بازدید 13487

تلاش هاي تحسين برانگيزي كه مردم محلي براي احياي تالاب هامون مي كنند

در شرایطی که در بسیاری از مناطق جغرافیایی کشور، خواسته یا ناخواسته تلاش هایی در راستای تخریب محیط زیست می شود و در برخي موارد، مردم محلی نيز در شکل گیری آن موثر هستند، جمعي از مردم استان سیستان و بلوچستان در حرکتی تحسین برانگیز، تلاش هایی را برای احیای تالاب هامون آغاز کرده اند؛ تلاش هايي که مورد تأیید کارشناسان نیز هست و انتظار می رود، با حمايت مسئولان ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۷۰۹۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸ 06 July 2017
در شرایطی که در بسیاری از مناطق جغرافیایی کشور، خواسته یا ناخواسته تلاش هایی در راستای تخریب محیط زیست می شود و در برخي موارد، مردم محلی نيز در شکل گیری آن موثر هستند، جمعي از مردم استان سیستان و بلوچستان در حرکتی تحسین برانگیز، تلاش هایی را برای احیای تالاب هامون آغاز کرده اند؛ تلاش هايي که مورد تأیید کارشناسان نیز هست و انتظار می رود، با حمايت مسئولان ادامه داشته باشد.

به گزارش «تابناک»؛ در روزهای اخیر، جمعی از مردم محلی شمال شرق استان سیستان و بلوچستان با هدف حفظ و تقویت شرایط موجود تالاب هامون در آن مناطقی از تالاب که هنوز آب یا رطوبت نسبی دارد، اقدام به کاشت ني کردند تا با این كار پوشش گیاهی و حیات جانوری این اکوسیستم حیاتی استانشان را از نابودی نجات دهند.

در ضرورت احيا و حفظ حيات تالاب هامون، همين بس كه اكوسيستم فعال تالاب هامون، همواره زمينه شكوفايي اقتصادي منطقه را فراهم كرده و در بخش هايي مثل صيادي، مرتع داري، صنايع دستي و گردشگري به شرايط اشتغال بخش عمده اي از جمعيت منطقه را ايجاد كرده است.

از كاركردهاي اقتصادي تالاب هامون كه بگذريم، حيات اين اكوسيستم طبيعي، زمینه اي را فراهم مي كند كه پوشش گياهي و حيات جانوري منطقه حفظ و آب و هواي منطقه به شكل باوررناپذیري تعديل شود.

حذف بسترهايي كه به توليد ريزگرد كمك مي كند، كاركرد ديگري است كه اگر تالاب هامون خشك شود، امان را از مردم منطقه خواهد بريد.

همين كاركردهاي مفيد و بي شمار تالاب هامون به عنوان بزرگ ترين درياچه آب شيرين ايران است كه مردم محلي را ترغيب كرد تا با نوآوري هاي تحسين برانگيزي چون كاشت ني در بستر تالاب به استمرار حيات آن كمك كنند.

نیزارهای حاشیه و داخل بستر دریاچه هامون كه به كمك مردم كاشته مي شود، زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر خواهد بود و باعث مي شود، پرندگان در میان این نیزارها تخم‌گذاری كنند و جوجه‌های خود را پرورش دهند.

از طرفي هم با ريشه دواندن اين نيزارها در خاك، شرايطي فراهم مي شود كه حتي در هنگام خشك شدن بسترهاي خيس كنوني، به دليل وجود پوشش گياهي توليد ريزگرد و گرد و غبار به حداقل ممكن برسد.

حركت مردمي و خوبي كه در استان سيستان و بلوچستان آغاز شده، از آن جهت قابل توجه و مورد تأكيد است كه دانسته شود در بسياري از مناطق كشور، مردم عادي يا در مقابل تهديدهاي زيست محيطي محل زندگي خود بي اطلاع هستند و يا بعضاً در تشديد اين تهديدها نقش دارند.
 


با اين حال، هنوز موضوعي درباره اين اقدام مورد سؤال است، نظر مسئولان و متخصصان مربوطه به تأثير كاشت ني در حفظ حيات تالاب و نقش آفريني سازمان هاي دولتي در اين مسير است.

مهندس ابوالفضل آبشت، مدير تالاب هاي بين المللي ايران در اين باره به «تابناك» گفت: كاشت اين نيزارها توسط سازمان مردم نهاد، محلی به نام ناجیان هامون با هماهنگی اداره کل محیط زیست سيستان و بلوچستان و در قسمت هایی از تالاب هامون ـ که در گذشته نی زار بود ولي در اثر پایین رفتن سطح آب دریاچه اين پوشش گياهي از بين رفت ـ انجام شد.

آبشت افزود: این اقدام مورد تأیید اداره کل محیط زیست استان است و قطعاً به احیای اکولوژیک دریاچه هامون کمک خواهد کرد.

اين مقام مسئول در مورد نقش سازمان هاي دولتي و به ويژه سازمان محيط زيست در فرايند احياي تالاب هامون بيان كرد: تعامل و همکاری میان دستگاه‌های اجرایی استان سیستان و بلوچستان با محیط زیست، یکی از الزام های اصلی هر نوعی حرکتی برای احیا و حفظ این تالاب است که در همین زمینه، تفاهم نامه ای با محوریت سازمان محیط زیست تدوین شده و امید داریم با تقویت همکاری‌ دستگاه های اجرایی مرتبط با احیای تالاب هامون، بتوان با یک برنامه مدیریتی قوی و با مشارکت آحاد افراد جوامع محلی، مشکلات این تالاب مرتفع شود.

مدير تالاب هاي بين المللي ايران، در مورد شرايط کنونی تالاب هامون نيز گفت: بنا بر اطلاعات به دست آمده، وضعیت دریاچه هامون از تصاویر ماهواره ای و گزارش همکاران ما در اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان نسبت به چند سال گذشته بهتر است.
 
وي تأكيد كرد: در ماه هاي گذشته و در بخش میانی و جنوبی (پوزک و هیرمند) آبگیری خوبی اتفاق افتاد و ۳۰ میلیون مترمکعب از حقآبه ۶۰ میلیون مترمکعبی دریاچه با همکاری وزارت نیرو و هماهنگی سازمان محیط زیست رهاسازی شد كه به حفظ حيات تالاب كمك شاياني كرد و  ۳۰ میلیون مترمکعب باقی مانده نيز در زمان مناسب و با هماهنگی سازمان رهاسازی خواهد شد.

بنا بر آنچه آمد، گویا در سال جاري در پي مجموعه اي از اقدامات هماهنگ مردمي و دولتي، شرايط كلي درياچه هامون نسبت به سال هاي گذشته، تغييرات محسوسي داشته و اين موضوع اثبات مي كند كه هرگاه در برابر يك تهديد زيست محيطي، رفتاري عاقلانه و جمعي در پي گرفته شود، غلبه بر مشكلات ممكن مي شود.

با اين حال، نبايد اين موضوع كه بی گمان در مجموع نيازهايي كه تالاب هامون به اقدام انساني دارد، اندك است موجب شود كه مردم و مسئولين نسبت به آينده تالاب و تلاش براي حفظ حياتش بي توجه باشند؛ وضعيتي كه اگر رخ دهد به دليل شكنندگي و حساسيت اكوسيستم تالاب، خيلي سريع خسارات خود را دوباره نمايان خواهد كرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
دستانت را بايد بوسيد مرد سيستاني
به این میگن اتش به اختیار بودن نه توهین و افترا و هتک حرمت دلواپسان یاد بگیرند
مردم انجام وظیفه میکنن اما مسولین چه میکنن چرا حق ابه ما که طبق سند بین المللی هست رو نمیگیریم از افغانستان خانم ابتکار به جای گرفتن عکس در مجامع بین المللی به این کار برسن که اگه کاری نکنن حتما تاریخ ازشون قضاوت خوبی نخواهد کرد
خود ما مردم اگر متحد بشیم و اقدامی انجامی انجام بدهیم میتوانیم جلوی خشکسالی و تهدیدات زیست محیطی رو بگیریم.
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
اگر مسئولین کار شکنی نکنن
افرين
به قول معروف : کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من
از تهرانی ها خیری به آنجا نمیرسد هامون را هامونیان قدرش را می دانند
آفرین به بافرهنگی مردم سیستان و بلوچستان
هامون زمانی سیستان را بهشت شرق کشور کرده بود اما متاسفانه مدیریت غلط منابع آب سیستان را نابود کرده!
اولا تشكر از نويسنده مقاله كه به هامون توجه كرده متاسفانه دولت روحاني به موضوع سيستاني ها اين قدر بي تفاوت بود كه به قصد اعتراض اين مردم نجيب به شدت در انتخابات راي اعتراضي دادند
امیدوارم زندگیشون خوش و در ارامش باشه. نفرین بر هر کسی که بدخواه مردم عادی است.
خوبه بقيه مردم هم بصورت خود جوش از ديگر نواحى كشور هم برن كمك مردم بلوچستان و سيستان تا همبستگى ملى را نشان دهند.

بجاى مسافرت به دوبى و غيره
درود بر شما ...مردم خودتان دست بکار بشوید ..مملکت از دست رفت ..کمک کنید ...همه باهم دوباره ایرانی بسازیم که نه دروغ باشد ..نه فساد باشد ..نه رانت خواری باشد... نه فساد باشند ..ایرانی ازاد ووبا انسانهای ازاد ....مردم کمک کنید ..از مسئولین هیچ امیدی نیست
دروغ بس است
کدام اب؟
کدام نی؟
کدام تصاویر ماهواره ای؟
برای من هامون نشین دروغ بس است!!!!!!!
کاشت نی اقدام خوبی است اما جوابگوی سدسازی در افغانستان و مقاله هیرمند نیست
آفرین بر غیرتشان. چقدر خوب است دولت از این تلاش ها حمایت بیشتری کند.
دم همه محیط زیست دوستان و محیط بانان گرم
آینده ایران و فرزندان ایران زمین در دستان شماست
ای کاش بحای مسخره کردن خودمون در شبکه های اجتماعی این مساپل هم بیان بشن
هر وقت درباره محیط زیست و اثرات مخربی از بین رفتن فکر میکنم میترسم فردا چجوری باید جواب بچه هامونو بدیم.خواهش میکنم هموطنان دست تو دست هم نداریم زیست بوم ایران از بین بره
برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی رد مورد تالاب ها، باید اینگونه اخباربیشتر منتشر شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی