بازدید 10826
۱
حفظ برجام، افزایش توان موشکی و توسعه روابط با اروپا؛

ایران در مقابل تحریم‌های جدید آمریکا باید چه اقداماتی انجام دهد؟

از طرفی توسعه توان دفاعی ایران و افزایش قدرت موشکی کشور بدون در نظر گرفتن اقدامات خصمانه آمریکایی ها علیه قدرت نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران که قطعا باعث افزایش بازدارندگی خواهد شد، باید با همت بیشتر در دستور کار باشد. تحریم های آمریکایی ها نشان می دهد ایران تاکنون راه را در این مسیر درست رفته است، لذا باید همچنان کار ادامه یابد.
کد خبر: ۷۱۶۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰ 27 July 2017

مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه به وقت ایران، طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را با 419 رأی موافق و 3 رأی مخالف تصویب کرد. این تحریم ها، نسخه جدید طرحی است که پیشتر با عنوان آنچه آمریکایی ها آن را «مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران در سال 2017» نام گرفته بود، می خوانند. طرح پیشین با 98 رأی موافق ‏برابر 2 رأی مخالف در سنا تصویب شد.‏

به گزارش «تابناک»؛ طرح تصویب شده سنا به دلیل افزودن تحریم های روسیه به آن باید دوباره در مجلس نمایندگان آمریکا به رأی گذاشته می شد؛ اما این رأی گیری به دلیل پیشنهاد اضافه شدن تحریم های کره شمالی به آن، در کنگره جنجال برانگیز شد.‏ با وجود این، شنبه هفته جاری بود که برخی اعضای ارشد جناح‌های دمکرات و جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان اعلام کردند که درخصوص افزودن تحریم های کره شمالی به این طرح، توافق لازم شده است.

طرح جدیدی که مطرح و تصویب شده است، با عنوان ادعایی «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها» دنبال شده و عصر سه شنبه به وقت واشنگتن بود که این موضوع در مجلس نمایندگان به تصویب رسید.

این طرح به دلیل تغییرات ایجاد شده باید در سنا نیز به رأی گذاشته شود؛ به همین دلیل فوری به سنا ارسال می شود تا در صورت تصویب برای امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روی میز او قرار گیرد. البته سنای آمریکا اواسط ژوئن (اواخر خرداد ماه سال جاری) طرح اعمال تحریم های سخت علیه تهران و مسکو را تصویب کرده بود؛ اما بررسی متن این توافق در مجلس نمایندگان آمریکا مسکوت ماند تا اینکه این مجلس روز شنبه در مورد آن به توافق رسید.

البته «دونالد ترامپ» که نزدیکی وی به «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و روس‌ها از زمان کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همواره مطرح بوده و اکنون نیز برخی او را نزدیک ترین رئیس جمهور آمریکا به مواضع روس‌ها می دانند، در ابتدا در مقابل این قانون که وی را از لغو یکجانبه تحریم های مسکو بازمی دارد، ایستادگی کرد و بدین ترتیب تحت نظارت دقیق کنگره در این رابطه قرار گرفت. وی در عین حال، با اجماع نظر نمایندگان جمهوریخواه و دمکرات مواجه شد.

«آنتونی اسکاراموچی»، رئیس جدید ارتباطات کاخ سفید گفته که تصمیم بر عهده ترامپ است که ذیل این لایحه را برای قانونی شدن امضا کند یا نه؟ حتی در صورت مخالفت ترامپ، کنگره می تواند با اکثریت دو سومی دو مجلس سنا و نمایندگان، وتوی ترامپ را لغو کند. به محض تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا، سنا بار دیگر آن را تا قبل از تعطیلات تابستانی در ماه اوت (مرداد ماه) به رأی می گذارد.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، مبنای لایحه تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را «توسعه برنامه موشک های بالستیک» و آنچه آنها «حمایت از اقدامات تروریستی بین المللی و نقض حقوق بشر» خوانده اند، دانسته است؛ که در مورد اول، جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده، فعالیت های موشکی خود را در راستای دکترین دفاعی خود و برای صلح و ثبات در منطقه توسعه خواهد داد و در مورد دوم که تنها یک ادعا از سوی آمریکایی هاست، تهران بارها اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران خود آسیب دیده از مسأله تروریسم است.

به نظر می رسد، از آنجا که ایران پس از انعقاد توافق هسته ای (برجام) به گواه نهادهای بین المللی نظیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای و کشورهای 1+5 همواره بر تعهدات خود پایبند بوده و به آن عمل کرده است به تعهدات خود درتوافق هسته ای رفتار نموده است، آمریکایی ها دنبال راه دیگری برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران بوده اند که این مسأله را در نهایت تحت عنوان ادعایی «قانون مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران در سال 2017 » مطرح و دنبال کردند.

البته، سنای آمریکا که بخشی از تحریم های خود را با نام ادعایی «حمایت از اقدامات تروریستی بین المللی» تصویب کرده، در یک تناقض آشکار کمتر از 50 روز پیش شاهد انجام یک عملیات تروریستی در تهران از سوی عوامل و تروریست های دست پرورده شان یعنی «داعش» بودند. به همین دلیل، تصمیم گیری درباره لایحه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران را به دلیل حملات تروریستی 17 خرداد 1396 که منجر به شهادت 17 تن از هموطنان مظلوم ما و زخمی شدن 54 نفر شد، به تعویق انداخت.

اما، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تصویب لایحه تحریم های مجلس نمایندگان آمریکا علیه کشورمان، ضمن محکومیت این اقدام غیر قانونی و توهین آمیز اظهار داشت: مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب این تحریم های غیر هسته ای و در صورت نهایی و اجرایی شدن آن، اجرای موفقیت آمیز برجام که یک توافق چند جانبه و بین المللی را که حاصل تلاش چندین ساله بوده، نادیده انگاشته و آن را به خطر می‌اندازد.

وی با اشاره به سابقه دیرینه اقدامات ضد ایرانی کنگره آمریکا علیه ملت ایران خاطر نشان کرد: آمریکا بر اساس برجام تعهداتی دارد که باید انجام دهد و مصوبات و مقررات داخلی کشورها نمی‌تواند مستمسکی برای فرار از اصل مسئولیت بین المللی دولت‌ها قرار گیرد؛ لذا همان گونه که جمهوری اسلامی ایران تا کنون و بنا به تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی و اذعان کشورهای عضو ۱+۵ نسبت به تعهدات خود کاملا پایبند بوده و آن‌ها را به انجام رسانده، انتظار دارد تا سایر طرف های برجام و از جمله دولت آمریکا نیز به تعهدات خود پایبند بوده و عمل کنند.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران متن این لایحه و مفاد آن را در صورت نهایی شدن با دقت در دست بررسی داشته و بر این اعتقاد است که مفاد این لایحه با روح و مفاد برجام منطبق نیست. از این روی، همان گونه که قبلا اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران در راستای تأمین منافع ملی، اقدام متقابل و متناسب را به انجام خواهد رساند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تأکید بر این‌که «وزارت امور خارجه مفاد این لایحه در مورد نیروهای نظامی و توانمندی‌های موشکی ایران را کاملا غیر قانونی، ناموجه و بی اساس می داند»، گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال منطقه مبارزه با تروریسم، حسن همجواری و حفظ امنیت جمعی بوده؛ ضمن آنکه برنامه موشکی ایران نیز منطبق با قطعنامه ۲۲۳۱ است و هیچ امری نمی تواند جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری و اجرای سیاست اصولی افزایش توانمندی دفاعی خود منع نماید.

وی در پایان افزود: نمایندگان کنگره آمریکا در حالی ایران را به بی‌ثبات‌سازی منطقه متهم می‌نمایند که دولت این کشور با تجاوز به عراق، در ایجاد گروه‌های تروریستی مانند داعش نقش اصلی را بر عهده داشته و افزایش بی‌ثباتی در این منطقه و افراط گرایی کنونی نتیجه سیاست های نسنجیده و غیر مسئولانه این کشور و متحدین منطقه‌ای آن است.

رئیس جمهور هم روز گذشته در جلسه هیأت دولت واکنش جدی به تحریم های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نشان داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مطمئناً در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا، واکنش متقابل نشان خواهد داد. در اولین قدم مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم‌های خودش را برخواهد داشت و هر قدم دیگری هم لازم و مورد نیاز بدانیم برای تقویت و مصلحت کشورمان برداشته و بدون توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های آن ها به راه خودمان ادامه خواهیم داد.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها ۴۰ سال فشار، تحریم، تحریک و بسیج برخی از کشورهای منطقه علیه ملت ایران را تجربه کرده و در همه مراحل با شکست مواجه شده اند، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها باید از شکست‌های پیاپی خودشان در مواجهه با ملت ایران، درس عبرت بیاموزند.

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این منطقه حساس، منطقه باثبات و امن‌تری بوده و آبراه‌های حساس این منطقه، آبراه‌های امنی برای دنیا باشد، باید دست از این سیاست‌ها بردارند و بدانند نظام، رهبری شجاع و دولت مقتدر جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران هرگز تحت تأثیر این گونه توطئه‌ها و تحریکات قرار نمی‌گیرد و راه خودش را ادامه می‌دهد.

روحانی ادامه داد: تنها راه باقی مانده برای آمریکا، این است که به حقوق ملت ایران و به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، احترام بگذارد و بداند تنها در سایه احترام و احقاق حقوق مردم و پیش گرفتن راه مسالمت و صلح منافع مردم آمریکا نیز بهتر می‌تواند تأمین شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما مخالف منافع دیگر کشورها نیستیم و می‌خواهیم کشورهای دیگر به منافعشان برسند، اما اعمال تحمیل و فشار را نمی‌پذیریم و در برابر فشار و تحریم مقاومت کرده و عمل متقابل انجام خواهیم داد.

به نظر می رسد، علاوه بر اقدامات متقابلی که از سوی دولت و مجلس برای مقابله با تحریم های ظالمانه و اعمال خصمانه آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار می گیرد، باید کارها و اقدامات جدی دیگری نیز در دستور کار باشد تا به دنیا عدم حسن نیت آمریکایی ها را نشان بدهد.

در حقیقت نیاز است، جمهوری اسلامی ایران که تاکنون به تمامی بندها و مفاد توافق هسته ای پایبند بوده است، اقدامات مغرضانه آمریکایی ها را که خلاف روح برجام است، از طریق ستاد پیگیری اجرای برجام انجام دهد و به کشورهای عضو 1+5 بد عهدی آمریکایی ها را متذکر شده و یادآوری کند.

همچنین در راستای توافق هسته ای و پیرو برداشته شدن تحریم ها در این بخش جمهوری اسلامی ایران باید به دنبال توسعه روابط با کشورهایی که خواهان همکاری با ایران هستند، اقدام کند. به نظر می رسد کشورهای اروپایی اشتیاق زیادی برای توسعه روابط اقتصادی و همکاری های صنعتی با تهران دارند و بازار ایران را فرصت بی نظیری برای توسعه این گونه همکاری ها می دانند.

بهتر است، جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن تمامی جوانب و حواشی کار که پیشتر در جریان تحریم ها از آن متضرر شد، نسبت به توسعه همکاری های اقتصادی، فنی، صنعتی و علمی با کشورهای دنیا به ویژه کشورهای اروپایی که امروز دیگر بر خلاف نظر آمریکا نمی خواهند از فرصت های اقتصادی بکر جمهوری اسلامی بی بهره بمانند، اقدام کند.

از طرفی توسعه توان دفاعی ایران و افزایش قدرت موشکی کشور بدون در نظر گرفتن اقدامات خصمانه آمریکایی ها علیه قدرت نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران که قطعا باعث افزایش بازدارندگی خواهد شد، باید با همت بیشتر در دستور کار باشد. تحریم های آمریکایی ها نشان می دهد ایران تاکنون راه را در این مسیر درست رفته است، لذا باید همچنان کار ادامه یابد.

افزایش برد موشک های جمهوری اسلامی ایران، ادامه برنامه توسعه موشک های نقطه زن، تولید موشک های زمین به زمین و زمین به هوا و همچنین توسعه موشک های زمین به دریا و اژدرها همچنان باید در دستور کار و برنامه دفاعی جمهوری اسلامی ایران باشد، چراکه افزایش توان جمهوری اسلامی باعث توسعه صلح و ثبات در منطقه خواهد شد.

یکی از اقداماتی که آمریکایی ها سخت به دنبال آن هستند، برهم زدن توافق هسته ایران با 1+5 (برجام) است. در همین خصوص اخیرا و پس از تصویب تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی، «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و از سناتورهای جمهوری خواه، گفته است: «ما باید کاری کنیم، ایران خودش توافق هسته ای (برجام) را برهم بزند.» این مسأله نشان می دهد، آمریکایی ها با مخالفت و مقاومت شدید سایر اعضای 1+5 برای برهم زدن یا ایجاد تغییر در برجام مواجه هستند و تلاش دارند از طریق حاشیه سازی و اقدامات جانبی ایران را به عدم پایبندی به برجام تحریک کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱
ما نباید کاری کنیم که اروپا را بسمت امریکا هل دهد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی