بازدید 3922
اقتصاد در گذر زمان

از تصویب لایحه اخذ وام از آمریکا تا پیشنهاد تحریم کامل تجاری و مالی ایران توسط آمریکا

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی و یکمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۰۵۵۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷ 21 June 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی و یکمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

31 خرداد 1302، مجلس شورای ملی لایحه اخذ پنج میلیون دلار وام از بانک‌های آمریکایی را تصویب کرد.

31 خرداد 1321، اداره ‌ای به نام نظارت خواربار برای اجرای قانون منع احتکار و تنظیم امور خواربار کشور زیرنظر نخست ‌وزیر و به ریاست سرهنگ محمدعلی صفاری تشکیل شد.

31 خرداد 1322، دولت لایحه پانصد میلیون ریال وام از بانک ملی را برای خرید خواربار تقدیم مجلس کرد.

31 خرداد 1331، روزنامه «ركوردر» چاپ لندن طي مقاله تندي درباره ملي شدن صنعت نفت ايران ضمن اهانت به مردم ايران نوشت «نبايد به متعصبين ايراني اجازه داد دارايي گرانبهاي ما را تصرف كنند!»

همچنین در این روز سه ماه پس از ملي شدن صنعت نفت ايران مدیریت پالايشگاه آبادان به دست مالك اصلي آن، ملت ايران، افتاد. در متن قانون آمده بود به‌ نام سعادت ملت ایران و به ‌منظور کمک به تامین صلح جهانی، امضاکنندگان ذیل پیشنهاد می ‌نماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شود یعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره ‌برداری در دست دولت قرارگیرد.

31 خرداد 1335،  بهره ‌برداری از یکی از چاه ‌های نفت آغاجاری آغاز شد.

31 خرداد 1346، ایران 105 میلیون تومان به مراکش وام داد.

31 خرداد 1348، دولت لايحه «مصادره اموال سپهبد تيمور بختيار» رئيس پيشين ساواك را به مجلس شوراي ملي ارايه داد.

31 خرداد 1350، يك گزارش ساواك كه تاريخ امروز را دارد به نقل از يك مقام دولتي تصریح کرده است که در انتخابات دوره بيست وسوم مجلس شوراي ملي، عده اي با پرداخت پول، توانستند كارت نمايندگي مجلس را به دست آورند!

31 خرداد 1356، سولیوان، سفیر جدید آمریکا در ایران در اتاق بازرگانی طی سخنانی گفت: دولت آمریکا علاقه‌ مند است ایران را مستقل و از لحاظ اقتصادی نیرومند و امن در مرزهای خود ببیند.

31 خرداد 1360، ۱۷۷ نماینده مجلس شورای اسلامی رای به عدم کفایت سیاسی بنی ‌صدر دادند. در آن زمان علی اکبر هاشمی‌ رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بود. بنی ‌صدر که حدود ۱۷ ماه بر کرسی ریاست جمهوری نشسته بود، پس از عزل مدتی را در خفا زندگی کرد و سرانجام هفتم مرداد همان سال با یک فروند هواپیمای ربوده شده که بهزاد معزی، خلبان شاه آن را هدایت می ‌کرد از مرز ایران خارج شد و با عبور از کشورهای ترکیه، قبرس، یونان و شمال ایتالیا در یک فرودگاه نظامی واقع در حومه پاریس به زمین نشست و به این کشور پناهنده شد.

31 خرداد 1369، بزرگ ‌ترین فاجعه انسانی در شمال کشور رخ داد؛ زلزله رودبار و منجیل. در اثر این زلزله مهیب، حدود ۳۵ هزار نفر جان باختند، 500 هزار تن بی ‌خانمان شدند و بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شدند و خسارات عمده‌ ای به تاسیسات و اماکن عمومی در استان ‌های گیلان و زنجان وارد آمد.

31 خرداد 1375، پيشنهاد تحريم كامل تجاري و مالي جمهوري اسلامي ايران كه از جانب «آلفونسو داماتو» سناتور جمهوريخواه آمريكا مطرح شده بود، در مجلس نمايندگان آمريكا تصويب شد.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر