بازدید 6182
در بازار نقدی و آتی رقم خورد؛

معاملات سکه آتی با نقدی همسو شد / مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا چه بوده است

حجم معاملات آتی سکه روز گذشته در بورس کالای ایران به ۹ هزار و ۱۶۷ قرارداد رسید. همچنین در بازار جهانی به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، قیمت طلا در روزهای آینده تحت تاثیر نشست فدرال رزرو آمریکا خواهد بود.
کد خبر: ۷۰۲۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱ 11 June 2017
حجم معاملات آتی سکه روز گذشته در بورس کالای ایران به ۹ هزار و ۱۶۷ قرارداد رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی، در همین حال ارزش معاملات نیز به یک هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال رسید.

این در شرایطی است که روز گذشته در بازار نقدی، فعالان بازار طلا و سکه شاهد ریزش قیمت ها بودند، به این ترتیب بازار سکه نقدی و آتی همسو شد.

در بازار نقدی هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم با ۴۰ هزار ریال افت روبه رو شد و در نیتجه قیمت سکه طرح قدیم به ۱۱ میلیون و ۷۳۰ هزار ریال رسید.

هر قطعه نیم سکه نیز افت اندکی تجربه کرد و به قیمت ۶ میلیون و  ۳۶۰ هزار ریال به فروش رفت، اما ربع سکه تغییر قیمتی نداشت و ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار ریال به خریداران عرضه شد. سکه گرمی نیز ۱۰ هزار ریال کاهش قیمت داشت و ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار ریال به فروش رفت. همچنین اتحادیه طلا، قیمت جهانی هر اونس طلا را یک هزار و ۲۶۷ دلار و ۴۰ سنت اعلام کرده که سه دلار و ۴۰ سنت کاهش یافته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۶ هزار و ۱۲۰ ریال کاهش قیمت، با نرخ یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۴۸۰ ریال عرضه شد.

به این ترتیب در معاملات سکه آتی در روز گذشته، هر پنج سر رسید در بورس کالای ایران روندی منفی و همسو با بازار نقدی داشت. به طوری که قرارداد سکه آتی سررسید تیرماه سال ۹۶ با ۰.۸۸ درصد کاهش با رقم یک میلیون و ۲۱۴ هزارتومان مورد معامله قرار گرفت.

همچنین قرارداد سکه آتی سررسید شهریور ماه با ۱.۰۲ درصد افت با رقم یک میلیون و ۲۴۹ هزار تومان داد و ستد شد.

در همین حال قراداد آتی سکه سررسید آبان ماه نیز با رقم یک میلیون و  هزار ۲۹۰ تومان خریداری شد که نسبت به آخرین روز هفته گذشته ۰.۸۶ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر قرارداد سکه آتی تحویل دی ماه نیز با ۰.۹۸ درصد کاهش با رقم یک میلیون و ۳۲۸ هزارتومان مورد معامله قرار گرفت. قرارداد سکه آتی تحویل اسفندماه نیز نسبت به آخرین روزهفته گذشته با افت ۰.۹۷ درصدی با رقم یک میلیون و ۳۶۶ تومان خریداری شد. (بورس کالای ایران)

مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا چه بوده است

تازه ترین آمارهای شورای جهانی طلا نشان می دهد که تقاضای سرمایه گذاری طلا در بازارهای اروپایی طی ماه گذشته نسبت به آمریکای شمالی بیش از دو برابر رشد داشته و این مساله عامل اصلی نوسانات قیمت طلا در این مدت بوده است.

بر اساس این گزارش رشد چشمگیر تقاضای سرمایه گذاری طلا در کشورهای اروپایی در شرایطی بوده است که تقاضای سرمایه گذاری طلا در آمریکای شمالی با کاهش روبرو شده است.

آمارهای شورای جهانی طلا نشان می دهد که میزان ذخایر طلای صندوق های بزرگ سرمایه گذاری طلا در ماه گذشته با 20.8 تن افزایش به بیش از 967 تن رسیده است. این رقم نسبت به ماه قبل از آن بیش از 2 درصد رشد داشته است. این رقم دو برابر بیشتر از تقاضای سرمایه گذاری طلا در بازار آمریکای شمالی بوده است. میزان ذخایر طلای صندوق های سرمایه گذاری آمریکا در این مدت با 7.2 تن کاهش به 1214 تن رسیده است.

شورای جهانی طلا افزود: کل ذخایر طلای صندوق های بزرگ سرمایه گذاری جهان طی ماه گذشته با 10.5 تن افزایش نسبت به آوریل به مرز 2292 تن رسیده است. ارزش ذخایر جهانی طلا در این صندوق ها نیز به بیش از 93.9 میلیارد دلار بالغ گشته است.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که نگرانی های سیاسی مربوط به تحولات اتجادیه اروپا و منطقه یورو تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای سرمایه گذاری برای طلا داشته است.

انتخابات پارلمانی بریتانیا و در پیش بودن مذاکرات برگزیت از یک سو و انتخابات حساس و سرنوشت ساز آلمان و هلند نیز تاثیر زیادی بر این مساله داشته است.

البته به نظر می رسد بانک مرکزی اروپا در شرایط کنونی تصمیمی برای تغییر سیاست های پولی و نرخ بهره نخواهد داشت.

بانک مرکزی اروپا نیز در نشست روز پنجشنبه خود تصمیم گرفت تا برنامه خرید اوراق قرضه تا ماه دسامبر سال جاری یا بیشتر ادامه خواهد یافت و در این جلسه در مورد کاهش خرید اوراق قرضه بحث و گفتگو نشد.

ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا در سخنانی تاکید کرد، خطرات مربوط به رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در حال حاضر به طور گسترده ای متعادل شده است.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی ، قیمت طلا در روزهای آینده تحت تاثیر نشست فدرال رزرو آمریکا خواهد بود. (سایت طلا)

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس