بازدید 3761
قیمت نفت:

بررسی بازار نفت در هفته ای که گذشت

هفته گذشته بازار نفت با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. از یک طرف، قطع رابطه عربستان و برخی دیگر از کشور های منطقه با قطر، و همچنین افزایش تولید لیبی، نیجریه و آمریکا، و از طرف دیگر امیدواری تجار به توافق اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت.

کد خبر: ۷۰۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲ 10 June 2017
هفته گذشته بازار نفت با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. از یک طرف، قطع رابطه عربستان و برخی دیگر از کشور های منطقه با قطر، و همچنین افزایش تولید لیبی، نیجریه و آمریکا، و از طرف دیگر امیدواری تجار به توافق اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل  میان عرضه و تقاضا از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت.


به گزارش تابناک اقتصادی، روز گذشته در حالی بازار نفت به فعالیت های خود در هفته پایان بخشید که قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۲۹ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۸.۱۵ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۹ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۵.۸۳ دلار صورت گرفت.

بررسی بازار نفت در هفته ای که گذشت

این در حالی ست که در هفته گذشته که بازار بسته شد قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته  ۶۱ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۰.۰۲ دلار معامله شد،همچنین معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۲ سنت کاهش نسبت به روز قبل، بشکه‌ای ۴۷.۷۴ دلار صورت گرفت. 

می توان گفت که قیمت نفت از ۲۵ می تا کنون حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است.

افزایش قیمت های دیروز به خاطر توقف فعالیت های یکی از خط لوله های نیجریه گزارش شده است.

قیمت نفت در حالی به زیر ۵۰ دلار کاهش یافته است که بزرگترین صادر کننده های نفت جهان توافق نموده اند که تولید خود را برای ۹ ماه دیگر، روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند تا با این کار جلوی اشباع بازار گرفته و میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود. قیمت نفت نزدیک به سه سال است که به خاطر اشباع بازار کاهش چشمگیری داشته است.

با وجود قرارداد کاهش تولید نفت، کماکان بازار لبریز از نفت خام است.

تاماز وارگا، تحلیلگر نفت از لندن گفته است: «چالشی که اوپک با آن روبه روست، بزرگتر از آن چیزی ست که هرکسی هفته های گذشته فکر می کرد.»

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که تولید نفت این کشور می تواند از ۹.۳ میلیون بشکه در روز به ۱۰ میلیون بشکه افزایش یابد. تولید نفت خام آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶، ۱۰ درصد رشد داشته است و به ۹.۳۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

قرار بود که اطلاعات موثق و تکمیلی راجع به موجودی نفت آمریکا در آخر وقت روز چهارشنبه منتشر شود. در حالی که انتظار می رفت موجودی نفت آمریکا این هفته کاهش یابد، روز چهارشنبه با انتشار آماری از سوی سازمان انرژی آمریکا، مشخص شد که موجودی نفت آمریکا نه تنها کاهش نیافته بلکه ۳.۳ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۵۱۳ میلیون بشکه رسیده است.

پیشتر تحلیلگران پیشبینی کرده بودند که موجودی نفت آمریکا ۳.۵ میلیون بشکه کاهش میابد. افزایش غیرمنتظره موجودی نفت آمریکا موجب شد که قیمت نفت در روز چهارشنبه، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته ۵ درصد کاهش یابد.

میزان موجودی محصولات پالایش شده هم، علی رغم شروع فصل تابستان، همچنان بالاست.

تحلیلگر بانک آمریکایی جفریز نیز با اشاره به تولید آمریکا به عنوان مهمترین عامل کاهش قیمت ها نوشته است: «قیمت نفت به کمترین نرخی که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ دیده شده بود، رسیده است.»

عامل دیگری که روز پنجشنبه موجب کاهش قیمت نفت گردید، افزایش تولید نفت خام نیجریه و لیبی بود. این دو کشور از توافق اوپک برای کاهش تولید مستثنی شده اند.

این ها در حالی ست که روز دوشنبه برخی کشور های عربی، من جمله عربستان، امارات و مصر، روابط خود با قطر را قطع کردند. می توان گفت که تولید قطر با ظرفیت ۶۰۰ هزار بشکه در روز، تولید نسبتا کمی در میان تولیدکنندگان عضو اوپک است، اما با این حال تنش میان اعضای سازمان کشور های صادر کننده نفت می تواند به تضعیف قرارداد کاهش تولید منجر شود.

اوشتین برنتسن، مدیر عامل شرکت تجارت نفت استرانگ پترولیوم در همین رابطه گفته است: « توافق اوپک کماکان پابرجاست و احتمال بسیار کمی وجود دارد که به خاطر تنش با قطر این توافق تغییر یابد. تولید نفت خام در خاور میانه به خاطر قطر تغییری نخواهد کرد.

اولیور ژاکوب، استراتژیست پتروماتریکس گفته است: «من فکر می کنم اینکه این شریط بتواند بر روی بازار نفت تاثیر واقعی ای داشته باشد، جای بحث بیشتری دارد.»

وی در توضیح اینکه قطع رابطه عربستان با قطر چه تاثیری بر روری قرارداد کاهش تولید نفت می تواند بگذارد و اینکه آیا می تواند منجر به تضعیف قرارداد شود، افزود: « فکر نمی کنم این اقدام بتواند روی میزان تولید تاثیر بگذارد اما تاثیرات ژئوپولوتیکی که این اقدام بر روی بازار  نفت خواهد گذاشت را نباید نادیده گرفت.»

ویلیام اولافلین، از تحلیلگران بازار نفت گفته است که : «به نظر می رسد که افزایش تولید مستمر نفت آمریکا، بازار را نگران کرده است که کاهش تولید نفت اوپک با افزایش نفت آمریکا بی ثمر باشد.»

پیشتر، در مورد این مسئله که آیا کاهش روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت می تواند بر روی کاهش صادرات نفت تاثیر بسزایی داشته باشد، تردید هایی مطرح شده برد.

در همین رابطه روز شنبه خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفته است که ما احتمال دارد در آینده نیاز به کاهش تولید بیشتری داشته باشیم، ولیکن اوپک و دیگر تولیدکندگان در ماه جولای وضعیت بازار را برای گرفتن چنین تصمیمی بررسی می کنند.

سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و دیگر تولید کنندگان غیر عضو به رهبری روسیه، هفته گذشته موافقت کردند که قرارداد کاهش تولید نفت را برای ۹ ماه دیگر، یعنی از میانه سال ۲۰۱۷ تا پایان ماه مارچ ۲۰۱۸، تمدید کنند.

کمیته ای برای بررسی کاهش تولید، ماه جولای در روسیه برگزار خواهد شد. فلیح که این هفته در روسیه بوده است، گفته این نشست می تواند به ما نشان دهد که آیا قرار داد کاهش تولید نفت در افزایش قیمت ها که حدود سه سال است به خاطر اشباع بازار و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، با مشکل روبه رو شده است، نقش بسزایی داشته یا خیر.

او گفته است: « ما باید بازار را رصد کنیم و من فکر می کنم در انتهای ماه ژوئن، در ماه جولای ما خواهیم دید که آیا اقدام ما تاثیر بسزایی داشته. اگر به دلایلی نیاز به اقدامات بیشتری باشد، ما اقدامات جدی تری انجام خواهیم داد، من جمله، …، کاهش بیشتر.»

وی افزود: «هیچ گزینه ای از روی میز حذف نشده، با اینحال، امروز هیچ گزینه دیگری هم روی میز نیست. ما توافقی کرده ایم.»

علی رغم تمدید قرارداد کاهش تولید برای ۹ ماه دیگر، قیمت نفت در روز تمیدید قرارداد سقوط کرد. علت سقوط قیمت نفت در آن روز نا امیدی تجار از کاهش بیشتر تولید بودند. پیشتر منابع مطلع خبر داده بودند که امکان تعمیق قرارداد و کاهش بیشتر نفت از جمله موضوعاتی است که در نشست اصلی اوپک در وین که دیروز برگزار شد، مورد بحث قرار میگیرد. اما در نشست دیروز، میزان کاهش تغییری نداشت و این امر موجب نا امیدی سرمایه گذاران و خروج آن‌ها از بازارهای پرریسک‌تر شد.

این بار نیز تصمیم بر آن است که تولیدکنندگان غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) این سازمان را در قرار داد کاهش تولید همراهی کنند. در صدر تولید کنندگان غیر عضو، روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان قرار گرفته است. 

درست مثل قرارداد اول که در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق شد و قرار بود از ابتدای سال ۲۰۱۷ به مدت ۶ ماه اجرا شود، این بار نیز تولید روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش میابد. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان