بازدید 10775
بیانیه شورای نگهبان درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری؛

خدمتگزاران ملت غیور در شورای نگهبان از آرای مردم به عنوان حق الناس مراقبت کردند / متخلفین به قوه قضاییه معرفی شدند

شورای نگهبان پس از بررسی این گزارش‌ها و شکایات به این نتیجه رسید که در برخی موارد، وقوع تخلفات یا جرایم در برخی موارد از بندهای مورد شکایت محرز است و وقوع تخلفاتی به اثبات رسیده و لذا علاوه بر اقدامات و پیگیری‌های قضایی قبلی، در موارد اخیر نیز به منظور برخورد با متخلفین مراتب جهت رسیدگی قضائی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.
کد خبر: ۶۹۹۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۳ 30 May 2017
شورای نگهبان در بیانیه‌ای با اشاره به برخی تخلفات و شکایات مطروحه، صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کرد.

به گزارش «تابناک»؛ متن بیانیه شورای‌نگهبان در خصوص نتیجه برگزاری انتخابات‌ دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به این شرح است؛

إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری که به مثابه اعلام اعتبار، اعتماد و اطمینان مردم عزیز میهن اسلامی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود، سر انجام به سلامت پایان یافت.  

با سپاس بیکران به درگاه خداوند قادر متعال به خاطر حضور مردم بصیر و ولایت مدار که به حق نعمت الهی شمرده می شوند و در همه مقاطع تاریخی و حیاتی با گام نهادن در میدان حضور، نقش اصلی و تعیین کننده خود را در تحکیم پایه‌های حکومت اسلامی، این شجره طیبه و یادگار حضرت امام راحل(ره) ایفا می‌نمایند و با تشکر از مردم مسلمان و شریف ایران اسلامی که با حساسیت نسبت به آینده جامعه خود گام‌های اساسی را در تعیین سرنوشت خویش برداشتند.
 
خدمتگزاران شما ملت غیور در شورای نگهبان در انجام وظایف قانونی و شرعی خود محکم و استوار در جهت پاسداری از آرای مردم به عنوان حق الناس با چشمانی بیدار مراقبت کرده و از این امانات الهی همان گونه که در صندوق‌ها ریخته شده بود صیانت کردند.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، سنگ محکی دوباره برای آزمایش مردمان مؤمن و علاقه مند به میهن اسلامی از یک سو و البته آزمونی بس سنگین برای دست اندرکاران امر انتخابات از سویی دیگر گردید. مشارکت گسترده مردم متدین و انقلابی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و علاقه آنان در این امر، خود نشانه ای است از اوج اطمینان، اعتماد و ایثار به نظام مردم سالار دینی و پاسخی است در خور به بیگانگان بدنهاد که هر روز انتظار افول این شجره طیبه را دارند.
 
غافل از اینکه نظام اسلامی و مردمی ریشه در آسمان ها دارد و با کینه ورزی و کینه توزی دشمنان سست بنیان نه تنها هراسان نمی شود، که چون کوهی استوار در پاسداری از آرمانهای بلند مردم مسلمان ایستادگی می نماید. حضور تعیین کننده مردم، به تعبیر رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی موجب شده تا دشمن از هیبت جمهوری اسلامی ایران وحشت کند، چرا که این حضور به مفهوم حفظ اقتدار، حفظ ابهت، و حفظ مصونیت کشور است.

همه می‌دانیم که انتخابات به منزله حمایت از اسلام و وفاداری و بیعت مردم با نظام اسلامی است و به خوبی می‌دانیم که این کنش سیاسی – اجتماعی به منزله مهمترین عنصر قدرت است. جمهوری اسلامی ایران با ایمان به قدرت مردم انتخابات را به مثابه نعمتی الهی دانسته و اکنون که بحمدلله این مرحله از آزمون الهی به پایان رسیده، شورای نگهبان مفتخر است که اقدامات انجام گرفته در راستای صیانت از آرای مردم را از تیر ماه ۱۳۹۵ تا به امروز، به اختصار اعلام نماید:

۱- همکاری و هماهنگی با وزارت کشور و تشکیل جلسات متعدد کارشناسی در حوزه های مرتبط.

۲- هماهنگی و برگزاری جلسات مشترک با وزرای محترم کشور، اطلاعات و سایر مسئولین مربوط.

۳- آموزش و ساماندهی ناظرین و سرناظرین برای مراقبت و نظارت بر روند اجرای انتخابات

۴- اعزام تیم های بازرسی در حوزه‌های مختلف برای رسیدگی فوری به اعتراضات و شکایت‌ها در روز رأی‌گیری

۵- پاسخگویی به سوالات مردمی درباره انتخابات در روز رأی‌گیری

۶- هماهنگی با قوه قضاییه و پیگیری تخلفات قبل از روز رأی گیری از سوی محاکم دادگستری و همکاری با ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی

۷- نظارت بر شمارش آرا و تجمیع آنها با بهره‌گیری از امکانات مستقل

۸- فراهم کردن امکان حضور نمایندگان نامزدهای محترم برای حضور در شورای نگهبان

۹- تجمیع آرا در سامانه ناظر

۱۰- نظارت سیستمی بر تجمیع آرای ستاد انتخابات کشور

۱۱- تطبیق تجمیع آرای شورای نگهبان با آرای وزارت کشور

۱۲- دریافت و پالایش گزارش‌ها و شکایات مربوط به انتخابات و رسیدگی به آن در جلسات شورای نگهبان

رسیدگی به شکایات و گزارش ها

گزارش‌های به دست آمده در روز رأی‌گیری و روزهای بعد از آن حاکی از بروز تخلفات انتخاباتی در روند برگزاری انتخابات بود که با هدایت ناظرین مستقر در شعب حتی‌المقدور تلاش شد نسبت به رفع اشکالات و جلوگیری از استمرار تخلفات اقدام سریع و به موقع به عمل آید و در جهت اجرای این وظیفه قانونی متخلفین به قوه قضائیه معرفی شدند.

با این حال در فرصت قانونی باقی مانده کارشناسان شورای نگهبان با پالایش و دسته‌بندی گزارش‌های دریافتی از تخلفات تلاش نمودند تا تصویری واقعی از روند برگزاری انتخابات و تخلفات مرتبط با آن را به اعضا محترم شورای نگهبان ارائه دهند.

محورهای مهم مورد شکایت و ادعای نامزدها به شرح زیر تعیین شد؛

۱. کمبود تعرفه

۲. تاخیر در شروع رأی‌گیری

۳. اخلال در روند رأی‌گیری به دلیل توقف یا کندی دستگاه احراز هویت

۴. عدم صدور کارت نماینده نامزدها

۵. عدم رعایت بی‌طرفی در آگهی نمودن اسامی نامزدها

۶. تعطیلی زود هنگام شعب

۷. تبلیغ به نفع نامزدها

۸. استفاده از امکانات دولتی

۹. جانبداری و دخالت برخی مقامات در امر انتخابات

۱۰. تطمیع، تهدید، خرید و فروش آرا   

۱۱. مخدوش بودن تعرفه‌ها در برخی صندوق ها ( بدون مهر بودن تعرفه‌ها، عدم درج مشخصات رای دهنده و یا فقدان اثر انگشت و... .

۱۲. ممانعت از حضور نماینده نامزدها در شعب

و...

شورای نگهبان پس از بررسی این گزارش‌ها و شکایات به این نتیجه رسید که در برخی موارد وقوع تخلفات یا جرایم در برخی موارد از بندهای مورد شکایت محرز می‌باشد و وقوع تخلفاتی به اثبات رسیده است و لذا علاوه بر اقدامات و پیگیری‌های قضائی قبلی، در موارد اخیر نیز به منظور برخورد با متخلفین مراتب جهت رسیدگی قضائی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

اکنون و پس از بررسی موارد فوق در جلسات شورای نگهبان و توجه به شکایات مطروحه این شورا در مجموع صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام می‌نماید. امیدواریم که رسیدگی قاطع، دقیق، سریع و عادلانه به تخلفات ارسالی به قوه قضاییه به گونه‌ای باشد که در آینده شاهد چنین رفتارهایی در نمایش اقتدار مردم عزیز و شریف ایران اسلامی نباشیم.

فرصت را مغتنم شمرده از هدایت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، در مقاطع مختلف جهت برگزاری انتخاباتی پرشور، گسترده و سالم تشکر و قدردانی می‌نماییم.

همچنین از کلیه مدیران، کارشناسان و هیأت های اجرایی وزارت کشور و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و رسانه‌های گروهی به‌ ویژه صدا و سیما و نیز از کلیه اعضای هیأت‌های نظارت و ناظرین شورای نگهبان تشکر و قدردانی می‌گردد.

از کلیه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی که در امن برگزار شدن انتخابات تلاش‌های جهادی و مؤثری داشته‌اند نیز تشکر و قدردانی می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان