بازدید 2517
رییس جمهور فرانسه انتخاب شد؛

آینده یورو در دستان ماکرون

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه درحالی دیروز برگزار شد که کمپین‌های انتخاباتی امانوئل ماکرون و مارین لوپن رای‌دهندگان فرانسوی را به شدت دو‌قطبی کرده‌اند. در همین حال بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در اتحادیه اروپا حامیان احزاب تندرو و افراطی در حال افزایش هستند.
کد خبر: ۶۹۲۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱ 08 May 2017
انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه درحالی دیروز برگزار شد که کمپین‌های انتخاباتی امانوئل ماکرون و مارین لوپن رای‌دهندگان فرانسوی را به شدت دو‌قطبی کرده‌اند. در همین حال بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در اتحادیه اروپا حامیان احزاب تندرو و افراطی در حال افزایش هستند.
آینده یورو در دستان ماکرون
به گزارش جهان صنعت، بر اساس نظرسنجی صورت‌گرفته در اروپا توسط موسسه برتلسمان، رای‌دهندگان فرانسوی در بین دو‌قطبی‌شده‌ترین رای‌دهندگان در اتحادیه اروپا هستند به طوری که از هر پنج نفر یکی خود را تندرو و افراط‌گرا توصیف کرده و تنها از هر سه نفر، یک نفر خود را میانه‌رو می‌داند. این نظرسنجی همچنین سطح بالای غیرمعمول نارضایتی در فرانسه نسبت به مسیری که این کشور پیش گرفته را نشان می‌دهد که بر چالشی که رییس‌جمهور جدید فرانسه با آن مواجه خواهد بود،‌ تاکید دارد.

از زمان تاسیس جمهوری پنجم فرانسه در سال ۱۹۵۸ و به دست شارل دوگل این نخستین بار است که هیچ نامزدی از احزاب راست میانه یا چپ میانه در دور دوم انتخابات حضور ندارد. نظرسنجی‌ در زمینه حمایت از راست و چپ در اتحادیه اروپا از ۱۱ هزار و ۲۱ نفر در سراسر اتحادیه اروپا صورت گرفته است. این نظرسنجی نشان داد که ۲۰ درصد از رای‌دهندگان فرانسوی خود را راست افراطی یا چپ افراطی می‌دانند در حالی که این آمار در کل اتحادیه اروپا ۷ درصد است. از این ۲۰ درصد، ۱۴ درصد خود را راست افراطی توصیف کرده‌اند.

تنها ۳۶ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی خود را میانه‌رو توصیف کردند در حالی که این آمار در سراسر اتحادیه اروپا ۶۲ درصد است. از این ۳۶ درصد، ۲۱ درصد خود را چپ میانه و ۱۵ درصد خود را راست میانه معرفی کردند. این نظرسنجی نارضایتی گسترده نسبت به مسیر سیاست در فرانسه را نیز نشان داد. تنها چهار درصد از رای‌دهندگان راست افراطی و ۱۶ درصد از رای‌دهندگان چپ افراطی نسبت به این مسیر اعلام رضایت کردند. این نظرسنجی حمایت شدید رای‌دهندگان چپ افراطی، چپ میانه و راست میانه را از ماندن فرانسه در اتحادیه اروپا و پول رایج یورو نشان داد و تنها رای‌دهندگان راست افراطی طرفدار خروج فرانسه از این بلوک و پول رایج واحد بودند.

در همین حال انتخابات ریاست‌جمهوری امروز یکی از جدی‌ترین رقابت‌ها در فرانسه در دهه‌های اخیر است. براساس نظرسنجی صورت‌گرفته برای شبکه تلویزیونی BFM، ماکرون با کسب ۶۲ درصد آرا رییس‌جمهور خواهد شد‌ در حالی که لوپن تنها ۳۸ درصد از آرا را از آن خود خواهد کرد.

سرنوشت اتحادیه اروپا

در صورتی که امانوئل ماکرون نامزد مستقل حامی اتحادیه اروپا در این انتخابات پیروز شود بازار به این مساله به عنوان نشانه کاهش ریسک علیه اتحادیه اروپا و یورو نگاه خواهد کرد.

از سوی دیگر در صورتی که مارین لوپن، نامزد راست‌گرای این انتخابات پیروز شود تعداد کشورهایی که اتحادیه اروپا را ترک خواهند کرد، به دو کشور افزایش خواهد یافت چرا که این کاندیدا پیشتر از برنامه خود برای خارج کردن فرانسه از اتحادیه اروپا خبر داده بود. البته لوپن طی روزهای گذشته از موضع خود عقب‌نشینی و اعلام کرده است احتمالا خروج از اتحادیه اروپا و کنار گذاشتن یورو اولویت دولت وی نخواهد بود. بنا به نظرسنجی رویترز در صورتی که مارین لوپن پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه باشد ارزش یورو به سرعت 5 درصد کاهش خواهد یافت. پیش از آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه ارزش یورو با رسیدن به رقم 0990/1 دلار به بیشترین میزان طی شش ماه گذشته رسید.

اتهام‌زنی ویکی‌لیکس 

سازمان افشاگر ویکی‌لیکس مدعی شد در اطلاعات افشا‌شده علیه نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، نام یک کارمند شرکت امنیتی روسی وجود دارد.

کمپین امانوئل ماکرون اعلام کرد هدف اقدام گسترده و هماهنگ دزدی دریایی با هدف اشاعه اسناد کذب با واقعی قرار گرفته است. در همین حال ویکی‌لیکس در پیامی توئیتری اعلام کرد‌‌ نام یک مقاطعه‌کار امنیتی روسیه از شرکت اوریکا، ۹ بار در مجموع اسناد فاش شده آمده است. این سازمان همچنین تصویری از شماره و نام ‌گئورگی پتروویچ روشکا منتشر کرد. علاوه بر این، ویکی‌لیکس تاکید کرد شرکت اوریکا مجوز امنیتی سرویس جاسوسی روسیه را در اختیار دارد و از دهه ۹۰ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و تخصص آن، توسعه و تولید سیستم‌های اطلاعات منسجم و نیز تولید ماشین‌آلات کامپیوتری است.

اهمیت نمادین مکان‌ها 

در ساعات پایانی مهلت تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه، مارین لوپن، کاندیدای راست افراطی به رَنس در شمال شرقی این کشور سفر کرد؛ مقصدی که با توجه به جایگاه تاریخی این شهر و کلیسای جامع معروفش نمی‌تواند اتفاقی انتخاب‌شده ‌باشد.

بیشتر شاهان فرانسوی در کلیسای جامع همین شهر تاج پادشاهی را از اسقف اعظم کاتولیک زمان خود دریافت کردند. اسطوره ژاندارک پس از رساندن شارل هفتم به رنس، برای تاج‌گذاری، شکل گرفت؛ شهری که در قرن پانزدهم میلادی تحت کنترل انگلیسی‌ها و مخالفان شارل هفتم بود‌ و حالا یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های ژاندارک را در خود جای داده‌ است. نامزد راست افراطی با این سفر، بدون شک قصد داشته تصویری نمادین از برداشتش از تاریخ فرانسه برای هواداران‌ حزب جبهه ملی و دیگر رای‌دهندگان فرانسوی ترسیم کند. انتخاب مکان‌ها همیشه برای نامزدهای ریاست‌جمهوری فرانسه مهم و واجد ارزش نمادین بوده ‌‌است.

میتران‌ و اولاند، روسای جمهور چپگرای جمهوری پنجم فرانسه، ‌میدان باستیل را برای جشن پس از پیروزی‌شان در نظر گرفته بودند؛ میدانی در شرق پاریس و در نزدیکی محله‌هایی که فرانسوی‌ها به آن محله‌های مردمی می‌گویند، جایی که عموما منزلگاه قشر متوسط جامعه فرانسه بوده‌ و با تاریخ انقلاب ۱۷۸۹ این کشور گره خورده‌ است.

در مقابل نامزدهای راست‌گرا در ده‌های گذشته (شیراک ۱۹۹۵ و سارکوزی ۲۰۰۷) پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، برای جشن ‌گرفتن و تجمع هواداران‌شان، حوالی میدان کنکورد را برگزیده‌اند؛ جایی که انقلابیون فرانسوی در سال ۱۷۹۳ میلادی سر لوئی شانزدهم را با گیوتین به باد دادند، محله‌ای که عموما قشر مرفه مردم پاریس را در خود جای داده ‌است، درست رو‌به‌روی کاخ بوربون، ‌محل کنونی مجلس ملی فرانسه‌ که چند قرن قبل برای یکی از دختران لوئی چهاردهم بنا شده‌بود.

در سال ۲۰۰۲ میلادی همه‌چیز آن طور که بسیاری گمان می‌کردند، پیش نرفت. چندروز پیش از دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری لیونل ژوسپن نامزد حزب سوسیالیست، در پاسخ به روزنامه‌نگاری که به او گفت اگر به دور دوم راه پیدا نکنید به چه کسی رای خواهید داد، خندید و پس از چند جمله هیستریک خطاب به آن روزنامه‌نگار گفت سوال دوم‌تان را بپرسید!

ساعت ۸ شب یکشنبه ۲۱ آوریل سال ۲۰۰۲، پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات و راهیابی ژاک شیراک، رییس‌جمهور مستقر‌ و ژان ماری لوپن، نامزد راست‌ افراطی، به دور دوم انتخابات، فرانسه غرق در حیرت بود. از فردای آن روز سیاستمداران فرانسوی، از چپ و راست و میانه، با تشکیل جبهه جمهوریخواهان، تمام نیرویشان را صرف متقاعد کردن مردم برای شرکت در انتخابات و رای دادن به ژاک شیراک کردند. همراهی رای‌دهندگان و احزاب چپ‌گرا به نامزد دست‌راستی اجازه داد تا با رای بی‌سابقه ۸۲ درصدی برنده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۲ باشد.

شیراک برای قدردانی از کسانی که باوجود میل باطنی و تنها برای مقابله با راست‌ افراطی به او رای داده ‌بودند، برای جشن پیروزی به جای میدان کنکورد، میدان جمهوری، در دو کیلومتری میدان باستیل‌ را انتخاب کرد. میدانی که به وسیله بلوار تامپل و بلوار دیگری که به افتخار یکی از چهره‌های مطرح عصر روشنگری، بومارشه نامگذاری شده، به میدان باستیل می‌رسد.

علاوه بر این، میدان جمهوری همواره محل گردهمایی مردم فرانسه در مواقع بحران بوده‌ است. همان‌طور که در این سال‌ها پس از حملات تروریستی، بسیاری برای ادای احترام به قربانیان پای مجسمه ماریان در این میدان جمع شدند و به یاد کشته‌شدگان شمع روشن کردند.

اطرافیان امانوئل ماکرون از مکان باز رو‌به‌روی موزه لوور سخن می‌گویند. محوطه‌ای که تنها چند صد متر با میدان کنکورد فاصله دارد. با پیروزی ماکرون می‌توان این انتخاب را ارجاعی به تصمیم 15 سال پیش شیراک برای برگزاری جشن پیروزی در میدان جمهوری دانست، نامزدی که خود را میانه‌رو می‌خواند‌ اما دست‌کم عضو دولت چپگرا بوده و حالا با یاری رای‌دهندگان و سیاستمداران دست راستی به قدرت می‌رسد و برای گردهمایی پس از پیروزی مکانی در نزدیکی کنکورد انتخاب می‌کند‌ تا این گونه قدردان کسانی باشد که به او و برنامه‌هایش اعتقاد چندانی نداشتند ولی برای نجات فرانسه‌ از راست افراطی با او همراه شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر