بازدید 2028

اعلام آمادگی مراکش و گینه برای میانجی‌گری در بحران قطر

دولت‌های مراکش و گینه پیشنهاد میانجی‌گری و گفت‌وگوی آرام میان دوحه و کشورهای عربی جهت حل بحران موجود را دادند.
کد خبر: ۷۰۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹ 12 June 2017

دولت‌های مراکش و گینه پیشنهاد میانجی‌گری و گفت‌وگوی آرام میان دوحه و کشورهای عربی جهت حل بحران موجود را دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه و همکاری بین‌المللی مراکش اعلام کرد که این کشور طی روزهای اخیر با نگرانی وخامت روابط بین عربستان، امارات، بحرین، مصر و دیگر کشورهای عربی از یک سو و قطر از سوی دیگر را پیگیری می‌کند.

در این بیانیه همچنین آمده است: از زمان آغاز این بحران محمد ششم، پادشاه مراکش تماس‌های گسترده‌ای با کشورهای دیگر برقرار کرده است.

همچنین در این بیانیه تاکید شده که مراکش، در صورت موافقت طرف‌ها، آماده آغاز گفت‌وگوی آرام و مستحکم بدون دخالت در امور داخلی کشورها و مبارزه با افراطگری دینی و روشن شدن مواضع و پایبندی به تعهدات است.

براساس این بیانیه، پادشاه ششم همه طرف‌ها را به "افزایش خردمندی و حکمت جهت آرام سازی اوضاع و گذر از این بحران از طریق اصلاح دلایل این بحران و براساس روح همکاری که سالیان دراز  بر شورای همکاری خلیج فارس حاکم است"، فراخواند.

در این بیانیه همچنین آمده است،‌ مراکش که به رغم بعد جغرافیایی، روابط ویژه‌ای با کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، احساس می‌کند به این بحران ارتباط دارد.

از سوی دیگر، آلفا کنده، رئیس‌جمهور گینه پیامی به عربستان فرستاد و برای میانجی‌گری در بحران قطر اعلام آمادگی کرد.

پیشتر عربستان و هم‌پیمانانش روابط دیپلماتیک خود را با قطر به اتهام "حمایت از افراط‌گرایان اسلامی" قطع کردند.

کنده پیشتر در زمینه کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای به ویژه در قانع کردن یحیی جامع، رئیس‌جمهوری گامبیا پس از شکستش در انتخابات برای خروج از این کشور و رفتن به تبعیدگاه موفقیت‌هایی کسب کرد.

کنده در پیامش به ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان گفت: من به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا و رئیس‌جمهور کشور مسلمان و عضو موسس سازمان همکاری اسلامی با حسن نیت آمادگی خود را برای دستیابی به راه حل صلح آمیز و سریع برای این بحران بی‌دلیل بین برادران عرب اعلام می‌کنم.

کشورهای آفریقایی دیگر مانند چاد، نیجریه و سنگال سفیرشان را از قطر فراخواندند در حالی که موریتانی روابط دیپلماتیکش با دوحه را به طور کامل قطع کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار