بازدید 6308
۱

نامه تیلرسون به کنگره: نواقص برجام را رفع می کنیم

کد خبر: ۷۱۳۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲ 19 July 2017
وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای که به کنگره ارسال کرده، نوشته است که واشنگتن در حال کار با متحدانش برای رفع «نواقص برجام» است.

به گزارش فارس، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه تنها ساعاتی مانده به پایان ضرب‌الاجل تعیین‌شده از سوی کنگره، برای بار دوم پایبندی ایران به توافق هسته‌‌ای را تائید کرد.

وی با این حال در نامه‌ای که به کنگره ارسال کرده، اتهامات گسترده‌ای را علیه ایران طرح و ادعا کرده است که ایران «روح توافق هسته‌ای را نقض کرده است.»

بر اساس قانونی که پس از حصول توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا به تصویب رسید، دولت این کشور موظف است هر 90 روز یکبار وضعیت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بارها توافق هسته‌ای را «بدترین توافق جهان» توصیف و تهدید کرده است که از آن خارج می‌شود.

در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر احتمال خودداری واشنگتن از تائید پایبندی ایران به برجام مطرح شده بود، با این حال به نوشته رسانه‌های آمریکایی ترامپ تصمیم گرفته دستکم تا زمان پایان بررسی درون‌سازمانی سیاست ایالات متحده در قبال ایران، توافق را حفظ کند.

در ادامه متن کامل بخش اصلی این نامه که به «پائول رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شده، آمده است:

«آقای رئیس؛

همانطور که رئیس‌جمهور ترامپ بارها توضیح داده است، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافقی یک‌جانبه است که در حالی تحریم‌های ایران را کاهش داده که این کشور بارها تا مرز نقض توافق پیش رفته است. ایران دو مرتبه از سقف تعیین‌شده برای ذخایر آب سنگینش فراتر رفته و همچنین تلاش کرده تا تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای را که ممکن است فعال کند، افزایش دهد. ورای حوزه هسته‌ای، ایران همچنان مشغول اقدامات شرارت‌باری است که منافع ایالات متحده و متحدانش را تهدید کرده و "صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی" را که قرار بود به مدد برجام تقویت شود، تضعیف می‌کند.

بنا بر این دلایل، بدون تردید ایران روح توافقنامه را نقض کرده است. هرچند من با ارسال این نامه تائید می‌کنم که بر اساس اطلاعات در دسترس، تا تاریخ 17 جولای 2017، شرایط بند 135(d)(6) قانون انرژی اتمی سال 1954، آنگونه که اصلاح شده، از جمله متمم قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران سال 2015 که در 22 می 2015 تصویب شد، محقق شده، [اما] رئیس‌جمهور ترامپ دولت خود را مأمور کرده تا با همکاری با متحدان گزینه‌هایی را برای پاسخ به نواقص قابل توجه برجام بررسی کرده و گام‌هایی را برای اجرای دقیق‌تر مفاد توافقنامه بردارند.

رئیس‌جمهور همچنین دولت خود را مأمور کرده تا ایران را در برابر اقدامات خطرناک و ثبات‌زدایش پاسخگو نگه داشته و راهبردی یکپارچه برای پاسخ به طیف کامل تهدیدات ایران برای منافع ملی‌مان، تدوین کند.»

تیلرسون در ادامه این نامه، برنامه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطینی‌ها در برابر رژیم صهیونیستی، حمایت ایران از بسیج مردمی عراق، همراهی ایران با نظام سوریه، حضور نظامی ایران در خلیج فارس، فعالیت‌های سایبری، نقض ادعایی حقوق بشر و بازداشت اتباع خارجی را مواردی تهدید‌آمیز توصیف کرده است.

در پایان نامه وی آمده است: «ما به همکاری با متحدان و شرکایمان برای پاسخگویی به طیف کامل فعالیت‌های شرارت‌بار ایران، ادامه خواهیم داد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
ههههه دیگه گذشت ان زمان های دور که بر جهان سلطه بودین!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل