بازدید 22278

برداشت ریواس از دامنه‌های بینالود‎

کد خبر: ۷۰۰۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳ 06 June 2017
ریواس گیاهی است که به صورت طبیعی و دیمی در مناطق کوهپایه و سردسیر رشد می‌کند و اغلب در مناطقی که گل لاله وجود دارد این گیاه را نیز می‌توان دید.

به گزارش مهر، ریواس گیاهی مرتعی و خودرو بوده و در فصل بهار، بر دامنه‌های ارتفاعات شمالی و شرقی شهرستان نیشابور و کوه‌های بینالود، می‌روید.

ریواس، از فرآورده‌های کوهستان بینالود و سوغات و رهاورد سرزمین نیشابور است. ریواس این منطقه از مرغوبیت ویژه ای برخوردار است.

گیاه ریواس در بهار روییده و بومیان با چیدن سنگ دور ساقه اش آن را پرورانده و سبب بلندتر شدن ساقه‌اش می‌شوند. کاری که شروع زحمتش از زمستان است و نتیجه اش را در نیمه های بهار می‌بینند.

آقای درودی یکی از بومیانی ست که از زمان های گذشته هر سال از اواخر زمستان شروع به سنگ چین کردن جوانه های ریواس می‌کند و مزد زحمت و رنج خود را در نیمه های بهار از کوهستان می‌گیرد. برای چیدنش نیز صبح زود راهی می‌شود و پس از گذر از مسیری صعب‌العبور به دامنه کوهستان می‌رسد و قبل از ظهر نیز با گونی محصول به شهر برمی‌گردد تا آن را به فروش برساند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۱
خسته نباشی دلاور،خدا قوت پهلوان
چرا فرصت گرده افشانی به این گیاه نمیدن
نابودگران طبیعت وحشی
ازريشه كندن اين نوع گياهان يعني طبيعت نابود
امان از خودخواهی آدمیزاد
آخ آخ آخ ميگن از ريشه زديم يعني اين..........
متاسفانه فصل بهار که می رسه همه ساله شاهد هجوم مردم به کوهستانها جهت جمع آوری و فروش گیاهان بهاری هستیم . صد البته مردم مقصر نیستند چون این مناطق مخصوصا مناطق مرزی توسعه نیافته هستند و بیشتر مردمی که به این شغل روی می آورند از روی ناچاری و نبود در آمد است. از طرفی این هجوم افسار گسیخته باعث شده تا کنون طبیعت زیبا و گیاهان دارویی زیادی که ذخایر بیولوژیکی ما هستند ، به سمت نابودی پیش بروند. به نظر بنده دولت محترم با ساماندهی و شناسایی این اقشار با پرداخت یارانه نقدی و سبد کالا در این مدت سه ماهه از ایشان حمایت نموده و از طرفی با وضع قوانین سفت و سخت و اجرای واقعی انها، از کوهستانها و گیاهان خودرو و دارویی حمایت کامل به عمل آورد.
ازریواس چه غذایی میسارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
خورشت
طبیعت دوستان که طبیعت نرفته عادت کردیم همینطوری نظر بدیم !!

این گیاه در منطقه انقدر زیاد هست که تقریبا دشت را نگاه کنید تا جایی که چشم کار میکنه کف زمین پر از ریواس هست ! شما کیلومترها راه برید زیر پاتون ریواسه ! در تصویر هم مشخصه چقدر ریواس کف زمین هست !

این بنده های خدا مگر چقدر میتوانند از این پهنه وسیع ریواس را برای رزق حلالشون برداشت کنند ...
اونقدر میچینن تا تمام بسه و برا اینده اجازه نمیدن دانه پاشی بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل