یک بام و دو هوای دیگری که معلوم نیست چه بلایی بر سر آینده این تصمیم بزرگ خواهد آورد و چه اندازه آن را از شیوه معمول در جهان به نسخه ای ایرانی و پر اشکال تغییر خواهد داد، به ویژه اگر بدانیم تغییر سیاست فروش اینترنت از حجمی به سرعت در کشورمان، مخالفانی از جمله اغلب فروشندگان اینترنت در کشورمان را دارد. مخالفانی که ممکن است در مسیر اجرای این طرح کارشکنی هایی نیز صورت دهند و معلوم نیست وزارت ارتباطات که پیشتر در ارزان کردن اینترنت و رعایت حقوق کاربران در دریافت خدمات مناسب، موفقیت چندانی حاصل نیاورده، چگونه قرار است ایشان را مقید به رعایت تمام و کمال این تغییر کند.

ابهامی که اعمال شدن یا نشدن این تغییر برای دسترسی به سایت های خارجی را می‌توان به آن افزود تا به شدت نگران کننده جلوه کند، مگر آنکه به شنیده ها در این باره توجه کرده و این ملاحظه را در نظر بگیریم که هدف از اجرای این طرح، باز کردن عرصه برای فعالیت شبکه های تلویزیونی اینترنتی در کشورمان است. چیزی که در انتخابات اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفت و احتمالا موفقیت های نائل آمده در سایه آن، به شدت مورد توجه امثال رئیس جمهور قرار گرفته است!

گمانه ای که اگر درست باشد، احتمالا به زودی شاهد تغییر فروش اینترنت در کشورمان از حجمی به سرعت خواهیم بود. تغییری بسیار بزرگ که می‌تواند اینترنت گران در کشورمان را به شدت ارزان کرده و وضعیت ناعادلانه فعلی را ـ که در آن فروش حجم، بر اساس اطلاعات ارسالی+ دریافتی یا send+receive محاسبه می‌شود ـ برای همیشه به خاطرات بسپرد.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۰
خدا عیرشان بدهد قط لطفا برای همه اینترنت ها مخصوصا وایمکس ها که سرویسهای گرانتری هستند هم اینگونه اینترنت بسیار کار گشا خواهد بود
یکی از روشهای مفید و مهم برای حل مشکل گرانی اینترنت اجازه دادن به شرکتهای ارائه دهنده برای وارد کردن اینترنت به صورت مستقل است شرکت ارتباطات زیرساخت با انحصار در وارد کردن پهنای باند باعث افزایش قیمت تمام شده اینترنت می شود .
نامحدود نیست مثل کشورهای دیگه. محدوده خودشونم دارن میگن ولی اسمش نامحدوده. خسته نباشید
عوضش با قطع های مکرر اینترنت و یا ندادن سرعت و پهنای واقعی جبران میکنند تا حالا دیدید کاری به نفع مردم انجام بدن فقط باید پول بگیرن
به نظر من بايد هر مشترك پهناي اختصاصي داشته باشد و ديگه از ضريب يك به هشت استفاده نشود. ثانياً مي شود با يك فرمول ساده اينترنت نامحدود را تبديل به اينترنت حجمي كرد. فكر كنيد به يك مشترك پهناي باند 128 كيلوبيت به مدت يك ماه با قيمت 15 هزار تومان ارائه گردد. حالا فكر كنيد در تمامي اين مدت يك ماهه مشترك با اين سرعت شروع به دانلود كند. حالا چه قدر مي تواند دانلود كند؟ يك ماه را به طور ميانگين سي روز و نيم در نظر بگيريد و ضرب در 24 ساعت شبانه روز و 3600 ثانيه كنيد و سپس اين عدد را ضرب در 128 كيلوبيت كنيد حالا كيلو بيت را تبديل به بايت و بايت را تبديل به كيلو بايت و مگابايت و گيگابايت كتيد عدد 40 گيگابايت استخراج مي شود. شركتهاي سرويس دهنده با تبديل فرمول پهناي باند به حجم مصرفي ميتوانند اينترنت ارزانتر با سرعت و حجم بيشتر در اختيار مشتركين قرار بدهند.
با توجه به سیاستهای سودجویی طلبانه یکطرفه چندین دهه شرکت مخابرات و ارایه دهندگان خدمات اینترنت بنده بهیچ وجه باور نمیکنم که این تصمیم در جهت منافع مشترکین و مصرف کنندگان اینترنت باشه _/
مطمئن باشید اینترنت گران تر میشه اما ارزان تر نمیشه همانطور که سری قبل گفتن ارزان میشه بجای ارزان شدن هزینه آپلود به قیمت اضافه شد
تو ایران این اتفاق هیچوقت نمیفته اینجا همه ی عرضه کننده ها ناعدالتی رو یاد گرفتن تمام هزینه ها گردن مردم است ونهاد ها هر روز حریصتر برای انداختن این امر به عهد مردمند.
چند روز قبل پیامکی دریافت کردم برای مشاهده ی فیلم رایگان ولی وقتی زنگ زدم گفتند دستگاهی میگیرید ب مبلغ 95هزارتومان و ماهیانه 10هزارتومان شارژ میکنید و دیگر نیاز به گرفتن ترافیک ندارید...!!!
رایگانی از منظر انها !!!
حمید از قم
چی از اینترنت عاید بشر شده
حتما این اتفاق نخواهد افتاد . در اولین اضهار نظر مورد این اقدام توضیحی را که سایت تابنام منتشر کرد . در حقیقت همان اینترنت حجمی را به نوعی دیگر به خورد ما خواهند داد . منتظر بمانید و ببینید چه اتفاق حواهد افتاد
من پریروز رفتم اینترنت خونه رو قطع کردم..هرچی میگفتن تغییر بده یا حیفه یا یه سری پیشنهاد های دیگه گوش نکردم و کلا قطعش کردم فقط تلفن خالی بمونه..از بس که گرون و بی کیفیت هست..مال اپراتورها هم دست کمی از اینترنت مخابرات نداره..هروقت نیاز داشتم مجبورا یه بسته کم حجم میزنم نیازمو برطرف میکنم..یه طرحی هم بود که میخواستن از طریق ماهواره اینترنت جهانی عرضه کنن ، خیلیا مثل من مشتاق و منتظرن که این سرویس جهانی فعال بشه..زیاد خوردن دیگه بسشونه ..هم وزارت ارتباطاتی ها هم وزارت صنعتی ( مخصوصا خودروسازها ) ملت دیگه خسته شدن از دست اینا..این طرحی هم که گفتید وزیر حرفشو زده بهتون قول میدم 90 درصد عملی نمیشه یعنی نمیزارن که عملی بشه اگرم اون 10 درصد عملی شدن رو در نظر بگیریم طوری عملی میشه که بازم شبیه وضعیت فعلی درمیاد..یعنی درست شدن وضعیت اینترنت و خوردو تو این مملکت محال ممکنه و هیچ جوره درست نمیشه.!
اگر اين كار درست انجام بدن بزرگترين كارى كه تو اين دولت انجام شده
" انقلاب در دسترسی ایرانیان به فضای مجازی " وقتی اتفاق میوفته که انحصار شرکت زیرساخت برداشته بشه ... با لغو کردن شیوه ی فروش حجمی ، سرعت و کیفیت اینترنت به شدت پایین میاد چون شرکت های توزیع کننده به دلیل قیمت بالای پهنای باندی که از شرکت زیرساخت میخرن ، توان تامین پهنای باند کافی برای شیوه ی فروش نامحدود را نخواند داشت ... اگه این طرح اجرا بشه و همچنان انحصار شرکت زیرساخت وجود داشته باشه ، خود کاربران به شدت ضرر میکنن چون با اینتنرت لاک پشتی نامحدود ، هیچ کاری نمیشه کردچه برسه به دیدن فیلم و شبکه های تلویزیونی !!!

به تابناک توصیه میکنم بجای پرداختن به این طرح مسخره و غیرقابل اجرا ، به مساله انحصار شرکت زیرساخت بپردازه
مافیای مسلط اجازه نخواهد . تا سال قبل سرویس نامحدود اما با سرعت پایبن را مخابرات خود ارایه میداد. اما همان اراده تمامیت خواه جلوی آنرا گرفت و به این وضعیت اسفبار فعلی درآورد که تنها موجب شرمساری است.
امیدواریم
محدود به وب سایت های داخلی؟!؟!!!! میشه پراید که! نمیخواییم, همون حجمی بفروش بهش دست نزن بی خیال, راضی ایم!
خودتان را مسخره كنيد در يك هفته نزديك صد هزار تومان اينترنت خريدم كه ميشه چهل گيگ به اندازه پنج گيگ استفاده نكردم يعني دزدي آشكار كسي هم نيست جواب گو باشه روزنامه ها هم سواد اينو ندارند صداي مردم را به گوش دزد هاي سر گردنه برسانند.!!
از این قول ها قبلا زباد داده شده
سلام
شیوه جدید یقینا ایجاد هزینه بیشتر برای مشترکان خواهد نمود.
با توجه به اینکه بیش از 50 درصد افراد بیش از 5 گیگ اینترنت در ماه مصرف ندارند و در حال حاضر سرویس با 5 گیگ در ما کمتر از 10.000 تمان محاسبه میشود.
کاربران در شیوه جدید مجبورند برای یک بسته نامحدود 128 با سرعت دانلود 16 کیلوبایت حداقل 10.000 تومان پرداخت نمایند.
با توجه به اینکه در سیستم نامحدود قیمت بر اساس سقف سرعت در نظر گرفته می شود برای دریافت یک اینترنت مطلوب با سرعت مناسب برای دریافت مولتی مدیای خارج از کشور و شبکه های اجتماعی میبایست هزینه ی ماهانه بیش ازحدود 11 دلار ، معادل 45000 تومان پرداخت.
البته با توجه به شنیده ها سرعت اینترنت داخلی در این مدل بیش از سرعت اسمی خواهد بود که در این صورت مشترکین برای دریافت دیتای داخلی در سرویسهای ارزانتر با سرعت پائینتر مشکلی نخواهند داشت.
اما با توجه به اینکه مشترکین استفاده های ترکیبی از دیتا داخلی و خارجی دارند مجبورند برای دریافت سرویس نامحدود مناسب حداقل دو برابر بیشتر از قبل هزینه نمایند.
مورد دوم در این طرح باید در نظر گرفته شود اینست که با توجه به افزایش درخواست پهنای باند در این شیوه سیستمهای انتقال بین مراکز مخابراتی ظرفیت کافی برای پاسخگویی به درخواستها نداشته و ایجاد نارضایتی در کلیه کاربران میکند. و نیاز به سرمایه گذاری و توسعه فوری زیرساختها می باشد.
الکی
الکی
فروش حجمی اینترنت هم یه چیزی تو مایه های خودرو هست،از زمانی که یادمه نمایندگان مجلس و تعدادی از مسئولین به قیمت ناعادلانه خودرو اذعان میکنند ولی هیچ اتفاق خاصی هم نیفتاده...
امیدوارم انحصار مخابرات بر فیبر نوری تموم بشه و بتونیم بجز مخابرات از ISP های دیگه استفاده کنیم
خارج از ایران هم خیلی جاها فقط در ظاهر نامحدود هست. یعنی وقتی از یک حدی بیشتر مصرف کنی شرکت سرعت اینترنت شما را خیلی محدود میکنه. مثلا سرعت 10 نامحدود گرفتید ولی هر ماه اگر از مثلا 40 گیگ بیشتر مصرف کنید سرعت را از 10 میارن روی 1 تا ماه بعد.
به نظر من حجمی بهتره ولی سعی کنند ارزونترش بکنند.
سلام
دلتون خوش هست ها به هیچ عنوان اینترنت تو کشور ما ارزون نمیشه. حتتی با اجرای این طرح.
مگه میشه چیزی تو این کشور ارزون بشه
مگه داریم،مگه میشه! اینجا ایرانه، شایدم بشه ولی صد سال دیگه فعلا واسه ما زوده
قیمت جهانی اینترنت نامحدود با پهنای باند 10 مگابیت حدود 10 دلار هست که به پول ما میشه حدود 35 هزار تومان و برای پهنای باند 50 مگا بیت قیمت حدود 40 دلار هست

حالا شما مقایسه کنید با قیمت داخلی پهنای باند یک مگا بیت که ارزانترینش مال مخابراته با قیمت صد و ده برابر و محدودیت حجم ماهانه 17 گیگا بایت!! که خود همین محدودیت حجمی سود را حدود 50 برابر میکنه یعنی ما اینترنت را حداقل 5000 برابر گرانتر از قیمت اصلی میخریم
اگر به من فقط یک شهر کوچک رو داده بودن تا حالا از فروش اینترنت ملیاردر شده بودم شما فکر میکنید مسئولین و کسانی که این سود هنگفت عایدشون میشه میتونن ازش بگذرن؟
بی انصاف نباش آیا این واقعا ارزانتر نشده؟
تغییر و تجزیه عقیده ای که از قبل شکل گرفته باشد،از شکافتن اتم دشوارتر است.
انیشتن
همیشه مردم بایدپول بیشتری بدهند چون همه چیز انحصاری هست مثل خودرو *اینترنت* و.......
در ایران عدالت باید با زور و دگنک اجرا شود وگرنه سودجویان و کاسبان هیچگاه با عدالت کنار نمی آیند. هنوز در این مملکت خط تلفن همراه را نمی فروشند و بازار سیاه دارد. مسخره تر از این نمی توانید در هیچ کجای دنیا حتی در افغانستان و عراق ببینید.
خیلی غیر قابل باور به نظر میرسه ؟ یعنی تو کشورای دیگه الان به این شکله؟با توجه به سود زیادی که یه عده الان دارن می برن بعید می دونم عملی بشه
خیلی هم عالی ...
حالا میبینیم چه شعبده ای از استین شرکت مخابرات برای گران فروشی در خواهد امد.
امید وارم انجام بشه
این از اون تصمیم های انقلابی در کشورمون هست که معمولا خیلی کم اتفاق می افتد
من که باورم نمیشه سودجویان به این راحتی ها به نفع مردم دست از منافع نامشروع خود بکشند.
امیدوارم مانند تغییر تعرفه مکالمات تلفن نباشد. تغییر مکالمات به استانی و غیر آن، ضرر بزرگی به مشترکین زد زیرا اکثرا داخل شهری استفاده می کردیم ولی به اسم استانی کردن، تعرفه ها بشدت اضافه شد. حالا هم بایستی دید اساس تعیین تعرفه چگونه است و تا چه اندازه برای مشترک مناسب است؟ یا فقط طرف ارایه کننده خدمات گرفته می شود؟!!
آقای واعضی عزیز ما از حکومت مجازی شما خییییییییلی هم راضی هستیم. فقط اگه لطف کنین و کاری کنین که زیاد تو صف معطل نشیم بینهایت ازتون ممنون میشیم. لطفا بذارین همین فروش حجمی بمونه ما از شما توقع نداریم به زحمت بیفتین. همین حالا هم سرعت اینترنت زجر آوره چه برسه به زمانی که سرعت بیاد قیمت رو تعیین کنه. وضع آنتن دهی و سرویس دیتا افتضاحه. اینترنت یک ساعت قطع میشه و چند دقیقه وصل میشه اونوقت با این وضع شما چجوری میخواهید اینترنت با پهنای باند و سرعت بالا ارائه بدین؟ بعد چند دهه از اومدن موبایل در پایتخت کشور اینهمه نقطه کور داریم و وضع آنتن دهی اینه. هر چی هم زنگ میزنیم میگن ایراد از سیم کارت و گوشی خودتونه. یعنی مخابرات کارش درسته و ایراد از خود مردمه. تورو خدا بس کنین و مردم رو شکنجه ندین شماها بچاپین دیگه چرا آزار هم میدین؟
عجبا عجبا ، من که چشمم اب نمیخوره این شرکتهایی که خون مردم رو توی شیشه کردن یهویی دست از سودهای کلان و باد اورده بر دارن ، شک ندارم اگه اجرایی بشه حتما یه ترفندی پشتش نهفته هست ، این چوب دو سر طلاست ،
افرین تابناک همین تیتری که زدی خودش گویای همه چیز هست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان