بازدید 4230
۱

آیا اوپک از تنظیم قیمت بازار در مانده است؟

سوال قابل طرح این است که آیا بازار نفت اصطلاحا از دخالت‌های اوپک خسته شده است؟ نوسانات قیمت ماه اخیر حاکی از آن است، بازیگران بازار نفت می‌خواهند تغییرات شگرفی از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) صورت گیرد. به این منظور نشستی در ۲۵ ماه مه در وین به منظور بالا بردن قیمت نفت به بالاتراز محدوده بسیار تنگ حدود ۵۰ دلار در هر بشکه تشکیل می‌گردد.
کد خبر: ۶۹۵۸۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳ 20 May 2017
سوال قابل طرح این است که آیا بازار نفت اصطلاحا از دخالت‌های اوپک خسته شده است؟ نوسانات قیمت ماه اخیر حاکی از آن است، بازیگران بازار نفت می‌خواهند تغییرات شگرفی از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) صورت گیرد. به این منظور نشستی در ۲۵ ماه مه در وین به منظور بالا بردن قیمت نفت به بالاتراز محدوده بسیار تنگ حدود ۵۰ دلار در هر بشکه تشکیل می‌گردد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین تولید کننده اوپک گفته است می‌خواهد تا پایان سال قیمت نفت را به بالای ۶۰ دلار برساند و قول داده است هر چقدر طول بکشد برای تحقق رفع پدیده عرضه بیش از تقاضا در جهان کمک خواهد کرد.

آیا اوپک از تنظیم قیمت بازار در مانده است؟

اما همین ادبیات ۵ سال پیش توسط رئیس بانک مرکزی اروپا، ماریو دراگی در جهت تلاش موفقیت آمیزش برای دفاع از ارزش یورو، تاثیر شگرفی بر روی نفت نداشت.
در هر صورت این فشار در هفته‌های اخیر ضعیف شده است.
بر اساس داده‌های موسسه ICE از سال ۲۰۱۱ تا حال حاضر مدیران پولی، بیشترین معاملات کوتاه مدت و قراردادهایی که پیش بینی می‌شود به دلیل کاهش قیمت ناشی از عرضه بیش از تقاضا بر روی نفت برنت صورت گرفته است را داشته اند.

حق بیمه دسامبر ۲۰۱۸ نسبت به دسامبر ۲۰۱۷ از اول فوریه افزایش داشته است. معمولا افزایش حق بیمه‌ها بیانگر عرضه بیش از حد می‌باشند فلذا این شک و شبه تقویت شده است که آیا اوپک می‌تواند پدیده عرضه بیش از تقاضا را از بین ببرد یا خیر. 

عربستان سعودی و کشور غیر عضو روسیه بیان داشته اند که برای کنترل تولید می‌خواهند نه ماه دیگر یعنی تا پایان مارچ ۲۰۱۸ این کاهش تولید را ادامه دهند.

با فرض تمدید مدت کاهش تولید نفت بر اساس توافق عربستان و روسیه، یک پدیده واقعی شگرف رخ خواهد داد در صورتی که اوپک نیز تصمیم به تمدید کاهش تولید برای مدت طولانی تری بگیرد، محدودیت تولید عمیق‌تر و به تبع آن صادرات نفت کمتر خواهد شد.

این در حالی ست که سازمان کشورهای صادر کننده نفت، روسیه و سایر تولید کنندگان در أواخر ماه نوامبر به منظور حمایت از بازار، با کاهش یک میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت در روز به مدت ۶ ماه از تاریخ اول ژانویه توافق نمودند.

در حال حاضر نفت در حدود بشکه‌ای ۵۳ دلار داد و ستد می‌گردد، که این قیمت ناشی از کاهش عرضه بر اساس توافق مذکور بوده است ولیکن ذخایر زیاد و تولید بالای عرضه کنندگانی که در این پیمان شرکت نکرده اند این بالابردن قیمت نفت را محدود کرده و در عمل فشارهایی را برای گسترش مهار قیمت به وجود آورده است.

در آخرین ساعات روز چهارشنبه، گزارش کاملی از سطح موجودی نفت خام آمریکا، توسط آژانس اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد که طی آن مشخص گردید که در هفته منتهی به ۱۲ می‌موجودی نفت آمریکا ۱. ۸ میلیون کاهش داشته و به ۵۲۰. ۸ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی ست که تحلیل گران پیش بینی کرده بودند که در هفته منتهی به ۱۲ می، موجودی نفت آمریکا ۲. ۴ میلیون بشکه کاهش می‌یابد. موجودی نفت آمریکا کمتر از سطح انتظار کاهش داشته و این امر موجب اشباع بودن بازار می‌شود. تولید بیش از حد نفت در آمریکا موجب شده است که این کشو آغاز به صادرات نفت به آسیای شمالی کند.

در پی انتشار اخباری مبنی بر تمدید قرارداد کاهش تولید، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،   ۶۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۳. ۱۶ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۱ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۰ دلار صورت گرفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اگر کشورهای دارای نفت به منافع خود در دراز مدت فکر کنند ،یقینا ،نفت به بشکه ای صد دلار خواهد رسید ،؟‌ اما اگر به منافع کوتاه مدت فکر کنند در ۵۰ سال آینده دیگر نفتی نخواهند داشت که صادر کنند ،وآنوقت است که باید وارد کنندهٔ انرژی دیگری شوند ؟عربستان که یک کشور بیابانی است باید با تعامل با همسایه گان خود به منافع بلند مدت ،صدساله ،ودویست ساله بیندیشد ،وروسیه هم که یک سرزمین یخبندانی است باید ،بفکر ،آیندهٔ بلند مدت خود باشد ،وروزی فرا خواهد رسید که تولید نفت به صرفه نخواهد بود ،به همین دلیل کشورهای نفت خیز نباید در تولید اصراف کنند ؟تا منابع ارزان خود را از دست ندهند ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان