بازدید 8451

اولین حضور نظامی «دماوند» در «خزر»

کد خبر: ۷۰۹۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ 06 July 2017
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حالی رزمایش 5 روزه خود را با عنوان "اقتدار 96" امروز با رژه یگان های دریایی در برابر فرماندهان نظامی و مقامات ارشد کشور در دریای خزر به اتمام می رساند که این رزمایش در اجرای برخی تاکتیک ها و استفاده از دستاوردها و تجهیزات نیروی دریایی در خزر بی سابقه بوده است؛ از جمله حضور ناوشکن تمام ایرانی "دماوند" که برای اولین بار از زمان الحاقش به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش در یک رزمایش نظامی شرکت کرد.

به گزارش خراسان، ناوشکن «دماوند» دومین ناوشکن ساخت ایران است که بعد از ناوشکن جماران در جنوب کشور، در آب های دریای خزر نیروی دریایی جمهوری اسلامی از آن استفاده کرده و باعث ارتقای توان رزم و آمادگی این نیرو در بزرگ ترین دریاچه جهان شده است. این ناوشکن پس از چند ماموریت دریایی و حضور در کشورهای حاشیه خزر در این هفته برای اولین بار در رزمایش نظامی " اقتدار 96 " حاضر شد و توانست به عنوان ناو فرماندهی در کنار ناوهای موشک انداز کلاس پیکان همه ماموریت های محول شده را به خوبی اجرا کند.

عملیات کلاه سبزها و کلاه مشکی ها با موفقیت اجرا شد
 
همچنین در بخش دیگری از رزمایش اقتدار 96، تکاوران کلاه سبز و کلاه مشکی نیروی دریایی با اجرای عملیات چریک و ضدچریک و عملیات نفوذ به ساحل ،توانایی های خود را با موفقیت در عرصه عمل به اجرا گذاشتند. این رزمایش که در پهنه ای به مساحت 88 هزار متر مربع از آب های دریای خزر برگزار شد شاهد پرواز جنگنده‌های اف-۴ نیروی هوایی ارتش و یگان‌های گشت و شناسایی دریایی و پشتیبانی نزدیک نیز بود. ناخدا یکم باقری فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش در گفت و گو با تسنیم درباره اهداف و پیام های این رزمایش دریایی، اظهار کرد: مطابق گذشته پیام ما، صلح و دوستی در سایه اقتدار و توانمندی در دریای خزر است. این رزمایش از جمله رزمایش هاو تمرین های برنامه ریزی شده سالیانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و هدف از اجرای آن اعلام توانمند ی های نداجا برای تامین امنیت مستمر و پایدار در سطح دریای خزر و اعلام آمادگی برای همکاری مشترک با سایر کشورهای دریای خزر جهت تامین امنیت لازم برای این پهنه آبی و اعلام پیام صلح و دوستی و همچنین انجام آزمایش ها و تست‌ها روی سامانه‌های تولید شده داخل و انواع یگان‌های شناور و ارزیابی میزان عملکرد آنها،‌ انتقال تجربیات از نیروهای قدیمی و با تجربه به نیروهای جوان است. وی ایجاد و تامین امنیت بدون داشتن اقتدار را امری غیر ممکن دانست و تاکید کرد: تامین امنیت در کنار داشتن اقتدار و توانمندی دفاعی و قدرت بازدارندگی، 2 هدف اصلی برگزاری چنین رزمایش‌هایی است.

سامانه جامع مدیریت نبرد در دماوند
 
ناوشکن دماوند حدود ۱۰۰ متر طول و بیش از ۱۳۰۰ تن وزن دارد، 60 کیلومتر کابل در آن به کار رفته و می تواند 30 گره دریایی سرعت داشته باشد. شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع (صاایران) نیز بیش از 25 سامانه الکترونیکی و مخابراتی بومی را در آن طراحی، اجرا و نصب کرده است. ضمن این که از نظر مشخصات فنی شبیه به ناوهای سرگروه ناوگان روسیه در دریای خزر است.

این شناور با قابلیت تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک بوده و به کارگیری رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده ها و موشک های کروز، به کارگیری سامانه کنترل مانیتورینگ به منظور کنترل و هماهنگی عملیاتی فیمابین موتور، شافت، پروانه و ناوبری و به کارگیری سیستم رانش با توان بالا جهت تامین سرعت بهینه شناور از نقاط برجسته این شناور به شمار می رود که نسبت به پروژه جماران ارتقا یافته و بهینه سازی شده است. همچنین بومی سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، سونار فعال و غیرفعال، رادار کنترل آتش، سامانه های مخابرات داخلی و... از دیگر ویژگی های ناوشکن دماوند است که مجموعه این تجهیزات به صورت بومی و با یک چهارم قیمت مشابه خارجی در صنایع دفاعی کشورمان تولید شده اند.
 
سامانه مدیریت نبرد دیگر ویژگی این ناوشکن است، به شکلی که در اتاق عملیات این شناور کل منطقه از زیر سطح و اعماق دریا، در آسمان حوزه مأموریت و محیط سطح آب و شعاع عملیاتی آن قابل مشاهده است؛ این سیستم نرم افزاری و سخت افزاری کاملاً پیشرفته به سیستم فرماندهی ناو کمک می کند تا بتواند اهداف مشخصی را شناسایی و در مواردی که نیاز باشد از آن استفاده کند، سیستم سلاح و مراقبت دیده بانی به صورت تجمیعی نمایش داده می شود و به فرمانده کمک می کند تا بتواند بهترین تصمیم را برای اقدام در آن واحد اتخاذ کند.رادار نصب شده روی این ناوشکن رادار عصر نامیده می شود که نخستین رادار سه بُعدی آرایه فازی ایران است و می تواند اهداف را تا شعاع 200 کیلومتری کشف کند. از مهم ترین ویژگی های این رادار، قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی، توانایی رهگیری 100 هدف به صورت همزمان و مقابله با جنگ الکترونیک است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر