بازدید 5533
۱

ثروتمندان چند ده برابر فقرا گوشت می‌خورند؟

کد خبر: ۶۹۱۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹ 08 May 2017
گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد ضمن اینکه مصرف گوشت میان طبقات مختلف تا حد زیادی متفاوت است، الگوی مصرف گوشتهای مختلف نیز به نسبت قیمت در میان آنان متفاوت است.

به گزارش تسنیم، بررسی آخرین آمارهای منتشر شده مرکز آمار که سال 1394 را گزارش می‌کند فاصله معنادار اقشار ضعیف و متمول را نشان می‌دهد. یکی از این آمارها، الگوی مصرف انواع گوشت در دهکهای مختلف شهری و روستایی است.

براساس این گزارش، در حالی که دهک دهم روستایی و شهری، سالانه مبالغ 2.8 و 2.6 میلیون تومان گوشت مصرف می‌کنند، این رقم برای دهک اول روستایی و شهری تنها 238 و 430 هزار تومان است. به این ترتیب دهک مرفه تا 12 برابر فقرا گوشت مصرف می‌کنند.

از این گذشته الگوی مصرف انواع گوشت نیز در این دهکها قابل توجه است. جداول این گزارش نشان می‌دهد سهم گوشت حیوانات دریایی، در سبد گوشتهای طبقات غنی تا 17 درصد (مربوط به دهک دهم شهری) و برای طبقات فقیر تا 4 درصد (برای دهک اول روستایی) کل گوشت مصرفی آنان است. گو اینکه میزان مصرف این نوع از گوشت برای دهک دهم شهری 444 هزار تومان و برای دهک اول روستایی 35 هزار تومان است که فاصله 13 برابری را نشان می‌دهد.

این نسبت برای انواع ارزانتر گوشت متفاوت است. سهم گوشت پرندگان در سبد دهک اول روستایی 67 درصد، و برای دهک دهم شهری تنها 25 درصد است. با این حال مقدار مصرف گوشت مرغ توسط دهک دهم شهری (638 هزار تومان) باز هم 4 برابر دهک اول روستایی (160 هزار تومان) است.

اما با توجه به قیمت بالای گوشت دام، سهم گوشت دام در سبد دهکهای دهم شهری و روستایی حدود 60 درصد است که این میزان برای دهک اول روستایی تا 29 درصد تنزل می‌یابد، ضمن اینکه میزان ریالی مصرف گوشت دام توسط دهک دهم روستایی (1.7 میلیون تومان) حدود 25 برابر دهک اول روستایی (69 هزار تومان) است.

نمودار زیر خلاصه وضعیت مصرف گوشت توسط دهک‌های مختلف جامعه را نمایش می‌دهد:
 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۱
بعضی از انواع دیگر گوشت هم متمولین مصرف می کنند که در این نمودار نیامده و شایدم سانسور شده است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر