بازدید 11535

«زیر سقف دودی» تازه‌ترین قربانی فیلم‌سوزی برای گرم نگه داشتن تنور اکران

اکران فشرده یک نوع فیلم‌سوزی را به دنبال دارد، چون تجربه نشان داده، مخاطب ایرانی در یک مقطع زمانی کوتاه به تماشای چند فیلم خوب نمی‌رود، بلکه یکی از چند فیلم خوب را تماشا می‌کند و سایر فیلم‌های جذاب برای مخاطب می‌سوزند؛ بنابراین، معمولاً در هر فصل ترکیبی از فیلم‌ها در نظر گرفته می‌شود و چند فیلم مهم با هم اکران نمی‌شوند.
کد خبر: ۶۹۸۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۲ 30 May 2017
«زیر سقف دودی» تازه‌ترین قربانی فیلم‌سوزی برای گرم نه داشتن تنور اکرانرویه‌های غلطی که این روزها در حوزه اکران سینمای ایران در پیش گرفته شده، نگرانی‌های جدی را در پی داشته و ظاهراً قرار است به قیمت فیلم سوزی گیشه سینما پررونق جلوه کند و هزینه سیاست گذاری اشتباه در حوزه اکران را سینماگران پرداخت کنند. تازه ترین قربانی این رویه‌های غلط و غیراخلاقی، پوران درخشنده کارگردان پیشکسوت سینمای ایران است که «زیرسقف دودی» تازه‌ترین فیلم سینمایی‌اش به جای اکران در عید فطر، در ایام ماه رمضان اکران شده تا بدین ترتیب، ضربه محکمی به این فیلمساز وارد شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ سیاست اکران سینمای ایران در سال 1396 با خطای آشکاری همراه بود و از همان اکران نخست نوروزی با چینش اشتباه فیلم‌های سینمایی، به رغم آنکه شاهد افزایش محدود فروش کل سینما بودیم، شمار بلیت‌های فروخته شده به شدت کاهش یافته بود و مخاطب سینمای ایران نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1395 ریزش داشت. در این میان، راهکار مدیریت سینمای ایران و شورای صنفی نمایش در نوع خود عجیب بود. این متولیان اکران سینمای ایران، همه برگ‌های برنده سینمای ایران در سال 1396 را پشت سر هم ردیف کردند و یک اکران فشرده از فیلم‌های دارای قابلیت فروش بالا را رقم زدند.
 
این رویه در ظاهر اتفاق مثبتی است که به افزایش فروش سینمای ایران می‌انجامد؛ اما فروش موقتی است و تا پایان سال دوام نخواهد داشت، چون شمار فیلم‌های دارای قابلیت فروش در سال 1396 آنچنان زیاد نیست. حتی اگر همه فیلم‌های توقیفی نظیر «مادر قلب اتمی» نیز رفع توقیف شوند، با سیاست اکران فشرده که اکنون در جریان است، باز هم سینمای ایران در پنج ماه پایانی سال با افت قابل ملاحظه فروش نسبت به سال 1395 مواجه خواهد شد؛ فصلی که اتفاقاً پررونق نگه داشتن گیشه سینما در آن، هنر مدیریت سینماست.
 
«زیر سقف دودی» تازه‌ترین قربانی فیلم‌سوزی برای گرم نگه داشتن تنور اکران 
این اکران فشرده یک نوع فیلم‌سوزی را به دنبال دارد، چون تجربه نشان داده مخاطب ایرانی در یک مقطع زمانی کوتاه به تماشای چند فیلم خوب نمی‌رود، بلکه یکی از چند فیلم خوب را تماشا می‌کند و سایر فیلم‌های جذاب برای مخاطب می‌سوزند. بنابراین معمولاً در هر فصل ترکیبی از فیلم‌ها در نظر گرفته می‌شود و چند فیلم مهم با هم اکران نمی‌شوند. تازه ترین قربانی فیلم‌سوزی که قرار است باعث شود کارنامه مدیران سینمایی دولت در آستانه تغییر و تحولات کابینه مثبت جلوه کند، «زیر سقف دودی» تازه ترین اثر پوران درخشنده است.
 
«زیرسقف دودی» روایت زندگی شیرین است که در زندگی خانوادگی با فرزند و همسرش به تدریج دچار مشکل می‌شود، به دنبال پیدا کردن راهی برای ایجاد ارتباط با آنهاست، که موفق نمی‌شود و به بحران می‌رسد. تلاش مجدد او برای برون رفت او از این بحران، او را با چالش جدیدی رو به رو می‌کند. درخشنده در تازه ترین فیلمش از فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، بهنوش طباطبایی، شهرام حقیقت‌دوست، حسام نواب صفوی و آزیتا حاجیان بازی گرفته و کوشیده همچون آثار پیشینش یکی از چالش‌های اجتماعی را به تصویر بکشد.
 
با وجود آنکه قرار بود «زیر سقف دودی» در اکران عید فطر که یکی از اکران‌های مهم سال محسوب می‌شود، به نمایش درآید، بنا بر دستور جلسه (دوشنبه، هشتم خرداد) شورای صنفی نمایش قرار است آخرین اثر درخشنده از ۱۷ خردادماه در سینماها نمایش داده شود؛ تغییری که واکنش به حق درخشنده را در پی داشته و در این زمینه گفته است: برایم بسیار باعث تعجب است که فیلم «زیر سقف دودی» که قرار بود عید فطر اکران شود و تاکنون در تمام خبرها این مسأله اعلام شده بود، بناگاه از هفته آینده به سینماها می‌آید. نمی‌دانم چرا باید چنین جریانی خاص وجود داشته باشد چون به نظر می‌رسد انگار دارد اکران فیلم‌ها را می‌چینند.
 
«زیر سقف دودی» تازه‌ترین قربانی فیلم‌سوزی برای گرم نه داشتن تنور اکران

او گفت: در شرایطی که همه سالن‌های سینما در اختیار فیلم‌های کمدی است، تکلیف فیلمسازی مثل من که فیلم اجتماعی می‌سازد، چیست؟! اصلا نمایندگان ما در خانه سینما و کانون کارگردانان چه می‌کنند که این طور راحت فیلم‌های اجتماعی در اکران قرار داده می‌شوند و کنار می‌روند؟!

درخشنده با اشاره به وضعیت نامناسب اکران فیلم‌های «رویای خیس» و «بچه‌های ابدی» ادامه داد: برایم واقعا جای سؤال است، کسانی مثل من که تهیه‌کننده و کارگردان فیلم هستند و به طور مستقل با بودجه شخصی فیلم می‌سازند، باید چه کاری انجام دهند. پس کی به جلو می‌رسیم؟ به چه کسی باید امیدوار باشیم؟

کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» گفت:‌ تصمیم ما برای اکران فیلم «زیر سقف دودی» در نوبت عید فطر بود و اکران زودهنگام در ماه رمضان تصمیم شورای صنفی نمایش است، اما چرا آن‌ها فیلم‌هایی را که به خودی خود می‌توانند پرفروش باشند در این زمان اکران نمی‌کنند؟ چرا فیلم‌های مستقل را برای اکران در این فصل که همزمان با امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها و ماه رمضان است، انتخاب می‌کنند؟ این عدالت نیست و من واقعا از این شرایط سینما دلسرد شدم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها