بازدید 4798
در مقاله‌ای دریک روزنامه عربی؛

ظریف: ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه است

کد خبر: ۶۹۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۰ 21 May 2017
وزیر امورخارجه ایران در مقاله‌‌‌‌‌‌ای که در روزنامه «العربی الجدید» منتشر شد، آمادگی تهران را برای همکاری با کشورهای منطقه به منظور حل و فصل مشکلات موجود اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از العربی الجدید، محمد جواد ظریف خاطرنشان کرد که ما آماده همکاری با کشورهای منطقه هستیم.
 
وی در این مقاله که همزمان با سفر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی منتشر شد، افزود: ایران از همه کشورهای متعهد به صلح و همکاری بین المللی و کشورهای منطقه و همسایه می خواهد در برابر سناریوهایی که هدف آنها ایجاد فاجعه های انسانی در منطقه است، بایستند.
 
ظریف خاطرنشان کرد که ایران به منظور برقراری صلح در منطقه، آماده همکاری با تمام کشورهاست.
 
وی خاطرنشان کرد که بحران سوریه، یمن و بحرین، چهره وحشتناکی از وضعیت مسلمان را پیش چشم جهانیان قرار داده است.
 
ظریف در بخشی دیگری از این مقاله افزود: در چنین شرایطی خبر حضور شماری از مسئولان کشورهای منطقه در عربستان سعودی در جریان سفر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قابل توجه است.
 
وی خاطرنشان کرد که برخی دولت های منطقه در سال‌های اخیر با دامن زدن به یکسری سیاست ها و رفتارهایی در گسترس و حمایت از اندیشه های افراطی و ارایه چهره ای مخدوش از اسلام و نیز قربانی کردن منافع ملت های منطقه از طریق اقدام برای گسترش بی ثباتی، خون ریزی و ایجاد اختلاف میان کشورها، منطقه را به سمت بی ثباتی پیش برده اند.
 
ظریف گفت: یکی از نمونه های چنین سیاستی شرکت در پروژه ایران هراسی است که از سوی رژیم صیهونیستی ایجاد و سال ها از سوی این رژیم ترویج شده است.
 
وی افزود: ایران با ورود موفقیت آمیز به مذاکرات هسته ای با گروه «1+5» اطمینان دارد که ادعاهای جنگ طلبان، امری واهی و بی اساس است و تهران به قدرت گفت و گو و دیپلماسی ایمان دارد.
 
وزیر امور خارجه از سوی دیگر گفت: ایران آمادگی کامل برای همکاری چه با قدرت های منطقه ای و یا قدرت های خارج از منطقه را با هدف مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و بازگرداندن ثبات و امنیت به سوریه دارد.
 
ظریف افزود: ایران همواره آماده انجام گفت و گوهای سازنده است و دولت دکتر روحانی پیشتر جهان عاری از خشونت و نیز حل و فصل بحران سوریه را پیشنهاد کرده بود.
 
وی گفت مسئولان آمریکایی که خود عامل مشکلات کنونی در افغانستان و عراق هستند، بارها به نقش مثبت ایران در مبارزه با تروریسم و بازسازی زیرساخت های مورد نیاز در کشورهای همسایه اعتراف کرده‌اند.
 
ظریف در واکنش به تهدید یکی از مسئولان عربستانی که اخیرا گفته بود، جنگ را به داخل ایران می کشد، افزود: من به طور رسمی از سوی دولت ایران اعلام می کنم که آماده‌ایم این صلح را به کل منطقه و قبل از همه به عربستان سعودی اهدا کنیم.
 
وی گفت ایران به عنوان یک کشور مسئول و یک قدرت تاثیرگذار منطقه ای هیچ زمانی در دام جنگ طلبان و متجاوزان نیافتاده است.
 
ظریف افزود بدون شک تحقق این امر بستگی به این دارد که دولت عربستان جنگ بیهوده و حملات ویرانگر علیه مردم یمن را متوقف کند و از سرکوب اکثریتی که خواهان دمکراسی در کشورهای همسایه هستند، دست بردارد.
 
وی در بخش دیگری از این مقاله گفت: ایران آمادگی کامل دارد با قدرت های منطقه ای و قدرت های خارج از منطقه برای مبازره با تروریسم، افراط گرایی و بازگرداندن ثبات و امنیت به سوریه همکاری کند.
 
وزیر امور خارجه افزود ما تمامیت ارضی و استقلال همه کشورهای منطقه را محترم می شماریم و بر لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورها و حل و فصل کلیه اختلافات از طرق مسالمت آمیز تاکید داریم و معتقدم که منافع طولانی مدت چه برای ایران و چه برای دیگر ملت های منطقه و جهان ایجاب می کند با پدیده افراط گرایی و تروریسم که با نام دین صورت می گیرد، مبارزه شود و ما در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل