تکنیک های بازاریابی و فروش در ایران
      
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ۱۰ ریال واریز اضافه دریافتی پیامک‌ها به حساب دولت، گفت: این مبلغ در ردیف درآمدی تعریف نشده اما در ردیف هزینه‌ای تعریف شده و ما در این شرایط و با استعلام از مجلس شورای اسلامی این مبلغ را اخذ می‌کنیم.
کد خبر: ۷۰۹۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹ 05 July 2017
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ۱۰ ریال واریز اضافه دریافتی پیامک‌ها به حساب دولت، گفت: این مبلغ در ردیف درآمدی تعریف نشده اما در ردیف هزینه‌ای تعریف شده و ما در این شرایط و با استعلام از مجلس شورای اسلامی این مبلغ را اخذ می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، محمود واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت اضافه دریافت ۱۰ ریال بابت هر پیامک در سال ۱۳۹۵، بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی به دلیل این که در مصوبه بودجه سال ۱۳۹۶ این مساله صراحت نداشت، دیدگاه واحدی در خصوص دریافت ۱۰ ریال از هر پیامک از حساب مشتریان تلفن همراه به حساب دولت نداشتند.

وی گفت: یک دستگاه به ما اعلام کرد که ما حق دریافت این ۱۰ ریال را نداشتیم و دستگاه دیگر با استناد به یک بند دیگر به ما گفت که هر چند این مصوبه صراحت قانونی ندارد، اما با توجه به پیشینه این موضوع و همچنین درآمدهایی که از این حوزه به دست می‌آید، چون هنوز حذف نشده است بنابراین دولت محق دریافت این هزینه بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در این وضعیت ما از مجلس شورای اسلامی استعلام گرفتیم و آنها پاسخ دادند که دولت باید این هزینه را دریافت کند.

واعظی در خصوص تعریف این مبلغ در بودجه دولت نیز اظهار کرد: این مبلغ در ردیف درآمدی تعریف نشده، اما در ردیف هزینه‌ای تعریف شده است که ما در این شرایط و با استعلام از مجلس شورای اسلامی این مبلغ را اخذ می‌کنیم.

شواهد نشان می‌داد که اخذ ۱۰ ریال وجوه اضافی از کاربران به ازای هر پیامک، به دلیل بی‌توجهی به مدت زمان قانونی مصوبه سال ۱۳۹۴ پیش آمده و این هزینه در سال ۱۳۹۵ و ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۶ با خلاء قانونی این مصوبه از مشترکان دریافت شده است.

بخش «درآمد عمومی دولت» از سال ۱۳۹۴ به قبض‌های موبایل افزوده شد و با پیگیری‌های انجام‌شده مشخص شد این بخش به تغییر تعرفه پیامک‌ها مربوط می‌شود. همان زمان اعلام شد اسفند ماه سال ۱۳۹۳ نمایندگان مجلس در جلسه‌ای علنی یک بند الحاقی درآمدی به تبصره ۱۹ لایحه بودجه ۱۳۹۴ را بررسی کرده و بدین ترتیب مصوب کردند که اپراتورهای موبایلی موظفند علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفاده‌کنندگان این خدمت دریافت کرده و آن را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کشور واریز کنند.

این افزایش قیمت برای هر پیامک در حالی انجام شد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همان زمان با ابراز عدم تمایل به افزایش تعرفه اظهار کرد: پیشنهاد افزایش تعرفه پیامک نه از سوی وزارت ارتباطات مطرح شد و نه دولت چنین خواسته‌ای داشت اما درنهایت این موضوع در مجلس مورد توجه قرار گرفته و رای آورد. در گذشته نیز اعلام کرده بودیم که موافق افزایش تعرفه پیامک‌ها نیستیم اما به هر حال آنچه مجلس مصوب کند برای ما لازم‌الاجرا خواهد بود. البته باید توجه داشت درآمد اضافه‌ای که از این حوزه حاصل می‌شود ارتباطی به وزارت ارتباطات نداشته و در جای دیگری هزینه می‌شود.

در نهایت بر اساس ابلاغ مجلس شورای اسلامی، اعمال تعرفه‌های جدید از ابتدای سال ۱۳۹۴ برای تمام اپراتورهای ارتباطی کشور لازم‌الاجرا محسوب شده و بر این اساس لازم بود تعرفه‌های جدید برای پیامک‌های فارسی و لاتین اپراتورها اعمال شود. بدین ترتیب از ابتدای فروردین سال ۱۳۹۴ هزینه ارسال هر پیامک با افزایشی ۱۰ ریالی مواجه شد تا این هزینه نیز به موارد تعیین‌شده در قانون اختصاص یابد.

با توجه به ماده ۳۷ قانون محاسبات عمومی کشور که «هر واریزی به حساب درآمد عمومی نیاز به مجوز قانونی دارد»، با پیگیری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سایر مراجع ذی‌ربط، نهایتا سازمان مذکور اعلام کرد: اخذ ۱۰ ریال بابت ارسال هر پیامک از سوی اپراتورها که طی دو سال اخیر از مشترکان صورت گرفته است، از تاریخ ابلاغ نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خرداد ماه سال جاری متوقف می‌شود.

درباره استرداد وجوه اضافی دریافتی و واریزشده به خزانه از حساب اپراتورها نیز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین جهانگیر اسدی -سخنگوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- موضوع را به پیگیری‌های بعدی توسط مراجع قانونی موکول کرده‌ بودند که به محض حصول نتیجه مراتب به اطلاع مشترکان خواهد رسید.

اسدی همچنین خاطرنشان کرده بود: اپراتورهای تلفن همراه اخذ مبلغ مازاد ‌۱۰ ‌ریال ‌بابت ‌ارسال ‌هر پیامک‌ را با توجه به قانون سال ۱۳۹۴، در سال ‌۱۳۹۵ نیز ادامه ‌دادند. این موضوع توسط یک مرجع نظارتی به رگولاتوری اعلام شد و با پیگیری‌های صورت‌گرفته مقرر شد این رقم در سال ۱۳۹۶ از مشترکان دریافت نشود. بنابراین طبق ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتورهای موبایل، اپراتورها از اول خردادماه، نرخ پیامک را مانند قبل از سال ۱۳۹۴ محاسبه خواهند کرد.

با این وجود تاکنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات واکنشی به این خبر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان نشان نداده بود تا اینکه وزیر ارتباطات رسما تاکید کرد این مبلغ در ردیف درآمدی تعریف نشده اما در ردیف هزینه‌ای تعریف شده و ما در این شرایط و با استعلام از مجلس شورای اسلامی این مبلغ را اخذ می‌کنیم.
اشتراک گذاری
روی خط سایت ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
وقتی تابلو به طرف حرم بر عکس نصب می شور درآمد هم بعنوان هزینه تعریف می شود!
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: