بازدید 1744

وزیرخارجه قطر: از مداخله نظامی عربستان ترسی نداریم

وزیرامورخارجه قطر با اشاره به درخواست های غیرقابل قبول ائتلاف به رهبری عربستان، روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر رم گفت: ما در منطقه ای امن و باثبات قرار داریم، درخواست های عربستان را انجام نمی دهیم و از مداخله نظامی سعودی نیز ترس نداریم.
کد خبر: ۷۰۸۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵ 03 July 2017
وزیرامورخارجه قطر با اشاره به درخواست های غیرقابل قبول ائتلاف به رهبری عربستان، روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر رم گفت: ما در منطقه ای امن و باثبات قرار داریم، درخواست های عربستان را انجام نمی دهیم و از مداخله نظامی سعودی نیز ترس نداریم.

العالم ـ به گزارش نشریه ایتالیایی 'له فورمیکه'، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در آستانه پایان مهلت عربستان سعودی به دوحه فردا (دوشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی در هتل 'اکسچلسیور' در شهر رم برگزار شد، اظهارداشت: قطر به طور مسوولانه عمل کرده درحالی که تنش ها ازسوی کشورهای دیگر تولید می شود. عملیات نظامی علیه قطر مغایر حقوق بین المللی و مرزهاست و درخواست عربستان مخالف آزادی بیان وتمامیت ارضی ماست.
 
وی تاکید کرد: قطر قصد ندارد به 13 درخواست عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین احترام بگذارد زیرا این درخواست ها متضاد با حقوق بین المللی است و تهدیدی برای حاکمیت این کشور محسوب می شود.
 
روز 23 ژوئن گذشته عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین نامه ای با 13 درخواست به قطر ارسال کردند که مهلت احترام به آن روز 3 جولای (فردا) تمام می شود. این کشورهای عربی، قطر را متهم به حمایت مالی از تروریسم بین المللی، روابط تنگاتنگ با حماس واخوان المسلمین کرده اند و از دوحه خواستند تا روابط با ایران را نیز قطع کند. همچنین خواستار تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه که در30کیلومتری دوحه قرار دارد و بسته شدن شبکه الجزیره که به عقیده عربستان تشویق به خشونت می کند، شدند.
 
آل ثانی اظهار داشت: الجزیره یک شبکه پیشرفته اطلاع رسانی و افتخار ماست. این شبکه 20 سال پیش آغاز بکار کرد که هیچ صدای دیگری به غیر از صدای دولتی شنیده نمی شد . این یک سکوی آزادی بیان برای صدها میلیون عرب محسوب می شود و هیچ دلیلی برای بسته شدن آن وجود ندارد. اگر کسی می خواهد آنرا ببندد، پیشنهاد می کنم شبکه دیگری باز کند تا به رقابت با آن بپردازد. خشونت از جایی می رسد که خواستار بسته شدن این شبکه است .
 
وی با اشاره به اینکه قطر از روز 5 ژوئن، متحمل تحریم های دیپلماتیک و اقتصادی شده و در پی آن امیر قطر نیز روابط خود را با ایران و ترکیه تقویت کرده است، افزود: درگیری ها را باید با مذاکره حل کرد نیاز به شواهد برای اثبات این اتهامات است. تنها پس از اینکه اتهامات ثابت شد می توانیم درخواست ها را دریافت کنیم . ما سعی داریم با کشورهایی که با تمایل بیشتر به ما گوش می دهند ، مانند کویت و آمریکا، بطور سازنده تر تعامل کنیم.
 
وی با اشاره به روابط با آمریکا گفت: آمریکا از آغاز در این رویداد حضور داشت. هدف از نشست ریاض مبارزه با تروریسم بود که پس از دو روز تبدیل به مبارزه علیه قطر شد . کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بعلاوه مصر برای بدست آوردن سمپاتی بیشتر کشورهای غربی ما را متهم کردند. اینجا بحث مبارزه با تروریسم نیست بلکه این نقض حقوق بین المللی است و عملا تمام آنهایی که با این کشورها بطور سیاسی مخالف هستند، تروریست محسوب می شوند.
وی سپس به ایتالیا اشاره کرد و گفت: ایتالیا برای ما شریکی بسیار مهم است و امیدواریم بتواند نقشی مهم برای حل این بحران ایفا کند.
 
انجلینو الفانو وزیر خارجه ایتالیا نیز روز گذشته در دیدار با همتای قطری خود گفت: دولت ایتالیا با نگرانی و دقت تحولات مربوط به بحران قطر را دنبال می کند و آماده کمک به هر اقدامی با هدف رسیدن به گفت گو و کاهش تنش ها میان بازیگران درگیر است. ایتالیا در تماس با کشورهای درگیر است و از تمام طرفین می خواهد تا از هر اقدامی که منجر به تشدید اوضاع شود، پرهیز کنند.
الفانو دردیدار با آل ثانی ابراز امیدواری برای کاهش هرچه سریعتر تنش ها کرده و از میانجیگری کویت به عنوان رئیس دوره شورای همکاری خلیج فارس حمایت کامل کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر