بازدید 9208
۲
بررسی احتمالات مسمومیت بیش از 70 شهروند سیستان و بلوچستانی؛

تولید قیر عامل بحرانی که حتی شورای تأمین هم برای آن تشکیل شد!

در حالیکه نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی پنج دلیل احتمالی متفاوت را عامل انتشار بوی نامطبوع در خیابان جمهوری شهر خاش معرفی کرد، دقایقی پیش ستاد بحران استان سیستان و بلوچستان عامل اصلی و قطعی این مشکل را نه احتمال های طرح شده از سوی نماینده مردم، بلکه فعالیت غیرقانونی یک کارگاه تولیدی عنوان کرد.
کد خبر: ۷۰۵۴۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲ 20 June 2017
قیر، عامل اصلی بوی نامطبوع در شهر خاش بوداز نیمه های شب گذشته در برخی مناطق شهر خاش و به ویژه خیابان جمهوری اسلامی این شهر، بوی نامطبوعی در فضا پراکنده شد که به مسمومیت بیش از 70 نفر انجامید که از این بین 25 نفر در بیمارستان بستری شدند. از زمان شروع انتشار بوی نا مطبوع بررسی های برای یافتن عامل آن آغاز و در این مسیر حداقل پنج فرضیه مطرح شد؛ فرضیه هایی که در نهایت هیچکدام عامل اصلی مشکل نبود.

به گزارش «تابناک»، مقارن با ساعت 3 بامداد گذشته حوالی خیابان جمهوری شهر خاش، بوی نامطبوعی در هوا منتشر شد که موجب آزار و اذیت شهروندانی که در معرض این بو بودند، شد؛ شهروندانی که از عامل انتشار بو خبر نداشتند و دست کم 70 نفر آنها راهی بیمارستان شدند.

اکثر مسمومینی که در این حادثه کارشان به بیمارستان کشید، بیماران با سابقه بیماری آسم یا عارضه قلبی بودند که شرایط موجود برای آنها غیر تحمل شد.

از همان ابتدای آغاز انتشار بوی نامطبوع، دستگاه های مختلف مسئول کار بررسی عامل ایجاد بو و جلوگیری از تشدید آن را در پیش گرفتند و در این مسیر فرضیه های مختلف را بررسی کردند.

مهندس علی کرد، نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در این باره به «تابناک»، گفت: به محض اطلاع از بروز این مشکل بررسی و رسیدگی های سیاسی، امنیتی، قضایی، بهداشتی و علمی این مشکل آغاز شد.

وی ادامه داد: در فرایند بررسی عامل انتشار این بو، پنج فرضیه اصلی مطرح بود که یکی از مهم ترین آن مرتبط بودن این مشکل با فعال شدن آتشفشان تفتان بود که البته به صورت معمولی از ارتفاعاتش گاز گوگرد متصاعد می شود و ممکن بود این گاز عامل اصلی باشد.

علی کرد ادامه داد: اینکه چرا مشکل انتشار گاز و بوی نامطلوب در نزدیکی خیابان جمهوری بیشتر است، این احتمال را ایجاد کرد که با توجه به در جریان بودن قنات های متعدد در زیر این خیابان که مبدأ آنها دامنه های کوه تفتان است،  شکستگی و روزنه ای در این قنات ها ایجاد شده و گاز گوگرد را از دامنه کوه تفتان به این منطقه از شهر منتقل می کند.

این نماینده مجلس در مورد احتمال دیگری که مطرح بود، گفت: فرضیه دیگر در مورد عامل بروز مشکل ایجاد اشکال در بخش سرویس های بهداشتی پادگان های نظامی مجاور با این منطقه بود که با توجه به سنگلاخی بودن منطقه به این موضوع دامن زده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از احتمال های مطرح فعالیت مشکوک یا مشکل دار در بخش فعالیت های صنعتی و تولیدی شهرک صنعتی شهرستان در مجاورت شهر بود که کار بررسی و تحقیق در مورد آن در دستور کار است.

وی در مورد احتمال دیگر بروز مشکل نیز افزود: این احتمال نیز در کارگروه بررسی مشکل بررسی شد که شاید گاز گوگرد متصاعد شده از کوه تفتان در روز و به دلیل گرما صعود می کند و در شب به دلیل سرمای هوا با وجود رطوبتی که در منطقه است به مجاورت زمین کشیده شده است.

این نماینده مجلس در بخش پایانی صحبت های خود تأکید کرد:  هنوز عامل اصلی و قطعی مشخص نشده و مواردی که به شما گفتم احتمالاتی است که به کمک همه تیم های کارشناسی در شورای تأمین و مدیریت بحران  استان در حال بررسی است.

در حالیکه نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی پنج دلیل احتمالی متفاوت را عامل انتشار بوی نامطبوع در خیابان جمهوری  شهر خاش معرفی کرد، دقایقی پیش ستاد بحران استان سیستان و بلوچستان عامل اصلی و قطعی این مشکل را نه احتمال های طرح شده از سوی نماینده مردم، بلکه فعالیت غیرقانونی یک کارگاه تولیدی عنوان کرد.

در این رابطه مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع در شهر خاش یک واحد تولیدی قیر متخلف بوده است.

وی افزود: پس از چند ساعت تحقیق توسط کارشناسان مشخص شد عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع در شهر خاش یک واحد تولیدی قیر بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تأکید کرد: این واحد تولیدی که در مجموعه شهرک صنعتی خاش مستقر است، با انجام اقدامات غیرقانونی سبب سلب آرامش مردم شده بود که بلافاصله با آن برخورد شد.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از مشخص‌شدن علت اصلی انتشار بوی نامطبوع در شهر خاش، با تلاش ماموران امنیتی و کارشناسان بهداشت از ادامه فعالیت این واحد تولیدی متخلف جلوگیری شد و فرد متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

با تفاسیری که رفت حالا باید منتظر بود و دید در روزهای آتی آیا انتشار این بوی نامطبوع به کلی قطع یا دوباره تکرار خواهد شد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قیرسمی ندیده بودیم که دیدیم !!!!!!!
بدبختی رو بدبختی میاد
از خشکسالی و هوای گرم و محرومیت وگردوخاک و قطعی برق داعش و انصار الفرقان و..
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل