بازدید 5072

کشف روشی جدید برای درمان ویروس ایدز

کد خبر: ۷۱۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸ 22 July 2017
سیستم ایمنی گاوها مجموعه‌ای از آنتی‌بادی را تولید می‌کند که توانایی نابودی بیش از 95 درصد انواع ویروس ایدز را دارد.

به گزارش فارس، در تازه‌ترین تحقیقات انجام شده مشخص شد که سیستم ایمنی گاوها مجموعه‌ای از آنتی‌بادی را تولید می‌کنند که توانایی نابودی بیش از 95 درصد از انواع ویروس ایدز را دارد.

آنتی‌بادی نوعی پروتئین است که در دستگاه ایمنی بدن، در پاسخ به حضور آنتی‌ژن خاصی، تولید می‌شود و در خون به گردش درمی‌آید یا در محل تولید باقی می‌ماند تا به آنتی‌ژن (معمولاً اجسام بیگانه همچون باکتری و ویروس ولی گاه حتی بافت طبیعی بدن یا یک ماده غذایی) حمله‌ور شود و آن‌را بی‌زیان سازد. 

محققان آمریکایی در این باره می‌گویند: «آنتی‌بادی‌های گاو اغلب به شکل منحصربفردی ساخته شده‌اند و بهتر از آنتی بادی‌های مشابه انسان می‌توانند به نابودی کامل ویروس‌ها بپردازند».

پژوهشگران دانشگاه تگزاس باور دارند، آنتی‌بادی‌های گاو شرایط را برای تولید واکسن ایدز در آینده نزدیک فراهم می‌کند؛ در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای "HIV" وجود ندارد، زیرا بیماران معمولا نیاز به مصرف داروهای مادام العمر دارند که باعث تهوع، اسهال و بی‌خوابی می‌شوند.

محققان می‌گویند: «در گذشته آزمایش‌های مشابهی برای یافتن آنتی‌بادی ایدز بر روی موش و میمون که ساختاری شبیه انسان دارند، انجام شد و خلاف تصور همگی به شکست انجامید».

با در نظر گرفته این موضوع که گاوها به طور معمول در معرض خطر ابتلا به ایدز نیستند و اچ آی وی یک ویروس انسانی است، محققان بر این باورند که سیستم ایمنی حیوانات دارای ویژگی‌های خاصی‌ است که اجازه تولید آنتی‌بادی را می‌دهد.

 علت تولید مجموع کامل آنتی‌بادی در سیستم ایمنی گاو را می‌توان از این جهت دانست که سیستم ایمنی بدن آنها  شبیه به سیستم ایمنی انسان نیست و از طرف دیگری، گاوها دائما مجبورند تا هنگام هضم غذا با ویروس‌ها مبارزه کنند و مانع از نفوذ میکروب‌ها به روده شوند. 

تحقیقات دانشمندان به این موضوع کمک خواهد کرد که چگونه سیستم ایمنی بدن انسان را وادار کنند تا همانند گاوها آنتی‌بادی تولید کند و یا از آنتی‌بادی تولید شده در بدن گاو برای درمان ایدز در انسان استفاده کرد.

یک متخصص نیز اشاره می‌کند که معده گاو حاوی 20 گالن میکروب گوارشی است؛ سیستم ایمنی گاو باید همه این میکروارگانیسم‌ها را کنترل کند؛ آنتی‌بادی‌های طولانی مدت گاوها به طور بالقوه می‌توانند به شیارها، شکاف‌ها یا مناطقی متصل شوند که ممکن است یک آنتی‌بادی معمولی از انسان یا موش نتواند به آن متصل شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان