بازدید 3091

حفاظت از موش‌ها با واکسن زیکا

کد خبر: ۷۰۲۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶ 11 June 2017
نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد: واکسن آزمایشی زیکا می‌تواند موش‌ها را در برابر این ویروس محافظت کند.

به گزارش ایسنا، در این بررسی آزمایشگاهی آمده‌است تنها یک واحد از این واکسن می‌تواند موش‌ها را به طور 100 درصد در برابر ویروس زیکا ایمن سازد.

گسترش سریع ویروس زیکا و تاثیرات مخرب آن بر فرایند رشد مغز نوزادان نیاز به تولید واکسن برای مقابله با آن را که به موضوعی جهانی تبدیل شده، بیشتر کرده‌ است. در حال حاضر روش اصلی برای مقابله با این ویروس مقابله با پشه گزیدگی است.

این واکسن وابسته به تکنولوژی است که پیش از این برای تولید واکسن آزمایشی ویروس HIV و ابولا به کار گرفته شده‌ است.

به گفته محققان شرکت دارویی GeoVax این واکسن جدید پروتئین خاص ویروس زیکا به نام NS1 را مورد هدف قرار می‌دهد. این پروتئین با سیستم ایمنی پشه تداخل دارد که باعث تکثیر ویروس می‌شود.

محققان این مطالعه معتقدند: واکسنی که بتواند آنتی بادی‌های موثری را تولید کند و عملکرد پروتئین NS1 را از بین ببرد می‌تواند رشد و انتقال ویروس زیکا را کاهش دهد.

در این بررسی محققان یک دوز از این واکسن را به تعدادی موش تزریق کرده که از آن‌ها در مقابل ویروس زیکا 100 درصد حفاظت کرده‌ است. همچنین به گروه دیگری از موش‌ها شبه‌دارویی تزریق شد. سپس آن‌ها در معرض ویروس قرار گرفتند که 90 درصد آن‌ها در طی یک هفته تلف شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از هلث دی نیوز، اگرچه عملکرد این واکسن روی موش‌ها امیدوارکننده بوده، همیشه نتایج تحقیق روی حیوانات با انسان‌ها سازگار نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل